مقاومت «ژن، ژیان، ئازادی» صد و پنجاه و شش روز پشت‌سر گذاشت

خیزش و مقاومت «ژن، ژیان، ئازادی» که در روژهلات کوردستان و ایران آغاز شده، در آستانه‌ی ششمین ماه همچنان ادامه دارد.

مقاومت «ژن، ژیان، ئازادی» در ایران و روژهلات کوردستان پنجمین ماه خود را به پایان رساند. با وجود سرکوب، بازداشت، دستگیری، قتل، شکنجه و اعدام توسط نیروهای دولتی ایران، اعتراضات همچنان ادامه دارد.

علیرغم استقرار جو سنگین نظامی در شهرهای زاهدان و خاش در سیستان و بلوچستان، به مدت 20 هفته است که خلق هر جمعه راهپیمایی و تظاهرات بزرگی انجام می‌دهد. این جمعه نیز راهپیمایی و تظاهرات بزرگی ترتیب دادند.

فعالان اظهار داشتند که تمام تلاش‌ها برای بازگشت از این مسیر را رد می‌کنند.

فعالان بلوچ خواستار آزادی زندانیان سیستانی و محاکمه فعالان شدند.

ملا عبدالحمید اسماعیل ضحی امام جمعه مسجد مکی زاهدان در خطبه نماز جمعه‌اش بار دیگر خواستار برگزاری همه‌پرسی شد تا خلق تصمیمات سیاسی خود را بگیرند.

"زندانیان باید آزاد گردند"

از سوی دیگر اعتراضاتی به دستگیری علمای حامی تظاهرکنندگان در شهرهای سنه و سردشت در روژهلات کوردستان برگزار شد.

در روستای ننله سنه، جمعه این هفته نیز مانند هر جمعه که به مدت 3 هفته است برگزار می‌شود، تظاهراتی در مقابل مسجد روستا برگزار شد. در این اقدام علیه سیاست‌های سرکوب و ارعاب دولت ایران اعتراض شد. علاوه بر این، معترضان خواستار آزادی ملا ابراهیم کریمی ننلیان شدند که سه هفته پیش توسط نیروهای امنیتی دولت ایران به اتهام حمایت از معترضان بازداشت شده بود.

مردم در سردشت با اعتراض به بازداشت ملا فتح‌الله رستمی امام جمعه مسجد روستای مرکسان خواستار آزادی وی شدند.

ملا فتح الله رستمی، امام جمعه مسجد روستای مارکسان سردشت، هنگام همراهی کاروان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان 14 فوریه در ایست‌بازرسی شهرستان خوی ارومیه بازداشت شد. هنوز معلوماتی در مورد مکانی که فتح الله رستمی برده‌اند در دست نیست.

همچنین روز گذشته تظاهراتی علیه برکناری ملا محمد حسن گرگیچ در شهر گالیکش گلستان برگزار شد.

حمایت از مقاومت «ژن، ژیان، ئازادی» روژهلات کوردستان و ایران، از سراسر جهان ادامه دارد. در افتتاحیه جشنواره فیلم برلین، برخی از بازیگران زن شعار «ژن، ژیان، ئازادی» سر دادند.