قطر به جمع تحریم‌کنندگان ایران پیوست

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر گفت، دولت قطر اعلام کرده است از این پس مطابق دستور خزانه داری آمریکا تنها صادرات اقلام غذایی و دارویی به ایران مجاز خواهد بود و آنها از این دستورالعمل پیروی خواهند کرد.

  عدنان موسی پور رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر با اعلام این موضوع این گونه به سخنان خود ادامه داد، "چند روزی بود زمزمه‌هایی در مورد اجرای تحریمهای آمریکا از سوی قطر شنیده بودیم اما طی تمامی تماسهای تلفنی ما با اتاق بازرگانی قطر آنها این موضوع را رد کرده بودند".

  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه‌ی ایران روز ۱۰ اردیبهشت برای شرکت در نشست همکاری و گفتگوی آسیایی اَی.سی‌.دی به قطر سفر کرد. موسی پور در این زمینه گفت، "مشخص نیست در این جلسه  چه صحبتهایی رد و بدل شده است که اکنون قطر علیرغم روابط بسیار خوب تجارمان اینگونه رفتار می‌کند".

  موسی پور در ادامه می‌گوید، قطر در حالی فقط صادرات اقلام غذایی و دارویی را مجاز اعلام کرده است که ما تا چند روز پیش خود تامین کننده‌ی نیازهای کشاورزی و غذایی آنها بودیم.

  در میان کشورهای عرب خلیج [عرب/ فارس]، قطر تنها کشوریست که با ایران رابطه‌ی نزدیکی دارد و ظریف بر همین اساس در سفر اخیر خود به قطر از گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه میان دو کشور خبر داده بود.

  در همین راستا کشور ترکیه نیز که بارها اعلام کرده بود با تحریمهای آمریکا علیه ایران همراهی نخواهد کرد و خرید نفت از ایران را ادامه خواهد داد، خرید نفت و میعانات گازی از ایران را متوقف کرده و هم سو با تحریمهای آمریکا علیه ایران پیش می‌رود.