قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه کشته شد

قاسم سلیمانی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد، عراق کشته شد. سپاه پاسداران کشته شدن سلیمانی را تأیید کرده است.

کاروان خودروهای حامل قاسم سلیمانی و برخی از اعضای ارشد حشد الشعبی بامداد جمعه ٣ ژانویه/ ١٣ دی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد هدف چندین راکت قرار گرفت. در این حمله علاوه بر قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی نیز کشته شد.

به گفته‌ی ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق حمله ساعت یک بامداد روز جمعه انجام شد و تمام سرنشینان دو خودرو از جمله قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که در حال حرکت از فرودگاه بغداد به سمت شهر بودند کشته شده‌اند.

واکنش‌ها به کشته شدن فرمانده سپاه قدس

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی: انتقام سختی در انتظار جنایتکاران است

رهبر جمهوری اسلامی در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی در پیامی اعلام کرد:"انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه دیشب آلودند."

علی خامنه‌ای در ادامه به کشته شدن ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی نیز اشاره کرده و می‌گوید که در ایران سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.

وزیر خارجه آمریکا: عراقی‌ها از فقدان سلیمانی خوشحالند

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار توئیتی حاوی ویدئوی شادی خیابانی مردم عراق، نوشت:«عراقی‌ها برای آزادی در خیابان می‌رقصند و شاکر فقدان ژنرال سلیمانی هستند.»

وزیر دفاع ایران: انتقام خون سلیمانی گرفته می‌شود

امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران در پی کشته شدن فرمانده سپاه قدس ایران با انتشار پیامی اقدام آمریکا را «جنایت هولناک» توصیف کرد که به تعبیر او سند حمایت این کشور از «تروریست در منطقه و عراق» است. آقای حاتمی در پایان این پیام تاکید کرد که این اقدام آمریکا «به شکلی دندان شکن» پاسخ داده می‌شود و «انتقام این خون» از تمامی عاملان و مرتکبان آن گرفته خواهد شد.

محسن رضایی: انتقام سختی خواهیم گرفت

در نخستین واکنش‌ها به این حمله، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در توئیتی نوشت: «سپهبد شهید قاسم سلیمانی به جمع برادران شهیدش پیوست ولی انتقام سختی از آمریکا خواهیم گرفت. »

احضار کاردار سوئیس در تهران

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پی کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله هوایی نیروهای آمریکایی، کاردار سوئیس در تهران، حافظ منافع آمریکا را به این وزارتخانه‌ فراخوانده است.

پنتاگون: با دستور دونالد ترامپ اقدام به کشتن قاسم سلیمانی کردیم

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد:" ژنرال سلیمانی به طور فعال در حال توسعه برنامه‌هایی برای حمله به دیپلمات‌ها و نیروهای خدماتی آمریکایی در عراق و سرتاسر منطقه بود. حمله با هدف ممانعت از برنامه‌های حملات بعدی ایران انجام شد. ایالات متحده به اقدامات خود در جهت حفاظت از مردمش و و منافعش در هرکجای جهان که باشند ادامه خواهد داد."

پنتاگون می‌افزاید که به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اقدام به کشتن قاسم سلیمانی کرده‌اند.

پنتاگون هدف از این حمله را در بیانیه خود «اقدام‌های دفاعی قاطع برای محافظت از کارمندان آمریکا در خارج از کشور» عنوان کرده است.