باهوز اردال: آماده گفتگو با پارت دمکرات کوردستان هستیم

باهوز اردال عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق، از نیروهای پیشمرگه درخواست نمود که در جنگی ناخواسته که در راستای منافع آ.ک.پ/م.ه.پ خواهد بود شرکت نکنند و وارد بازی‌های این دو حزب نشده و فریب نخورند.

باهوز اردال عضو قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با شرکت در برنامه دنگ ولات، اعلام نمود که علیرغم تمامی هشدارها، نیروهای پیشمرگه با سلاح‌های سنگین خود وارد مناطق گریلایی شده و این مسئله باعث تنش شده است. اردال در این گفتگو اعلام کرد که آنها هیچگاه خواهان رویارویی و برخورد با نیروهای کورد نبوده‌اند و از فرماندهان نیروهای پیشمرگ نیز درخواست نمود که وارد بازیهایی که می‌خواهند آنها را در مقابل نیروهای گریلا قرار دهند، وارد جنگ نشوند، اردال همچنین با اشاره به نبرد مشترک آنها با نیروهای گریلا در مقابله با داعش نیز اظهار داشت که تلاش نهایی بدخواهان کورد رویارویی نیروهای گریلا و پیشمرگ است.

باهوز اردال عضو قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق با شرکت در برنامه دنگ ولات در رابطه با عملیات نیروهای گریلا در شمال کوردستان، هفتانین و تمامی منطقه بهدینان، همچنین استقرار نیروهای پیشمرگه 'گولان' و 'پیشمرگه‌های روژ' در منطقه گاره که باعث تنش شده است گفتگو کرد.

در این گفتگو اردال خاطرنشان نمود که در فصل پاییز حملات اشغالگرانه افزایش یافته و از طرف دیگر فعالیتها و عملیات گریلایی نیز افزایش یافته است. وی همچنین خاطرنشان ساخت که در جریان این جنگ برخی از فرماندهان نیروهای گریلا نیز به شهادت رسیده‌اند و در این باره افزود: در واقع حملات اشغاالگرانه دشمن فاشیست در کوردستان عادی نیستند. تمامی نیروهای اطلاعاتی، تکنولوژیک، کنترا گریلا و نظامی خود را وارد عمل نموده‌اند. به استفاده از تکنولوژی‌های خود امید فراوانی بسته‌اند. اما در مرحله پاییز نیروهای گریلایی کوردستان نیز بار دیگر اراده و نیروهای مقاومت خود را قدرتمندتر از همیشه نشان داده‌اند. از این طریق نیز به دشمن نشان داده‌اند که تمامی امیدهای دشمن، تمامی تبلیغات دشمن در راستای جنگ ویژه محکوم به شکست هستند، محکوم هستند که خنثی شوند. خصوصا که در منطقه سرحد، از اکتبر گذشته تا کنون هزاران نفر از نیروهای نظامی و کنترا گریلای ارتش ترک، وارد این عملیات شده‌اند، اما نیروهای گریلای ما توانستند تمامی این حملات را خنثی کنند. توانستند ضربات مهلکی را نیز بر آنان وارد کنند. دشمن تلفات خود را در این منطقه پذیرفته است و این تلفات بسیار فراوان است. در منطقه سرحد به تبلیغات جنگ ویژه دشمن قدرتمندترین پاسخ را دادیم. به این مناسبت از تمامی گریلاهای منطقه سرحد و تمامی نیروهای گریلای کوردستان، از مهارت‌هایی که به کار برده‌اند، ضرباتی که توانسته‌اند بر دشمن وارد کنند، تشکر می‌کنیم و به انها می‌گوییم دست شما درد نکند.

