پ.ک.ک: بیایید با روحیه نوروزدر این روند شرکت کنیم

کمیته مرکزی پ.ک.ک با اشاره به اینکه سلطنت 20 ساله حکومت اکنون در آستانه فروپاشی است، گفت: «با مشارکت با روح نوروز در این روند و با مقاومت همه‌جانبه، دستیابی شکوهمند به پیروزی قطعی است.»

کمیته مرکزی پ.ک.ک با بیان اینکه نوروز امسال معنادارتر شده است، تاکید کرد: «کار با روحیه بسیج هم برای التیام زخم‌های زلزله‌زدگان و هم برای وارد کردن خسارات بزرگ به رژیم فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ در انتخابات ضروری است.»

کمیته مرکزی پ.ک.ک به مناسبت جشن نوروز بیانیه کتبی صادر کرد.

متن کامل بیانیه به این شرح است:

دو هزار و ششصد و سی و پنجمین سالگرد نوروز تاریخی، پنجاه و یکمین سالگرد راهپیمایی آزادی رهبر آپو در سال 1973 را با شور و اشتیاق و مقاومت فراوان تبریک می‌گوییم. در ابتدا، ما نوروز، روز آزادی خلق‌مان، همه خلق‌های مقاومت‌گر و دوستانمان را در شخصیت رهبر آپو جشن می‌گیریم. در شخص رفیق مظلوم دوغان، زکیه، رهشان، روناهی، بریوان، سما، سارا، روکن، اوین گویی، یاشار بوتان، راپرین آمد، یاد و خاطره شهدای زاپ، متینا، آواشین، خاکورک و همه شهدای انقلاب را با احترام و قدردانی گرامی می‌داریم و قول می‌دهیم یاد و خاطره آنها را تاج پیروزی مطلق بگذاریم. ما بر این باوریم که خلق ما و همه نیروهای مقاومت‌گر، مبارزه برای دموکراسی و آزادی را در سال 2023 با بالا بردن روحیه مقاومت نوروزی، قطعا با پیروزی تاجگذاری خواهند کرد. ما در کنار نوروز، هفته قهرمانی ملی خلق خود را نیز جشن می‌گیریم. ما بار دیگر یاد و خاطره همه شهدای مقاومت را در شخصیت قهرمانان ملی خود مظلوم دوغان و رفیق ماحسوم کورکماز با احترام و سپاس گرامی می‌داریم.

پ.ک.ک در عین حال یک حزب نوروزی است

نوروز؛ روز نو، تولدی دوباره، آغازی نو، روز وحدت، مقاومت و آزادی برای همه خلق‌هایی است که در برابر ظلم و بیدادی قیام کردند، مقاومت کردند و جشن گرفتند. نوروز که نماد مقاومت و آزادی است هزاران سال است از سوی خلق کورد، عرب، ترک، فارس و غیره جشن گرفته می‌شود و تا به امروز آمده است. اگرچه دولت فاشیست استعمارگر-نسل‌کش ترکیه تلاش زیادی برای تیره کردن روحیه مقاومت نوروز، مارجینال کردن جوهره و تحریف معنای آن انجام داد، اما نتوانست در این امر کاملاً موفق باشد. همچنین این یک واقعیت است که؛ برای اولین بار، جشن نوروز با پ.ک.ک به عنوان روز مقاومت و انقلاب مطابق با معنا و ماهیت آن برگزار شد. دیدار رهبر آپو با اولین گروه اصلی پ.ک.ک، گروه آپوچی، در سد چوبوک آنکارا در روز نوروز، دقیقاً 51 سال پیش، دیالکتیک پ.ک.ک و مقاومت نوروز را آشکار می‌کند. از این نظر پ.ک.ک در عین حال یک حزب نوروز است. اینکه رفیق مظلوم دوغان آتش نوروز را با سه چوب کبریت در زندان آمد روشن کرد، بیانگر این است که پ.ک.ک تا چه حدی نوروزی گشته و در عین حال نوروز تا چه اندازه در پ.ک.ک معنا یافته است. همچنین بر همه عیان است که بعدها چگونه آتش نوروز که با زکیه، رهشان، بریوان و روناهی-ها شعله‌ورتر و بیش از پیش درخشید، با قیام‌های باشکوه خلقی کوردستان در دهه 90 ادغام شد.

