واکنش ایران به فعال شدن مکانیسم ماشه توسط اروپا

پس از فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران و ارسال شکایتی توسط اروپا به کمیسیون مشترک برجام علیه ایران، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی ایران اعلام کرد، باید خود را برای پذیرش تبعات این اقدام آماده کنند.

روز سه‌شنبه ۲۴ دیماه عباس موسوی در این زمینه گفت: "اگر اروپایی‌ها بخواهند از فرایند حل وفصل اختلافات در کمیسیون مشترک برجام سوءاستفاده کنند باید خود را برای پذیرش تبعات این اقدام آماده کنند."

سخنگوی دولت طی بیانیه‌ای رسمی همچنین اعلام کرد، جمهوری اسلامی با هرگونه بدعهدی، سوءنیت و اقدامات غیرسازنده با جدیت و قاطعیت برخورد خواهد کرد. وی اما نگفت این اقدامات و واکنشها چگونه خواهد بود و به جزئیات آن اشاره ای نکرد.

عباس موسوی با تاکید بر اینکه این اقدام فرانسه، انگلیس و آلمان از روی ضعف است گفت: "ابتدا این توضیح لازم است که اقدام سه کشور اروپایی یک اقدام کاملاً انفعالی و از موضع ضعف به‌شمار می‌رود. فرآیند حل و فصل اختلافات در برجام را جمهوری اسلامی ایران از یک‌سال و اندی پیش و با ارسال نامه‌های رسمی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان به هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز کرده و لذا نه به لحاظ فرآیندی و نه به لحاظ عملی اتفاق جدیدی نیفتاده است."

وی همچنین گفت، پس از خروج آمریکا از برجام این توافق در وضعیت عدم توازن و ناپایداری قرار گرفته بود.

فرانسه، انگلیس و آلمان روز سه شنبه ۲۴ دیماه از فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران خبر دادند. این سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه مشترکی تأیید کردند که تصمیم خود را برای فعال کردن مکانیسم ماشه پس از عدم تحقق تعهدات ایران در توافق هسته‌ای اتخاذ کرده‌اند.