عراق خواهان خروج ارتش ترکیه از خاک این کشور است

​​​​​​​وزارت امور خارجه‌ی عراق خواهان خروج ارتش اشغالگر ترکیه از خاک این کشور است. همچنین اعلام کرد، همه‌ی کشورهای عربی مخالف حضور ترکیه در خاک این کشور هستند.

مدت چند سالیست که اخراج ارتش اشغالگر ترکیه از خاک عراق به موضوعی مهم مبدل شده است. پیشتر نیز دادگاه جرائم عراق فرمان دستگیری کسانی را که با نیروهای اشغالگر ترکیه همکاری کرده و آنها را وارد خاک عراق کرده اند، صادر نموده بود.

 

در ۱٨ اکتبر ۲۰۱۶ دادگاه عراق حکم دستگیری اثیل نوجیفی استاندار وقت موصل را به اتهام همکاری جاسوسی و استخباراتی با دولت اشغالگر ترکیه، صادر کرده بود.

 

روز گذشته نیز وزارت امور خارجه‌ی عراق بیانیه‌ای منتشر کرد و یک بار دیگر از دولت ترکیه خواست نیروهایش را از خاک عراق خارج کند. احمد صحاف سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در این بیانیه اعلام کرد، احترام به حق حاکمیت عراق اساس گفتگوهاست. همه‌ی کشورهای عربی موضع مشترکی دارند و همگی مخالف حضور ترکیه در خاک عراق هستند.

 

چندین بار شهروندان باشور کردستان به حضور ارتش اشغالگر ترکیه در خاک باشور کردستان و عراق اعتراض کرده و تجمعات و راهپیماییهای اعتراضی برگزار کرده‌اند. آخرین بار نیز در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۹ مردم شیلادزی در مخالفت با اشغالگری دولت ترکیه قیام کرده و به مقرهای ارتش ترکیه در بهدینان حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند.

 

همچنین در سال ۲۰۱۳ کمپین جمع‌آوری امضا برای اخراج ارتش ترکیه در باشور کردستان تشکیل شد. یک میلیون هم وطن باشور کردستان در این کمپین شرکت کردند و خواهان خروج ارتش ترکیه از خاک باشور کردستان شدند.