فداکاریهای فرماندهان گریلا به درسی برای دشمن بدل شد

اردال در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت که نه فقط در مناطق سرحد، بلکه در تمامی مناطق شمال کوردستان، مقاومت نیروهای گریلا وارد بالاترین مرحله خود شده است و برای این مرحله شاهد قهرمانی فرمانده عگید جفیان بودیم که بعد از آنکه ضربه‌ای مهلک را بر دشمن وارد آورد، بعد از آنکه شورای هماهنگی عملیات ارتش ترک را نابود کرد، با قهرمانی به کاروان شهدا پیوست. اردال همچنین اظهار داشت که مقاومت فرماندهان و رزمندگان گریلای آزادی، به درسی برای دشمن تبدیل شد. فرماندهان ما با برخورداری از روحیه‌ای فداکار در سنگرهای روبروی دشمن با نبرد برخاسته‌اند. در این نبرد ما شهدایی را تقدیم کرده‌ایم، شهدایی مانند فرمانده ما در بوتان، عگید جفیان، در درسیم نیز شهدایی را تقدیم کرده‌ایم، تمامی این فداکاریها برای دشمن درسی بوده‌اند. این روحیه فداکاری و این شهادت‌ها نشان می‌دهد که تلاش‌ها و حملات دشمن بدون نتیجه باقی خواهند ماند. مقاومت با شهادت این رفقا بیش از پیش گسترش خواهد یافت. امیدهای خلق ما نیز همچنان ادامه خواهند یافت. از ابتدای قیام تا کنون، چنین امیدی را داشته‌ایم. از یک سوی این شهادتها ما را دچار درد و تالم می‌نمایند و از سوی دیگر امید دستیابی به پیروزی را برای ما رقم می‌زنند. در تاریخ مقاومت گریلا، این رویه همچنین ادامه داشته است. خصوصا که در اکتبر و تمامی ماه‌های پاییز، مقاومت نیروهای گریلای کوردستان در شمال کوردستان به اثبات رسانده است که نیروی گریلا از چنان موضع و قدرتی برخوردار است که دشمن را به زانو در آورده و تمامی تلاش‌ها و حملات اشغالگرانه دشمن را خنثی می‌کند. از این طریق نیز امیدهای آزادیخواهانه خلق کورد و کوردستان بیشتر از هر زمان دیگری افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود نبردها در طول زمستان نیز ادامه پیدا کنند. هر اندازه که دشمن بر امحای ما تاکید داشته باشد، نیروهای گریلای کوردستان نیز هنر جنگ خود را ارتقا داده و هر بار دشمن را به پریشان می‌کنند.

نیروهای پیشمرگه با تردید فراوان نسبت به اجرای عملیات وارد منطقه گریلا شده‌اند

باهوز اردال عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق، در رابطه با موضوع ورود نیروهای گولان و پیشمرگه‌های روژ، وابسته به مسرور بارزانی به منطقه چمانکه در گاره که باعث برخورد و تنشهایی نیز شده است، اعلام نمود که گریلا در هیچ منطقه‌ای به نیروهای پیشمرگه حمله نکرده است، اردال خاطرنشان ساخت که تمامی آحاد خلق کورد وضعیت در منطقه بهدینان را پیگیری کرده و در این رابطه از آگاهی برخوردار بوده و آن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. اردال در ادامه سخنان خود اظهار داشت که فرماندهی مرکزی ما بیانیه‌ای را در این رابطه صادر کرده و نیروهای گریلای ما نیز به در هیچ نقطه‌ای به نیروهای پیشمرگه حمله نکرده‌اند. نیروهای گریلا در زاخو یا دهوک به پیشمرگ یا مراکز امنیتی یا حکومتی اقلیم فدرال جنوب کوردستان حمله نکرده‌اند. شاهد چنین شرایطی نیز نبوده‌ایم. نیروهای پیشمرگه در مقابل، با سلاح‌های سنگین و زره‌پوش، دوشکا و گویا که در حال انجام عملیاتی بزرک هستند، وارد مناطق گریلا شده‌اند. همین آرایش حمله نیز باعث برخورد شد. لازم است خلقمان و افکار عمومی از واقعیت این برخورد اطلاع پیدا کند. یعنی وضعیت به شیوه‌ای نیست که نیروهای گریلا وارد مناطق تحت کنترل پیشمرگها شده باشد، یا وارد شهرها شده باشند. چنین مسئله‌ای روی نداده است. بلکه بر عکس، این نیروهای پیشمرگه بوده‌اند که با سلاح سنگین وارد مناطق گریلایی شده و این رویداد را رقم زده‌اند. در واقع قرارگاه ما بلافاصله نسبت به این مسئله کسب اطلاع نموده و مداخله نمود. اگر قرار مرکزی در این رابطه دست به مداخله نمی‌زد، آسیبهای بیشتری ایجاد می‌شد و شاهد تلفات بسیار بیشتری نیز می‌شدیم. اما ما مداخله کردیم، زیرا مخالف جنگ و برخورد هستیم به هیچ علتی موافق نبرد با نیروهای کورد نیستیم.

