سازمان ملل: ۱۰ هزار نیروی داعش میان کشورهای عراق و سوریه آزادانه تردد می‌کنند

مسئول مبارزه با تروریسم سازمان ملل اعلام کرد، بیش از ۱۰ هزار نیروی داعش در مرزهای میان عراق و سوریه آزادانه تردد می‌کنند.

ولادمیر فورونکوف، مسئول مبارزه با تروریسم سازمان ملل گفت، آمارهای بدست آمده نشان می‌دهند که با گذشت دو سال از شکست داعش، بیش از ۱۰ هزار نیروی این سازمان تروریستی فعال هستند و آزادانه میان عراق و سوریه رفت و آمد می‌کنند و حملات آنها امسال تا حد زیادی افزایش یافته است.

وی گفت، داعشی‌ها در گروه‌های کوچکی میان عراق و سوریه رفت و آمد می‌کنند و فعالیت خود را نه فقط در مناطق درگیر بلکه در سایر مناطق هم افزایش داده‌اند. وی همچنین گفت، این افزایش فعالیتها در مناطق درگیر کاملا دیده می‌شود اما در مناطقی که درگیر نزاع نیستند، به دلیل محدودیتهای اعمال شده به دلیل شیوع کرونا، کاهش یافته است.

فورونکوف در ادامه افزود: داعش به تقویت مواضع خود در برخی مناطق خاورمیانه که پیشتر در کنترل آنها بوده دست زده است و باید کشورها در این رابطه تدابیر جدی اتخاذ کنند.

وی در مورد وضعیت داعش در آفریقا هم گفت، داعش در غرب آفریقا حدود ۳۵۰۰ نیرو دارد و می‌تواند این منطقه را به مرکز تبلیغات جهانی خود تبدیل کند. داعش در لیبی هم فقط چند صد تن عضو دارد اما به دلیل نزاع میان گروه‌های مختلف ممکن است نفوذ داعش افزایش یابد و اقدام به عضوگیری بیشتر کند.