تهران برای خرید هواپیمای سوخو-٣٥ با مسکو قرارداد امضا میکند

علیرغم هشدارهای آمریکا درباره همکاری نظامی تهران و مسکو، دولت ایران از توافق با روسیه برای خرید هواپیمای جنگنده سوخو-۳۵ خبر داده است.

خبرگزاری حکومتی ایرنا به نقل از نماینده دولت ایران در سازمان ملل متحد نوشت: پس از لغو ممنوعیت خرید تسلیحات متعارف سازمان ملل در اکتبر ٢٠٢٠ (پس از لغو دستور منع فروش سلاح از طرف سازمان ملل متحد) دولت ایران قرارداد خرید جنگنده سوخو SU-35 را امضا کرد.

خبرگزاری حکومتی ایرنا به جزئیات این توافق اشاره نکردە، اما ایران و روسیه سالهاست برای انجام این توافع در حال مذاکره بودند.

ایالات متحده امریکا تهدید کرده است هر کشوری که بە نیروهای نظامی دولت ایران  به ویژه سپاه پاسداران که در فهرست "سازمان های تروریستی" واشنگتن قرار دارند، سلاح بفروشد، تحریم‌های سختی را علیه آن‌ها اعمال خواهد کرد.

در همین حال، واشنگتن نسبت به افزایش خطرناک همکاری نظامی بین دولت ایران و روسیه هشدار داده است، همچنین تهران بە این متهم است که پهپادهایی را در اختیار مسکو قرار داده است کە بر ضد اوکراین از آن استفادە شود و این در حالی است که ایران آن را رد می‌کند.

همچنین ایرنا بە این موضوع اشارە کردە است: هواپیمای جنگندە سوخو SU-35 از نظر فنی مورد پسند ایران قرار گرفته و روسیه اعلام کرده است که آماده فروش آنها به جمهوری اسلامی است.

محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران روز دوشنبه اعلام کردە بود که تهران "هنوز در حال بررسی خرید" سوخو SU-35 است، اما "هنوز تجهیزات و دستگاەها را دریافت نکرده است."

نیروی هوایی ایران دارای حدود ٣٠٠ جنگنده روسی (میگ 29 و سو 25)، چینی (اف-7)، آمریکایی (اف-4، اف-5 و اف-14) و فرانسوی (میراژ اف-1) است. بعلاوە هواپیماهای "صاعقە" که مشابه F-5 آمریکایی است.

تهران و مسکو از سال ٢٠٠٧ قراردادی برای تحویل سامانه‌های موشکی ضد هوایی اس-300 روسیه به ایران منعقد کردند، اما مسکو در سال ٢٠١٠ این فروش را مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که برنامه هسته‌ای ایران را هدف قرار داده بود، به حالت تعلیق درآورد.

در سال ٢٠١٥، مدت کوتاهی پس از دستیابی به توافق بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران، مسکو بار دیگر مجوز تحویل موشک‌های اس-300 به ایران را صادر کرد.

وزارت دفاع دولت ایران در ماه می ٢٠١٦ اعلام کرد که دولت ایران اکنون سامانه راهبردی اس-300 را در اختیار دارد.