تحت عنوان فرماندهی مرکزی بیانیه صادر شده و به دلیل چنین رویدادی تاسف خودمان را ابراز داشتیم. این رویداد بنابه خواسته ما به وقوع نپیوست و ما به دلیل چنین رویدادی متاسف هستیم. در واقع تمامی خلق کورد نسبت به چنین رویدادی ناراحت هستند. من بر این عقیده نیستم که یک کورد میهن‌دوست، با شرف از این وضعیت دچار خوشحالی شده باشد. اما از طرف دیگر همه باید بدانند که ما نسبت به این وضعیت بر مسئولیتمان باید واقف باشیم. یعنی در این رابطه هشدار داده شده است و مناطقی که گریلاها در آن حضور دارند کاملا مشخص می‌باشند. نیروهای گریلا دیروز وارد این منطقه نشده‌اند، نیروهای گریلا ۳۶-۳۸ سال است که در این منطقه حضور دارند، موقعیت آنها مشخص است. اینکه پارت دمکرات کوردستان با سلاح‌های سنگین، وسائط نقلیه زره‌پوش و هامر وارد منطقه گریلاها شود، کاملا مشخص است که برای جنگ به این مناطق رفته است، برای دست زدن به عملیات نظامی به این مناطق رفته است. نیروهای گریلا در مناطق همیشگی خود حضور دارند، وارد دهوک نشده‌اند، در زاخو به نیروهای پیشمرگ حمله نکرده‌اند، و در این رابطه مشاهده می‌شود که تلاش‌های پارت دمکرات کوردستان برای دست زدن به جنگ باعث این برخورد شد.

اردال در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اکنون نیز همچنان تنش ادامه دارد و در برخی مناطق تلاش می‌شود نقاط بازرسی و پایگاههای جدید دیگری احداث شوند. همچنان مناطق گریلا را به محاصره در می‌آورند، سلاح‌های سنگین را مستقر می‌کنند.

در این رابطه نیز اردال نسبت به این وضعیت هشدار داده و گفت در صورت تداوم چنین وضعیتی، خطر تبدیل این تنش به برخورد نظامی وجود داشته و افزود: هم اکنون در جنوب کوردستان شاهد بحران اقتصادی هستیم، مسائل و مشکلات زندگی اجتماعی در جریان هستند، حکومت مسائل حل نشده بسیاری را بر عهده دارد، با بغداد دچار تنش شده است و در چنین زمانی با این تعداد زیاد از نیروهای پیشمرگه، با این هزینه سنگین، چه لزومی برای اعزام این نیروها به مناطق گریلایی وجود دارد؟ همین اقدام راه را برای بازگشت جنگ مهیا می‌کند. اکنون برخوردی در جریان نیست، اما شمار نیروهای پیشمرگه را چنان افزایش داده‌اند که همین اقدام پتانسیل برخورد را افزایش می‌دهد. خلق ما و تمامی افکار عمومی در این خصوص باید هوشیار باشند، اکنون با چنین وضعیتی روبرو هستیم.

پارت دمکرات کوردستان به گریلاهایی که با آنها مشترکا علیه داعش جنگیده است اشغالگر می‌گوید

باهوز اردال در رابطه با اظهار نظرهای رسمی پارت دمکرات کوردستان که گفته است پ.ک.ک منطقه را به اشغال خود در آورده است، پ.ک.ک اجازه نمی‌دهد که خلق و ساکنان این منطقه به روستاهای خود باز گردند، پ.ک.ک مانع از کشاورزی روستاییان در زمین و مزارع خود می‌شود، گفت: خلق کورد از این حق برخوردار است که در رابطه با علت این مسائل به بحث و گفتگو بپردازد. باید از خلق، از روشنفکران، سیاستمداران، نهادها و سازمانهای کوردی و کوردستانی بخواهیم که بدون طرفداری از یک گروه، در این رابطه به بحث و بررسی پرداخته و این نکته مشخص شود که کدام یک از طرفین برحق بوده و کدامیک از موضعی ناعادلانه برخوردار است تا بتوانیم از این طرق به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم.

