تکنولوژی پهپادهای جنگی «بومی» ترکیه از کانادا آمده است

گفته می‌شود فناوری بیشتر ابزارهای‌های جنگی که گویا «ساخت ترکیه» است و دولت ترکیه در کشتن غیرنظامیان از آن استفاده می‌کند، توسط کانادا به طور غیرقانونی به ترکیه فروخته شده است.

بر اساس گزارش سازمان منع سلاح که مرکز آن در شهر واترلو در انتاریو، کانادا است، با فناوری‌ای که شرکت L3Haris WESCAM به ترکیه می‌فروشد، کشتار در کوردستان انجام می‌شود.

در این گزارش آمده است که کشتار کوردها با استفاده از سیستم ردیابی که به ترکیه فروخته شده است انجام می‌شود این سیستم سطح کشف و دیدن را تسهیل می‌کند، و پیمان بین‌المللی سازمان ملل متحد در مورد تجارت اسلحه که در سال ۲۰۱۳ توسط کانادا نیز امضا شد را مستقیماً نقض می‌کند.

پیمان بین‌المللی را نقض می‌کند

در گزارش اشاره شده است، شرکت L3Harris WESCAM فناوری حمله را به ترکیه می‌فروشد و ترکیه با این فناوری به حملات هوایی و کشتار کوردها دست می‌زند.

در این گزارش آمده است که شرکت L3Haris WESCAM از سال ۲۰۱۷ این فناوری را به ترکیه می‌فروشد و این سیستم که برای ردیابی و هدف‌گیری کاربرد دارد ترکیه از آن بر روی هواپیماهای بدون سرنشین و جنگی استفاده می‌کند. بر اساس این گزارش، با استفاده از این فناوری، نسل‌کشی علیه کوردها صورت گرفته است.

کانادا از سال ۲۰۱۷ تاکنون ۳۲۶ میلیون دلار تسلیحات به ترکیه فروخته است

این گزارش این نکته را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد که فناوری سلاح که سال‌هاست با نام «فناوری ملی» علیه کوردها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط کشورهایی که گفته می شود به قرارداد‌ها و قوانین بین‌المللی پایبند هستند، به ترکیه فروخته می‌شود.

بیشترین میزان فروش اسلحه به ترکیه توسط کانادا از سال ۲۰۱۶ به بعد بوده است که از آن زمان تاکنون صدها کورد توسط دولت ترکیه کشته شده‌اند. کانادا در سال ۲۰۱۶ به ارزش ۴.۲ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار  در سال ۲۰۱۸ به ارزش  ۱۱۸ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۹ به ارزش ۱۵۲ میلیون دلار سلاح به ترکیه فروخته است.

پس از اشغال بخش‌های از شمال و شرق سوریه (روژاوا) توسط ترکیه در اکتبر ۲۰۱۹ که کانادا فروش سلاح به ترکیه را متوقف کرد، مشخص شد که بیشتر سلاح‌هایی که به ترکیه فروخته می‌شد، سیستمی برای ردیابی و نشانه‌گیری هدف بود که در نسل‌کشی غیرنظامیان استفاده می‌شد. چرا که بیشتر سلاح‌های فروخته شده به ترکیه «HarmonizedSystem (HS) Code 901380» هستند. این کد در زمینه‌های عکس‌برداری و سینما، استانداردها، دیده‌بانی، نشانه‌گذاری و پزشکی کاربرد دارد.

 در این گزارش آمده است که طی ۱۰ ماه اول سال ۲۰۱۹، ۷ تا ۱۵ میلیون دلار سلاح تولید شده با این کد به ترکیه فروخته شد، اما با آغاز تحریم‌های تسلیحاتی، سلاح‌هایی که دارای این کد هستند سطح استفاده از آنها  به صفر رسیده است. سلاح‌های دارای این کد به ارزش ۱۲۵ میلیون دلار به ترکیه فروخته شده است. به عبارت دیگر با کشتار کوردها از سوی رژیم ترکیه در باکور (شمال)، باشور (جنوب) و روژاوای کوردستان در چارچوب این فناوری که مورد استفاده قرار گرفته به بالاترین حد خود رسیده است، کانادا نیز در این جنایت شریک است.

درخواست غیرقانونی اردوغان از نخست‌وزیر کانادا 

پس از حملات اشغالگرانه اکتبر ۲۰۱۹ به سریکانی و گریسپی، کانادا تحریم‌های تسلیحاتی که با آلمان، فرانسه و بریتانیا علیه ترکیه اعمال کرده بودند را نقض کرد. بر اساس این گزارش رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آوریل ۲۰۲۰ پس از گسترده‌ شدن تحریم‌ها، مستقیماً با جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا تماس گرفت و از او خواست فناوری که توسط شرکت L3Haris WESCAM  به آنها فرخته شده است خارج از تحریم‌ها باقی بماند، چرا که این تکنولوژی هم در شمال، جنوب و غرب کوردستان و هم در لیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و هم در جاهایی که نیروهای راهزن و مزدور اردوغان استقرار می‌یابند.

گزارش مذکور این اطلاعات را مورد توجه قرار می‌دهد که در خبرگزاری‌ها منتشر شده‌اند: "وزارت بازرگانی کانادا درخواست اردوغان را در ماه ژوئن را پذیرفت و با وجود ادامه تحریم‌های تسلیحاتی، محصولات  شرکت L3Haris WESCAM با یک «اقدام غیرقانونی» به ترکیه فروخته شده‌اند. بنابراین دولت کانادا باید دلیل این اقدام را آشکار کند."

این فناوری در کشتار کوردها مورد استفاده قرار گرفته است

در ادامه گزارش آمده است: فناوری L3Haris WESCAM در هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای ردیاب مورد استفاده قرار گرفته است که دولت ترکیه با این ماشین‌های جنگی علیه کوردها به کشتار دست می‌زند. همچنین اشاره شده که کانادا به طور مستقیم قوانین و قرارداد‌های ملی و قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

در کشتارهای کوردستان و لیبی بکار گرفته شده‌اند

این گزارش به نقش هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه در جنوب کوردستان و در تهاجم اشغالگرانه به عفرین در غرب کوردستان اشاره می‌کند که چندین غیر

نظامی قربانی شده‌اند، و این واقعیت را برجسته می‌کند که در ژوئیه ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹، ۴۹۰ غیرنظامی در شمال کوردستان با این تکنولوژی کشته شده‌اند. گزارش می‌افزاید، این فناوری در لیبی نیز مورد استفاده قرار گرفته است، جایی که اردوغان راهزنان و مزدوران خود را در آنجا مستقر کرده است.