ابوهول: لزوم کاهش سطح ارتباطات قطر با ترکیه و ایران

سردبیر روزنامه اهرام مصر در گفتگویی با خبرگزاری هاوار اعلام نمود که آمریکا هیچگاه نمی‌پذیرد که ارتباطات قطر با دولت ترک و ایران ادامه داشته باشد. وی در این باره افزود: دوحه به منظور تداوم توافق چهارجانبه عربی، تدریجا اخوانی‌ها را از خاک خود اخراج می‌کند.

در رابطه با توافقات اخیر چهارجانبه با قطر و سناریوهای محتمل در این رابطه، خبرگزاری هاوار با سردبیر روزنامه اهرام مصر، اشرف ابوهول گفتگویی را صورت داده است.

ابوهول در این گفتگو اظهار داشت که به دو دلیل ارزیابی سطح موفقیت یا شکست پیمان توافق چهارجانبه کشورهای مصر، عربستان، سعودی و امارات و بحرین با قطر که در ۵ ژانوبه سال‌جاری در عربستان امضا شده است هنوز زود است.

لزوم پایبندی قطر به اصول اساسی

ابو هول در ادامه سخنان خود اظهار داشت: مسئله نخست برای زود بودن ارزیابی موفقیت یا شکست پیمان چهارجانبه کشورهای عربی با قطر، وجود شرط‌های اساسی لازم و زمان برای تعهدات قطر است، برای نمونه کاهش سطح ارتباط قطر با ایران و ترکیه و همچنین دور کردن اعضای اخوان المسلمین از مراکز مهم و رسانه‌های این کشور است. دومین مسئله؛ دولت‌هایی مانند مصر یا امارات با قطر عدول قطر از توافق‌های پیشین را تجربه کرده‌اند، به همین دلیل لازم است که دوحه به منظور نشان دادن حسن نیت خود، در این باره به اعتماد آفرینی مجدد دست بزند.

در رابطه با با امکان کاهش قطر از روابط بالای خود با ایران و ترکیه، ابوهول اظهار داشت که احتمال فراوانی مبنی بر کاهش این روابط از سوی قطر وجود دارد، خصوصا که از زمان ترامپ، روابط آمریکا با آنکارا و تهران رو به تنش پیش رفته است.

ابوهول در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که آمریکا هیچگاه نمی‌پذیرد که ارتباطات قدرتمندی بین دوحه، ایران و دولت ترکیه برقرار باشد، خصوصا که پیوند دوحه با تهران را هیچگاه قبول ندارد، زیرا ایران با استفاده از روابط خود با دوحه تحریمها را دور زده است. ابوهول در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از طرف دیگر رهبران آمریکا ارتباط دوحه با تهران را قبول نمی‌کنند، زیرا قطر دولتی است که بزرگترین پایگاههای امریکایی را در خاک خود دارد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که دوحه ارتباطات مالی و بازرگانی خود را با ایران کاهش دهد؛ بویژه که با گشایش مسیرهای هوایی و مرزهای زمینی با سعودی، حضور نیروهای ترکیه در قطر نیز کاهش می‌یابد و حمایت اقتصادی دوحه از آنکارا نیز کاهش می‌یابد.

احتمال دارد که دوحه اخوان المسلمین را از این کشور اخراج کند

ابوهول در گفتگوی خود با هاوار خاطرنشان ساخت که احتمال می‌دهد که دوحه اعضای اخوان المسلمین را از خاک این کشور اخراج کند. زیرا می‌خواهد بر تفاهم و قرارداد خود با چهار کشور عربی پایبند باشد. خصوصا که میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۲ را نیز بر عهده دارد.

اشرف ابوهول، نویسنده و روزنامه‌نگار مصری و سردبیر روزنامه اهرام، در خاتمه گفتگوی خود اظهار داشت که به احتمال زیاد چهار دولت مذکور عربی، از برخی از شروط خود  و بویژه شرط تعطیلی کانال الجزیره در قبال دوحه دست برداشته باشند. چهار کشور عربی براین باورند که کانال الجزیره در امور کشورهای دیگر عربی منطقه مداخله می‌کند. از طرف دیگر این احتمال وجود دارد که برخی از شروط را به شروط دیگر پیوند زده یا انها را به زمان دیگری موکول کند. اما تا کنون جزئیات این توافق منتشر نشده است.