اردال در این بخش از سخنانش اعلام نمود اکنون کاملا مشخص است که همه می‌دانند که پارت دمکرات کوردستان نیروهای ویژه خود را تحت عنوان پیشمرگه روژ و ... از مصیف به منطقه متینا، گاره، یعنی مناطق گریلا اعزام کرده است. نیروهای گریلا در منطقه خود مستقر شده‌اند، پد.ک می‌خواهد که از این مسئله به عنوان بهانه‌ای واهی، بهره‌برداری کند. همچنین می‌خواهد که خلق کورد را قانع کند که گریلاهای پ.ک.ک می‌خواهند منطقه را به اشغال در بیاورند. من بر این باور نیستم که نه خلق کورد، نه نیروهای پیشمرگه به این سخنان باور کنند. چرا؟ مگر گریلا امروز وارد این مناطق شده است؟ گریلا ۳۶-۳۸ سال است که در این منطقه حضور دارد. پ.د.ک در مواقعی اعلام می‌کند که نیروهای گریلا نیروی مقاومت و ایستادگی هستند، خوب هستند، ما خواهر و برادر همدیگر هستیم و....  در مواقعی نیز اعلام می‌کنند که نیروی گریلا یک نیروی اشغالگر است. این نوع برخورد هیچگونه توجیهی ندارند، هیچ کس به چنین گفته‌های باور نمی‌کند. برای نمونه می‌گویم: از شنگال گرفته تا مخمور، تا کرکوک، از مسئولان ارشد پارت دمکرات کوردستان گرفته تا مسئولان رده پایین، همه اظهار می‌داشتند که گریلاهای پ.ک.ک مقاومتی قهرمانانه انجام می‌دهند، قهرمانی می‌کنند و از آنها تشکر می‌کنیم.

خلقمان نیز به خوبی می داند که از سال ۲۰۰۸، نیروهای فاشیست اشغالگر دولت ترک، به زاپ حمله کردند. به مرکز فرماندهی نیروهای مدافع خلق نیز حمله کردند. در آن زمان از مسئولان پ.د.ک گرفته تا رئیس اقلیم کوردستان، از بالا تا پایین، از مقاومت نیروهای گریلا در زاپ تشکر و قدردانی به عمل آوردند و در این رابطه موضعی بسیار خوب نشان دادند. در مواقعی اظهار می‌دارند که گریلاهای پ.ک.ک قهرمان هستند، میهن‌دوست هستند. آن زمان نگفتند که نیروهای گریلا اشغالگر هستند. گفتند که نیروهای گریلا مقاوم هستند، سپاس و تشکر کردند. در آن زمان نگفتند که گریلا در اینجا چه کار می‌کند، نگفتند که علت حملات حضور نیروهای گریلا است.

مدتی می‌گویند نیروهای گریلا قهرمان هستند و در مواقعی نیز اعلام می‌کنند که 'نیروهای گریلا اشغالگر هستند، گریلا دست به ترور می‌زند'، با زبان دولت اشغالگر ترک سخن می‌گویند. نیروهای گریلا همان نیرو هستند، چگونه در این مدت یک گریلای قهرمان می‌تواند امروز به یک گریلای تروریست و اشغالگر تبدیل شود؟ چنین رویه‌ای هیچگونه توجیهی ندارد، هیچ کس به چنین گفته‌هایی بها نمی‌دهد،  همه می‌دانند که این سخنان گفته‌های دولت ترک هستند و نیروهای پد.ک نیز از زبان آنان سخن می‌گویند.