دلیلی است برای رسیدن به پیروزی مطلق

در حالی که نوروز را جشن می‌گیریم، اینکه رهبر آپو همچنان در امرالی گروگان است، دلیلی است برای انجام بزرگترین بازخواست و حسابرسی و بزرگترین قیام و رسیدن پیروزی مطلق برای خلق و جنبش ماست. رهبر آپو امروز در وضعیت گروگان در امرالی است. انزوای سنگینی بر وی تحمیل می‌شود. کانون نسل‌کشی اکنون امرالی است. این وضعیت به تنهایی به خوبی نشان می‌دهد که رهبر آپو امروز چگونه در امرالی به مقاومت بزرگ و تاریخی می‌پردازد. رهبر آپو در برابر انزوای سنگین و انواع ظلم و ستم همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهد. رهبر آپو با مقاومت خود سیاست‌های دولت فاشیستی آ.ک.پ/م.ه.پ برای شکستن اراده خلق و نابودی جنبش ما را ناکام گذاشت. تا زمانی که سیاست‌های جنگ ویژه و نسل‌کشی بر امرالی را نبینیم و درک نکنیم، نمی‌توان فهمید که رهبر آپو چگونه در برابر همه این‌ها مقاومت و موضع بزرگ و معناداری انجام داد. به طور خلاصه باید گفت که اگر دولت استعمارگر-نسل‌کش و فاشیستی ترکیه در 8 سال جنگ بی‌امان به هدف خود نرسید، مقاومت و موضع رهبر آپو در این امر تعیین‌کننده بود.

فروپاشی سلطنت بیست ساله در راه است

فاشیسم استعمارگر-نسل‌کش آ.ک.پ/م.ه.پ در 8 سال گذشته با پشتیبانی قدرت ناتو و با بسیج تمام ابزارهایی که در توان داشت، سطح بی‌سابقه‌ای از حمله را علیه خلق و جنبش ما آغاز کرده است. هدف آنها این بود که جنبش آزادی ما را که آنها آن را آخرین قیام نامیدند، در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه و معاهده لوزان، از بین ببرند. به همین دلیل، استفاده از همه چیز از جمله استفاده از بمب‌های هسته‌ای تاکتیکی و سلاح‌های شیمیایی را بدون در نظر گرفتن مبادی اخلاق جنگی، قانون یا اقدام بشری مجاز دانسته است. رژیم فاشیستی در حالی که هر روز علیه گریلاهای آزادی مرتکب جنایات جنگی می‌شود، می‌خواست مانند کابوسی سیاست‌های قانونی دموکراتیک و خلق ما احاطه کند و با انواع فشارها و اعمال زور سعی در خفه کردن، ارعاب و حذف همه مقاومت‌کنندگان و همه نیروها داشت. در برابر این جنگی که فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ با تمام خشم به صورت غیراخلاقی و بدون قاعده آن به راه انداخته، از سویی دختران و پسران جوان کوردستان در کوه‌های کوردستان حماسه می‌ساختند، خلق ما نیز بدون دادن امتیازی از حیثیت، هویت و آزادی خود، مقاومت کردند. بدون شک این یک واقعیت است که ما در این روند هزینه زیادی می‌پردازیم. با این حال، این نیز یک واقعیت است که سلطنت 20 ساله دولت فاشیست استعمارگر-نسل‌کش آ.ک.پ/م.ه.پ در نتیجه مقاومت ما و بهایی که می‌پردازیم در آستانه فروپاشی است. رژیم فاشیستی آ.ک.پ/م.ه.پ اکنون پایگاه‌های خارجی خود را از دست داده است. در درون، در هر زمینه و در هر سطحی در افسردگی و بن‌بست عمیقی قرار گرفته است. مسلم است که مبارزه بی‌امان 8 ساله ما به ویژه مقاومت تاریخی رهبر آپو در این امر تعیین‌کننده بوده است.

خلاص شدنشان از نتیجه‌ی اجتناب‌ناپذیر آن محال است

ترکیه اکنون وارد روند انتخابات شده است. انتخاباتی که در 14 ماه مه برگزار می‌شود، از نظر نتایج، پایان یک دوره و آغاز دوره جدیدی در ترکیه و کوردستان خواهد بود. فاشیسم آ.ک.پ/م.ه.پ قطعاً برای شکست نخوردن در انتخابات به انواع ترفندها، دسیسه‌ها و روش‌های فشار متوسل خواهد شد. با این حال، هر کاری که انجام دهند، خلاص شدن از نتیجه اجتناب ناپذیر آن غیرممکن است. ایفای کامل نقش‌ها، وظایف و مسئولیت‌هایی که ائتلاف کار و آزادی، همه نیروهای مترقی انقلابی – میهن‌دوست و همه مخالفان فاشیسم، در این روند در مقابل انتخابات ایفا خواهند کرد، البته که نتیجه را رقم خواهند زد. بنابراین، در روندی که ما از آن می‌گذریم، یکی از مهم‌ترین تحولات، انتخابات است.

