واکنشهای ایران به بیانیه سه کشور اروپایی درباره آرامکو

در واکنش به متهم کردن ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان، آرامکو،از سوی تروئیکای اروپایی مقامات ایرانی به تهدیدهای مجدد دست زدند.

 

   با انتشار بیانیه مشترک تروئیکای اروپا مبنی بر مسئولیت ایران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان، این کشورها اعلام نمودند که نقش ایران در این حملات روشن بوده است و هیچ توضیح دیگری در این رابطه  وجود ندارد. این کشورها با اعلام حمایت از ادامه تحقیقات دقیقتر، از  ایران خواستند برای دست‌یابی به چیدمان جدیدی برای تقویت توافق اتمی، برجام، با جامعه جهانی وارد گفتگو شود.

   در واکنش به این بیانیه شدیدالحن کشورهای اروپایی، حسین سلامی فرمانده کل سپاه ایران  در واکنش به این بیانیه گفت: این نکته که رهبر انقلاب فرمودند اروپایی‌ها هم دست کمی از آمریکایی‌ها ندارند، امروز چهره خود را کاملا نشان داد و اروپایی‌ها بدون هیچ سند و مدرکی یک اتهام واهی و دروغین را به کشور ایران نسبت دادند و طبیعت اروپا و آمریکا همین است.

   اعضای مجلس خبرگان رهبری نیز با انتشار بیانیه‌ای در خاتمه هفتمین اجلاسیه این مجلس، ضمن محکومیت بیانیه اخیر سه کشور اروپایی بر حفظ، تقویت و ارتقای محور مقاومت و نفی هرگونه مذاکره در هر سطحی با آمریکا تأکید کردند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز با انتشار یک پست توییتری اعلام نموده است که اروپا متعاقب خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در اجرای تعهدات خود ناموفق بوده است.

   اظهارات مقامات ارشد ایران نه تنها حاکی از قبول مسئولیت ایران و نهادهای مسئول این کشور نبوده است بلکه نشان دهنده تهدیهای روز افزون علیه کشورهای منطقه نیز می‌باشد، سلامی روز گذشته خاطرنشان ساخت که انصارالله سرشاخه جهش‌یافته‌ای از انقلاب و منبعی انباشته از قدرت هستند که اگر آزاد شوند تمام میدان جنگ را تغییر می‌دهد و این واقعیت را دشمن می‌داند. سلامی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره نمود که قدرت تولید خطر ما [ایران-سپاه] بسیار فراوان است اما خویشتنداری می‌نمایند.

   دیگر مقامات میانی ایران نیز بر این باورند که در برهه کنونی مذاکره با امریکا به ضرر این کشور منتهی شده و باعث ضرر منافع ملی ایرانی‌ها می‌شود. در تازه‌ترین اظهارات اخیر خود، محمدجواد لاریجانی بر این باور بوده است که برهه کنونی بدترین زمان برای مذاکره با آمریکاست و اساساً ایرانیان نباید با آمریکاییان وارد مذاکره شوند؛ زیرا  که مذاکره برای ایران هیچ فایده‌ای ندارد بلکه ضرر هم دارد.

   اعلام این مواضع تهاجمی از سوی ایران سیاست تهدید مداوم کشورهای منطقه باعث شده است برجام به عنوان موضوع اصلی تنشها تحت الشعاع رفتارهای دخالت طلبانه ایران در منطقه واقع شود. در همین راستا فدریکا موگرینی روز گذشته اعلام نمود که نجات برجام بیش از پیش دشوار شده است.