همپیمانی ضد تحریم و ضد کردها  

سفر حسن روحانی و تیم همراه او به ترکیه و امضای قراردهای سیاسی و اقتصادی با آنکارا بازتاب وسیعی در روزنامه‌های ایران یافت. همپیمانی ضد تحریم در گزارش‌ها بیش از هم‌پیمانی ضد کردها و ضد بشر پررنگ شده است

اردوغان دیکتاتور ترکیه در حین استقبال از همتای ایرانی خود در آنکارا، این شعر حافظ را به زبان فارسی خوانده: درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد/ نهال دشمنی بر کن که رنج بی‌شمار آرد.

 

کاشتن درخت دوستی از سوی ترکیه و برکندن نهال دشمنی با همراهی ایران موضوعی بود که در خلال سفر دو روزه دیده شد.

 

روزنامه های ایران که با غش و ضعف این سفر را گزارش داده‌اند، امیدواری خود از فرار ایران از تحریم‌ها با کمک ترکیه را پنهان نکرده‌اند. آنها همچنین دغدغه مشترکی بر سر آزادی کردها دارند که هر دو دولت سرزمین‌های کردها را غصب کرده‌اند و می‌ترسند که تقاص نسل‌کشی این مردم را پس دهند.

 

رؤسای جمهوری ایران و ترکیه روز پنجشنبه بعد از رایزنی‌های دوجانبه، پنجمین جلسه شورای عالی روابط راهبردی دو کشور را به پایان رساندند. رفع موانع احتمالی در زمینه توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور از جمله موضوعاتی بود که در گفتوگوی دو رئیس جمهور پیرامون آن تصمیمگیری شد.

 

روحانی ضمن تأکید بر حرکت دو کشور از تجارت ترجیحی به سمت تجارت آزاد، از آمادگی ایران برای حمایت و تأمین شرایط لازم جهت حضور سرمایه‌گذاران ترک در بازار انرژی ایران خبر داد.

 

او گفت با وجود اراده مشترک و قوی مسئولان دو طرف زیر سایه شرایط مساعد امنیتی دو کشور، روابط ترکیه و ایران می تواند تقویت شود. طرفین بر مبادله اقتصادی به ارزش سی میلیارد دلار در سال توافق کرده اند.

 

روحانی همچنین در یک کنفرانس خبری مشترک با اردوغان همچنین مذاکرات با ترکیه و روسیه در آستانه را موفق و موثر خواند و گفت از نظر جمهوری اسلامی این مذاکرات ملزومات تثبیت امنیت، بازگشت آوارگان، حفظ تمامیت ارضی، تدوین قانون اساسی و تشکیل حکومتی با اراده مردم سوریه است.

 

رئیس جمهوری ایران در ادامه بازگشت تحریم‌های امریکا علیه ایران را اقدامی تروریستی توصیف کرد و از مخالفت ترکیه با آن تشکر نمود.

 

دیکتاتور ترکیه هم در نوبت خود گفت کشورش مصمم است روابط خود را با ایران محکم‌تر از گذشته ادامه دهد.

 

اردوغان تحریم امریکا علیه ایران را زیر سئوال برد و گفت ترکیه از این اقدام امریکا به هیچ وجه حمایت نمی‌کند و برای کاهش تبعات آن نسبت به ایران آماده همکاری است.

 

او در ادامه از همکاری با ایران در سطح منطقەای بویژه در سوریه صحبت کرد.

 

اما بحث اصلی طرفین که کمتر در رسانەهای ایران در مورد آن اطلاع‌رسانی شد، تکرار همپیمانی شوم علیه کردها بود.

 

در بیانیه پایانی نشست مقامات ایران و ترکیه بر حداکثر همکاری علیه حزب کارگران کردستان و حزب حیات آزاد کردستان تأکید شده. در این بیانیه آمده که طرفین علیه پ.ک.ک و پژاك در طول مرزهای مشترک همکاری می‌کنند و آنرا به نفع خود می‌دانند.

 

این سفر هیچ مخالفتی از سوی رئیس جمهور ایران در مورد تهدید ترکیه برای حمله به کردهای روژاوا شنیده نشد و توافقات به دست آمده نشان می‌دهد که این حمله در عین حال باب میل تهران است.