بیایید درد خود را، به دلیلی برای حساب‌خواهی مبدل کنیم

علاوه بر این، با زلزله‌ای که در 6 فوریه در 11 شهر ترکیه و کوردستان رخ داد، بیش از ده‌ها هزار نفر جان خود را از دست دادند و بسیاری از مناطق مسکونی ویران شدند. نمونه بزرگ همبستگی و همکاری که خلق ما در برابر ویرانی‌های زلزله به ویژه تحت پیشاهنگی زنان از خود نشان دادند بسیار ارزشمند بوده است. قوت اجتماعی‌بودن در شخصیت زنان کوردستان بار دیگر در روحیه وحدت و همبستگی که خلق ما در برابر زلزله از خود نشان دادند تبلور یافت. البته تلخی و درد ناشی از زلزله بسیار زیاد است، ما به عنوان یک خلق، خلقی هستیم که می‌دانیم چگونه می‌توانیم رنج‌هایمان را به دلیلی برای برای بالا بردن آگاهی خود از پاسخگویی و زیر سوال بردن مبدل کنیم. البته خشم فزاینده و انباشته شده خود را به قیام و مقاومت‌های بزرگتر تبدیل خواهیم کرد.

کار با روحیه بسیج ضروری است

در آن صورت، کار با روحیه بسیج هم برای التیام زخم‌های زلزله و هم برای اینکه رژیم فاشیست آ.ک.پ/م.ه.پ در انتخابات ضربات زیادی بخورد، ضروری است. از این نظر، لازم است بدانیم که تحولات بسیار مهمی را می‌توان با این انتخابات در صدمین سالگرد تاسیس جمهوری استعمارگر- نسل‌کش ترکیه و معاهده لوزان تجربه کرد. در نتیجه، گفتن فاشیسم شکست‌خورده و از دست رفته آ.ک.پ/م.ه.پ به معنای وقوع شکست ذهنیتی در دولت جمهوری استعمارگر-نسل‌کش ترکیه است. بدیهی است که پیامدهای این امر بر تحولات ترکیه و کوردستان و به ویژه خاورمیانه بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین ما واقعاً در روزهای تاریخی بسر می‌بریم. ما باید با سازماندهی بسیار خوب هر روز و هر لحظه و با سخت کوشیدن قطعا پیروز شویم. زیرا زمان به هیچ کس سخاوتمند نیست. اینکه چه چیزی در چه زمانی به بار آید، به شدت به سطح سازمان، تمرکز کامل و موفقیت ما بستگی دارد.

پیروزی به شکلی باشکوه‌تر به دست خواهد آمد

گاهی در تاریخ چنین فرصت‌ها و امکانهایی برای موفقیت و پیروزی پیش آمده است که فقط گفته‌ی خداوند اینکه «از تو حرکت» مانده که نگفته شده. زمانی که ما اکنون در آن بسر می‌بریم، دقیقاً چنین زمانی است. طبیعتاً دستاوردها، زیان‌ها، خطرات و فرصت‌های این روند بسیار زیاد خواهد بود. زمانی که با روح نوروزی بر پایه خط‌مشی رهبر آپو در این روند مشارکت صورت بگیرد و با مقاومتی همه‌جانبه بر پایه انقلابی‌گری صحیح مبارزه انجام گیرد، مسلم است که هرچه تا کنون از دست رفته است دوباره به شکلی باشکوه‌تر و محتشم‌تر به دست خواهد آمد.

میلیون‌ها نفر آتش نوروز را خواهند افروخت

روز جهانی زن که با اعتقاد و عزم به اینکه انقلاب‌های قرن بیست و یکم، انقلاب زنان خواهد بود، جشن گرفته شد، آغاز جشن باشکوه و مصمم نوروز بوده است. نوروزی که در چهار بخش کوردستان، کوهستان‌های آن، هر کجای خلق ما و در اروپا با شعار «همه جا نوروز، همیشه آزادی» برگزار می‌شود، قطعاً باید آزادی جسمانی رهبر آپو را هدف قرار دهد. ما بر این باوریم که خلق ما در نوروزی که در 21 مارس در آمد، باکور کوردستان برگزار می‌شود، مشارکت بزرگی از خود نشان خواهند داد. میلیون ها نفر آتش نوروز را در میدان نوروز آمد روشن خواهند کرد، یک قلب، یک اراده و یکصدا آزادی جسمانی رهبر آپو را فریاد خواهند زد. جشن نوروز قطعا با مشارکت صدها هزار و میلیونها در استانبول، کلان شهرها، کوردستان و اروپا برگزار خواهد شد. میلیون‌ها نفر برای آزادی جسمانی رهبر آپو فریاد خواهند زد و با شعار «همه جا نوروز، همیشه آزادی» آتش نوروز را بیش از پیش شعله‌ورتر خواهند کرد. زنان و جوانان کوردستان بدون وقفه به مبارزه خود با روند مقاومت نوروز ادامه می‌دهند و وظایف و مسئولیت‌های پیشاهنگی مقاومت و قیام‌ها را در همه سطوح با موفقیت انجام می‌دهند و سال 2023 را به سال پیروزی مبدل خواهند کرد. بر این اساس ما یک بار دیگر در شخصیت رهبر آپو نوروز همه همرزمان، خلق و دوستانمان را تبریک گفته و می‌گوییم پیروزی از آن ما خواهد بود.