خشم عراق از حملات و دخالت‌های مداوم ترکیه افزایش می‌یابد!

درخواست‌های عراقی‌ها برای ممانعت از دخالت‌های ترکیه و اشغال جنوب کوردستان ادامه دارد. در این رابطه حکومت به بی‌توجهی و نقض قوانین متهم می‌شود.

کریم علوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق به خبرگزاری روژ نیوز اعلام کرد؛ مشخص است که ترکیه هیچ منفعتی در گفتوگو و درک متقابل ندارد، چون آنها به طور مداوم به نقض حق حاکمیت عراق بدون احترام به اساس همسایگی خود ادامه می‌دهند.

وی همچنین گفت، سکوت حکومت عراق کاری کرده است که ترکیه حق حاکمیت عراق را نقض کند. وی از مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق و همچنین وزارت امور خارجه‌ی عراق درخواست نمود، در این رابطه موضعگیری کرده و به سکوت خود در مقابل تجاوزهای ترکیه پایان دهند.

عباس عرداوی کارشناس مسائل امنیتی در این رابطه گفت،"مطلع نبودن و پاسخ ندادن حکومت عراق در مقابل تجاوزهای ترکیه کاری می‌کند که شهرهای نینوا و حتی استان کرکوک را نیز اشغال نمایند."

عرداوی به روژنیوز اعلام کرد؛"آنکارا مدت طولانی است برای اشغال جنوب کوردستان نقشه کشیده است." وی همچنین از حکومت عراق درخواست نمود تا این مسئله خطرناک را پیگیری کنند و از آن ممانعت کنند و سکوت خود در مقابل تجاوز های ترکیه را بشکنند.

مسئولان حکومت ترکیه تا به امروز از دسته واژه‌ی "اقلیم کوردستان" استفاده نکرده و به جای آن از عبارت "شمال عراق" استفاده می‌کنند. این درحالیست که اقلیم کوردستان در قانون اساسی عراق مورد قبول قرار گرفته است.

سال گذشته تعدادی از مسئولین بلندپایه‌ی دولت ترکیه اعلام کردند، ارتش ترکیه برای ایجاد سه پایگاه نظامی جدید در اقلیم‌های سینات و هفتانین در اقلیم کوردستان برنامه‌ریزی کرده است. همراه با آنها ترکیه به تجاوز به حریم هوایی عراق و انجام حملات نظامی که در نتیجه‌ی آن شهروندان غیر نظامی قربانی شده و مناطق کشاورزی به طور کامل ویران شده اند، ادامه داده است.

همزمان روز جمعه‌ی گذشته سلیمان سویلو وزیر کشور دولت ترکیه اشغالگر اعلام کرد، یک پایگاه نظامی تازه در منطقه متینای شمال عراق تاسیس خواهند کرد که به گفته‌ی او نقش بسیار خوبی برای کشور ترکیه خواهد داشت.

در مقابل ائتلاف نصر به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق این گفته‌های وزیر کشور ترکیه را محکوم کرده و در رابطه با گفته‌های آنکارا برای ایجاد یک پادگان نظامی جدید در عراق و بیانیه‌ی آنها گفت؛"این بیانیه‌ی وزیر کشور ترکیه را رد کرد می‌کنیم و از حکومت عراق درخواست می‌کنیم تا اقدامات لازم برای دفاع از حق حاکمیت عراق را انجام دهد و ترکیه نیز باید سیاست‌های خود در مقابل عراق را بازبینی کند تا منافع مشترک و امنیت و اصل همسایگی خوب حفظ شود."

همزمان بدر زیادی عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، تجاوزهای ترکیه به خاک عراق نقض آشکار حق حاکمیت عراق می‌باشد. وی همچنین خاطرنشان نمود که این کمیسیون جلسه‌ای اضطراری برای تشریح سخنان وزیر کشور ترکیه در مورد ایجاد یک پادگان نظامی در اقلیم کوردستان برگزار خواهد کرد.