صالح مسلم: سیاستهای ترکیه با شکست مواجه شده‌اند

صالح مسلم مسئول روابط خارجی حزب اتحاد دمکراتیک تحولات اخیر در روژآوای کوردستان و شمال-شرق سوریه، مسئله ادلب و نقش ایران در سوریه را در گفتگو با خبرگزاری هاوار نیوز مورد  بحث و بررسی قرار داد.

صالح مسلم در ابتدای این گفتگو با خاطرنشان شاختن بی‌ثباتی‌ها و ناآرامی‌های سوریه اظهار داشت: ناآرامی‌های سوریه وارد مرحله جدیدی شده است. تمامی نیروهای سوریه تلاش می‌کنند تا موجودیت خود را حفظ کنند. به همین دلیل اختلافات بین این طرف‌ها شدت گرفته و همگان تلاش دارند تا به اهداف خود دست یابند. از همین رو در سوریه جنگی دشوار و سنگین در حال وقوع است. اما هم اکنون در سوریه، نیروهای ائتلاف بین‌المللی و روسیه از تاثیرگذاری برخوردارند. ازیک طرف روسیه می‌خواهد رژیم سوریه به حاکمیت دست یابد و از طرف دیگر دولت ترک تلاش می‌کند تا پروژه‌های خود را تحقق بخشد. اما امروزه ترکیه وارد مرحله جدیدی شده است. منافع این کشور با منافع نیروهای هژمون تطابقی ندارند. با ظهور مدیریت دمکراتیک آنها قادر به ایجاد تغییرات جدید نیستند.

در رابطه با جنگ در منطقه ادلب نیز صالح مسلم اظهار داشت که: تصمیم به برگزاری نشست آستانه گرفته شد تا چنین وضعیتی ایجاد شود. آستانه برای اداره کنندگان این مرحله، حتی تا چهاردهمین دور مذاکرات، مانند گامی تاکتیکی مورد استفاده قرار گرفت. روسیه تلاش داشت تا نیروهای تندرو، جهادی و سلفی وارد منطقه‌ای مشخص شوند. این خواست روسیه تا به امروز که مسئله ادلب روی داده است، تحقق یافت. این منطقه تحت حاکمیت رژیم سوریه قرار خواهد گرفت. زیرا جهان استقرار گروههای جهادی در این منطقه را نمی‌پذیرد.

خلقهای شمال-شرق سوریه بازیگران جدید هستند

صالح مسلم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اختلافات بین روسیه و دولت ترک گفت: این اختلافات از همان ابتدا نیز وجود داشتند. دولت ترک از همان ابتدا به بازیهای فراوانی دست می‌زد و براین باور بود که باید با نیروهای حاکمی که برای تغییر سوریه تلاش می‌کنند ارتباطات داشته باشد. این کشور منافع خصوصی خود را در این راستا گسترش بخشید. نمونه این مورد نیز دست‌یابی به میثاق ملی در شکل جدید آن بود. اما نیروهای ائتلاف، رژیم سوریه و روسیه چنین مسئله‌ای را نپذیرفتند. اما نباید از یاد برد که دولت ترک از همان آغاز نا‌آرامی‌ها در این کشور با کارت پناهندگان بازی کرد. هم اکنون نیز در شمال-شرق سوریه گروه‌های تندرو را مستقر می‌کند. یعنی به اقدامی دست می‌زند که حتی رژیم بعث نیز از طریق پروژه کمربند عربی نتوانست آن را به نتیجه برساند. اما بازیگران جدید، خلق‌های شمال-شرق سوریه، با مقاومت و سیستم خود، معادلات را تغییر داده و به بازیگر جدیدی تبدیل شده‌اند. همین مسئله سیاستهای دولت ترکیه را از میان برده است. خصوصا که سیاستهای آمریکا را نیز در راین رابطه تغییر داد. دولت ترک تلاش دارد تا این پروژه را از میان بردارد. اما حقیقت به پیروزی خواهد رسید. خصوصا که نیروهای هژمونیک در راستای ایجاد یک رژیم جدید گام بر می‌دارند.

پروژه‌های آستانه و سوچی

در ادامه صالح مسلم اظهار داشت که آنها از همان ابتدا این برآورد را داشتند که نشست‌های آستانه و سوچی بدون نتیجه خواهند ماند. زیرا این نشست‌های تاکتیکی بودند. به اهداف خود دست یافتند. اکنون مرحله درهم شکستن و از میان برداشتن تبهکاران آغاز شده است. اما این مرحله بر مبنای خواستهای ترکیه پیش نخواهد رفت. از سوی دیگر اردوغان درصدد بود بگوید که  همکاری‌ها بین ترکیه و روسیه نیز خاتمه پذیرفته است. ترکیه قادر به تحقق پروژه خود نشد. در رابطه با موضع تغییر حاکمیت اسد نیز ترکیه دچار شکست شده است. اما از سوی دیگر روسیه در رابطه با ایجاد اختلاف بین ناتو و ترکیه به موفقیت دست یافت. روسیه از طریق ایجاد لوله انتقال گاز نیز در بسیاری از امور ترکیه دخالت نمود. از هم کنون به بعد باید شاهد دوری ترکیه از روسیه باشیم. ترکیه در سطح جهانی با انزوا روبرو شده است.

اردوغان از شانتاژ بهره می‌برد

مسلم اظهار داشت که اردوغان شانتاژ می‌کند. او با ذهنیت مرتجعانه خود به سیاستهای بین‌المللی و داخلی نگاه می‌کند. ذهنیت وی صرفا بر پایه سیاه و سفید شکل گرفته است. سیاست شانتاژ وی در رابطه با پناهندگان آسیبهای فراوانی را به ترکیه وارد کرده است. هم اکنون نیز  اظهار می‌دارد که روسیه باید بین ترکیه و رژیم اسد یکی را انتخاب کند. ترکیه در این سیاست نیز با شکست مواجه می‌گردد. اردوغان نمی‌تواند با عقلانیت و درایت با این معادلات برخورد نماید. به همین دلیل شکست وی در رابطه با سیاستهایش در لیبی، یونان و قبرس نیز قابل پیش‌بینی است. رئیس جمهوری ترکیه موجودیت خود را از قدرتی موجود در ناتو گرفته و آن را  تقویت می‌کند، اما نه انگونه که خود ان را براورد می‌کند.

نقش ایران در سوریه

صالح مسلم در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به وضعیت ایران اظهار داشت: ایران یک قدرت منطقه‌ای است و تلاش می‌کند تا حاکمیت خود را در منطقه گسترش دهد. از همان آغاز انقلاب اسلامی در ایران، این کشور با رژیم سوریه از ارتباطات قدرتمندی برخوردار بوده است. اما تهدیدهای ایران علیه اسرائیل و آمریکا این کشورها را دچار نگرانی می‌کند. به همین دلیل آمریکا با تحریمهای اقتصادی، کشتن قاسم سلیمانی و برخی از اقدامات دیگر، ایران را تضعیف نموده است. همچنین آمریکا پایگاههای نزدیک به اسرائیل را مانند نیبول و زهرا و برخی از مناطق دیگر به همین دلیل تغییر نمی‌دهد. جنگ در عراق نیز خاتمه می‌یابد. اما آمریکا و روسیه نمی‌توانند بین ایران و یک کشور دیگر جنگ افروزی کنند. اما از اختلافات عثمانی-صفوی بهره می‌گیرند. و در نهایت ایران و ترکیه وارد جنگی شدید نمی‌شوند، اما علیه یکدیگر به کار گرفته می‌شوند.