حضور نیروهای گریلا برای جنوب کوردستان مسئله آفرین نیست، بلکه حضور ۳۷ پایگاه نظامی ترک مسئله آفرین است

باهوز اردال عضو فرماندهی قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق در بخش دیگری از گفتگوی خود با رادیو دنگ ولات اظهار داشت: حضور نیروهای پ.ک.ک بار سنگینی بر دوش متطقه جنوب کوردستان نگذاشته است، برای جنوب کوردستان مشکل آفرین نشده است، بلکه برعکس، خلقمان در جنوب کوردستان در این باره ناراحت نیست،  نیروهای پیشمرگه نیز ار حضور آنان ناراضی نیستند. حضور نیروهای پ.ک.ک در جنوب کوردستان مسئله آفرین نیست، مسئله جنوب کوردستان حضور ۳۷ پایگاه ارتش اشغالگر دولت ترک و سازمان اطلاعات ارتش ترک است. اینان خطری برای آینده کوردستان هستند. قابل توجه‌ترین مسئله در این میان، که ما نیز در مقابل آن شگفت‌زده می‌شویم، هیچیک از مسئولان پ.د.ک در رابطه با حضور این تعداد فراوان از پایگاههای ارتش ترک و میت سخنی بر زبان نمی‌آورند، نمی‌پرسند که این پایگاهها چرا در اینجا حضور دارند؟ بلکه در مقابل می‌گویند که باید پ.ک.ک این جا را تخلیه کند. مگر زمانیکه شما در تنگنا قرار داشتید، دولت ترک از شما حمایتی به عمل آورد؟ زمانیکه تبهکاران داعش به شما حمله کرند، این ۳۷ پایگاه دولت ترک از شما حمایتی به عمل آوردند؟ مگر نیروهای پ.ک.ک نبودند که از شما حمایت کردند؟ گریلاهای پ.ک.ک ماه‌ها در یک خندق و سنگر، شانه به شانه شما با داعش مقابله کردند. یعنی بهانه‌های کنونی پ.د.ک نشان می‌دهد که تا چه اندازه انها در این رابطه ناعادلانه هستند.

پ.د.ک اجازه نمی‌دهد که خلق به روستاها و کاشانه خود بازگردد

اردال در بخش دیگری از سخنان خود به بیانیه‌ها و مواضع پ.د.ک اشاره کرده و اظهار داشت که پد.ک بهانه‌هایی را دستاویز قرار داده است و می‌گوید که پ.ک.ک اجازه نمی‌دهد که روسناییان به روستاها و خانه‌های خود بازگردند و هر روز تعداد روستاهای تخلیه شده را به اطلاع مردم می‌رسانند و می‌گویند: این تعداد روستا به دلیل حضور پ.ک.ک خالی مانده‌اند. اردال در این رابطه افزود: همه می‌دانند که این مسئله واقعیت ندارد. ساکنان منطقه بهدینان، مردم زاخو، آمیدی، دهوک، سیدکان و دیانا می‌دانند که این مسئله واقعیت ندارد. امروز آسایش منطقه اجازه بدهد که ساکنان چمچو تا ساکنان منطقه زاپ و گاره، تا برادوست و آواشین، همه به محل زندگی خود بازگردند.

قضیه کاملا بر عکس است، خودشان اجازه نمی‌دهند که مردم به خانه‌های خود بازگردند. یکی از مسئولان پ.د.ک خود در تلویزیون ظاهر شده و آشکارا اعلام می‌کند که مردم به این مناطق باز نگردند. اکنون خلق خواهان بازگشت به مناطق خود هستند، خواهان بازگشت به مزارع و باغات خود هستند، خودشان اجازه نمی‌دهند، مردم توسط آسایش یا ایست بازرسیها از بازگشت به محل زندگی خود منع می‌شوند. دستگیر می‌شوند. خلق از نیروهای گریلا هیچگونه ناراحتی ندارد، مناطقی که نیروهای گریلا در آن حضور دارند، هیچ خطری را برای مناطق اطراف ایجاد نمی‌کنند. خلقمان در جنوب کوردستان بیش از هر کس دیگری بر این نکته واقف است، باید آسایس پ.د.ک خود اجازه بدهد که این افراد به زمینها و منازل خود بازگردند، ما هیچگونه منعی برای آنان ایجاد نمی‌کنیم. برعکس ما از آنها حمایت می‌کنیم. اما آسایش پ.د.ک است که مانع از حضور خلق در منطقه و منازل خود می‌شود. پ.د.ک بر اساس خواست دولت فاشیست و اشغالگر ترک اجازه نمی‌دهد خلق به مناظق و منازل خود بازگردند.