جسد ۱۲ کارگر دیگر افغان از آب گرفته شد

یکی از افرادی که نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی آنرا در آب رودخانه هریرود غرق کرده‌اند کودکی ١١ ساله است

به گزارش رویترز روز پنج‌شنبه ۷ مه ۱۲ جسد دیگر متعلق به کارگران افغان که توسط نیروهای مرزبانی ایران مجبور به پریدن به داخل رودخانه‌ی هریرود شده بودند، از آب گرفته شده است.

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر تعداد اجساد از آب گرفته شده تا این لحظه را ۱۷ جسد اعلام کرد اما منابع محلی افغان تعداد کارگران غرق شده را بین ۲۳ تا ۲۵ تن اعلام کردند که در میان آنها دست کم یک کودک ۱۱ ساله هم حضور دارد.

مقامات افغان و همچنین کارگران نجات یافته در این زمینه گفته‌اند دست کم ۵۰ کارگر افغان که قصد داشتند از ولایت هرات وارد ایران شوند توسط نیروهای مرزبانی ایران دستگیر شده و پس از ضرب وشتم و شکنجه با زور اسلحه آنها را مجبور به پریدن به داخل رودخانه ی هریرود که در مرز ایران و افغانستان و ترکمنستان قرار دارد، کرده‌اند. دراین جنایت دست کم ۲۳ کارگر افغان جان باخته‌اند.

رژیم ایران از همان روز اول دست داشتن مرزبانان ایرانی در این حادثه را رد کرده است و همین امر سبب ایجاد بحران دیپلماتیک میان دو کشور شده است.

عبدالغنی نوری، والی ولسوالی گلران هرات گفته است:"۵۰ افغان به رودخانه انداخته شدند. ۱۷ جسد تاکنون پیدا شده است."

نوری روز یک‌شنبه گفته بود مقامات پنج جسد را از رودخانه هریرود گرفته‌اند.

این مقام مسئول محلی در تازه‌ترین گفته‌های خود با تأکید بر یافته‌های قبلی در مورد این ماجرا گفته است که مطابق تحقیقات مقدماتی این مهاجران با تهدید اسلحه در منطقه‌ای به نام "دهانه ذوالفقار" در ایران به رودخانه ریخته شده‌اند.

این جنایت مرزبانان ایرانی سبب اعتراضاتی در افغانستان شد و فعالان مدنی خواستار پیگیری کشتار کارگران افغان شدند و علی رغم محدودیتهای قرنطینه ده‌ها تن با انجام تجمعاتی تظاهرات ضد ایرانی برگزار کردند و در مواردی نیز این تجمعات به خشونت کشیده شد و معترضان خشمگین شیشه‌ی کامیونهای ایرانی را شکستند.