مصر گزینه‌های سیاسی و نظامی را روی میز قرار داده است

ناظران سیاسی دستور «آماده باش» عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در مورد بحران لیبی را مورد ارزیابی قرار داده و می‌گویند مصر با «اعلامیه قاهره» راه حل سیاسی  و با سخنان اخیر سیسی گزینه نظامی را مد نظر قرار داده است.

اقدامات اشغالگرانه دولت ترک در کشور لیبی و عواقب آن در شمال آفریقا از یک‌سو  و سخنان عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر مبنی بر «مداخله نظامی در لیبی» و «سیرت و الجفره خط قرمز ما هستند» از دیگر سو تحولات را وارد مرحله‌ی تازه‌ای کرده است.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی که خطمشی اخوانی- اردوغانی را در این کشور مبنا قرار داده‌اند اعلام کردند شهر سیرت را به محاصره خویش درآورده‌اند، این نیروها مستقیما از سوی دولت ترکیه و غیرمستقیم از سوی ناتو حمایت می‌شوند.

دولت ترک و نیروهای دولت وفاق ملی در صدد هستند تا با محاصره و اشغال سیرت در ۴۵٠ کیلومتری شرق طرابلس منطقه نفتی الجفره را به کنترل خویش درآورند.

السیسی: هر گونه مداخله مستقیم مصر در لیبی مشروعیت بین‌المللی خواهد داشت

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر روز شنبه، ٢٠ ژوئن ضمن بازرسی از نیروهای ارتش این کشور در منطقه نظامی غربی که با حضور وزیر دفاع، رئیس ستاد و فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح این کشور همراه بود، گفت: ارتش مصر یکی از قدرتمندترین ارتشهای منطقه است، اما یک ارتش منطقی است این ارتش محافظت می‌کند اما کسی را تهدید نمی‌کند.

ارتش مصر از امنیت ملی مصر در داخل و خارج دفاع می‌کند

السیسی هشدار داد كه مصر هیچ گونه تهدیدی را برای امنیت مرزهای غربی‌اش را قبول نخواهد کرد‌.

رئیس جمهوری مصر در سخنانی هشدارآمیز گفت، شهرهای سیرت و الجفره در لیبی برای مصر خطوط قرمز هستند. سخنان هشدار آمیر رئیس جمهوری مصر در پاسخ به مقامات ترکیه است که گفته بودند، آنها در نظر دارند تا به نیروهای الوفاق کمک کنند تا شهرهای سرت و الجفره را به تصرف خود درآورند.

السیسی، همچنین گفت اکنون مصر برای دخالت مستقیم در لیبی مشروعیت بین المللی و منطقه ای دارد. رئیس جمهوری مصر به ارتش این کشور دستور داد تا برای مأموریت‌های داخل و خارج از کشور آماده شود.

رئیس جمهوری مصر بعد از ظهر روز شنبه هنگام بازدید از یک پایگاه هوایی ارتش در غرب این کشور داد، گفت، ارتش باید برای محافظت از امنیت ملی در میانه تنش‌ها و نیز مداخلات ترکیه در کشور همسایه مصر، آماده باشد.

رئیس جمهوری مصر گفت امنیت لیبی با امنیت مصر پیوندی ناگسستنی و محکم دارند وامنیت ملی ما با آنچه در داخل لیبی می گذارد پیوندی مستقیم دارد.

وی افزود:"ما بیش از یک دهه از بی ثباتی در لیبی هشدار داده‌ایم و خواستار راه حلی همه جانبه‌ای هستیم که شامل حفظ سرزمین‌ لیبی و پایان دادن به حضور شبه‌نظامیان تروریست و مداخلات خارجی در این کشور هستیم اما کشورهای خارجی همچنان به تسلیحات شبه نظامیان افراطی ادامه دادند".

او گفت :"با توجه به بی ثباتی در منطقه و تحولات اخیر لیبی و خطراتی که کشورهای همسایه لیبی را تهدید می‌کند بر آمادگی کامل نیروهایمان برای دفاع از امنیت ملی مصر تاکید و آن ضروری می دانیم".

السیسی گفت: "ارتش مصر یکی از قوی‌ترین ارتش‌های منطقه است. ارتش ما منطقی است، ارتشی است که محافظت می‌کند، نه تهدید این راهبرد ما، باور ما و اصول ماست که هرگز تغییر نخواهد کرد."

رئیس جمهوری مصر تهدید کرد، چنانچه نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به پشتیبانی ترکیه به سوی شهر استراتژیک «سیرت» پیشروی کنند مصر به طور مستقیم در داخل لیبی مداخله خواهد کرد.

حمایت روسیه، فرانسه، عربستان، امارات، بحرین و کویت از السیسی

هرکدام از دولت‌های روسیه، فرانسه، عربستان سعودی، امارات، بحرین و کویت از موضع مصر در رابطه با لیبی حمایت کردند.

مصر گزینه‌های سیاسی و نظامی را روی میز قرار داده است

سیهانوک دیبو نماینده مجلس سوریه دمکراتیک در مصر اعلام کرد که سخنان السیسی نشان می‌دهد که دولت مصر گزینه‌های سیاسی و نظامی را برای حل بحران لیبی روی میز قرار داده است. به گفته‌ی دیبو عشایر و طوایف بزرگ لیبی نیز از ابتکار عمل السیسی استقبال کرده‌اند.

محمد ربیع از ناظران سیاسی مصر نیز در رابطه با تحولات آتی در شمال آفریقا گفت:"اقدامات دولت ترک در منطقه تمامی کشورها را در معرض تهدید قرار می‌دهد. به همین دلیل سخنان عبدالفتاح السیسی نشان می‌دهد که کشور مصر نبست به مخاطرات آینده آگاه هستند و آنرا با افکار عمومی در میان گذاشتند."