الشبلی: در صورتیکه منبع ترور خشکانده نشود، جهان را تاریک می‌کند

میری الشبلی عضو شورای رهبری م.س.د در رابطه با بی‌قیدی جامعه جهانی در خصوص پرونده تبهکاران داعشی هشدار داد. الشبلی ضمن اشاره به سازماندهی و عضوگیری مجدد داعش اظهار داشت: لازم است که جامعه بین‌المللی همراه با خودمدیریتی علیه داعش تصمیم مشترکی را اتخاذ کند.

چهار سال از تصرف پایتخت داعش و دو سال از اعلام نابودی فیزیکی داعش در سوریه از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک می‌گذرد. علیرغم اعلام این پیروزی، جامعه جهانی با خونسردی و بی‌قیدی به این مسئله می‌نگرد و اصل مسئله را حل نمی‌کند. در این رابطه خبرگزاری هاوار گفتگویی را با عضو ریاست مجلس دمکراتیک سوریه، میری الشبلی انجام داده است.

الشبلی در آغاز گفتگوی خود اعلام کرد که داعش سازمانی منسجم و تروریستی در سطح جهانی است. این سازمان تفکر و ایدئولوژی بخش بزرگی از جامعه سوریه و حتی غیر سوری‌ها را تغییر داده است. شهروندان کشورهای مختلفی از جهان در آن حضور دارند. به همین دلیل باید این مسئله از اساس حل شود.

نیروهای سوریه دمکراتیک تنها نیرویی هستند که داعش را از میان برداشتند

الشبلی در گفتگوی خود خاطرنشان ساخت که این تفکر و این سازماندهی نه تنها در سوریه بلکه برای تمام جهان خطرناک است. وی با اشاره به مبارزه بی‌وقفه نیروهای سوریه دمکراتیک اظهار داشت که نیروهای سوریه دمکراتیک تنها نیرویی هستند که این سازمان تروربستی جهانی را از طریق انتشار و گسترش تفکر ملت دمکراتیک نابود کرده و بر این اساس پایتخت داعش، یعنی رقه و باغوز را آزاد کردند. وی در ادامه افزود: در نتیجه نابودی داعش، کمپ هولی ایجاد شد و خانواده‌های داعش اکنون در آنجا ساکن شده‌اند. اما اکنون این کمپ به بمبی ساعتی برای تمام جهان تبدیل شده است. در مقابل نیز جامعه جهانی در مقابل آن احساس مسئولیت نکرده و مشخص نیست که این بمب چه زمانی منفجر می‌شود. جامعه بشری و جامعه دمکراتیک جهانی ادعای حل این بحران این کمپ را دارد، اما نمی‌تواند این بحران بزرگ را حل کند. اگر افراد این کمپ بتوانند فرار کنند، فراریان برای تمام جهان به تهدیدی مهلک تبدیل می‌شود.

الشبلی در ادامه گفتگوی خود افزود: با معیارهای تفکر داعشی، این افراد سر انسان‌ها را از تن جدا می‌کنند، دست به قتل و کشتار می‌زنند. وی با محکوم کردن موضع جامعه جهانی، گفت: تا کنون جامعه جهانی در این باره موضعی درست و اصولی از خود نشان نداده است. برای ممانعت از گسترش این تهدید و خطر این سازمان لازم است که در ابتدا به وضعیت کودکان داخل این کمپ پرداخته شود. لازم است که کودکان در ابتدا از این تفکر نجات پیدا کنند. کودکانی که در زمان آزادی رقا ۵ سال داشتند، اکنون ۱۰ ساله هستند. هیچ مرکزی برای آموزش این کودکان وجود ندارد. حل این مسئله نیز آسان نیست.

الشبلی در خصوص مراکز بازآموزی مجدد فرزندان داعشی نیز اعلام کرد که لازم است سازمان ملل متحد و دولت‌های توسعه یافته جهانی، تصمیمی را در این باره اتخاذ کنند و این افراد را بازپروری کرده و یا در غیر این صورت دادگاهی بین‌المللی را برگزار کرده یا شهروندان و اتباع خود را به کشورهای خود منتقل کنند. درست است که بسیاری از این افراد فریب خورده‌اند که به صفوف داعش پیوسته‌اند. اما باید بر اساس جرایم مرتکب شده محاکمه شوند.

الشبلی در خصوص موضع جامعه جهانی نیز در این باره گفتگو کرده و اظهار داشت: متاسفانه جامعه جهانی نسبت به این موضوع بی‌قید است. ده‌ها هزار نفر از این افراد در کمپ هول هستند، این افراد خوراک و آب و آموزش لازم دارند.

خودمدیریتی در تمام سطوح با ترور مبارزه می‌کند

الشبلی در خصوص موانع خودمدیریتی در برخورد با این افراد و مشکلات روی داده اظهار داشت: نباید فراموش کرد که خودمدیریتی شمال-شرق سوریه فقط علیه داعش مبارزه نکرده و این خودمدیریتی علیه ترور مبارزه می‌کند. منظور من از ترور، تبهکاران ارتش اشغالگر ترک و استخبارات است که برنامه‌ی بیشماری برای پیشبرد ترور در منطقه دارند. خطر تهدیدهای نظامی علیه منطقه، می‌تواند به گسترش و احیای این سازمان در منطقه منتهی شود.

الشبلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ما کنگره و نشست‌های فراوانی را با خودمدیریتی برگزار کرده‌ایم. افراد داعشی فراوانی را به روسای قبایلشان تحویل داده‌ایم تا بار دیگر به جامعه بپیوندند. بسیاری از زنان و فرزندان به خانواده‌هاشان مسترد شده‌اند. این نشست‌ها به نتیجه رسیده‌اند و فرصت و امکانات حیاتی مجدد را برای این افراد ایجاد کرده‌اند.

الشبلی در خاتمه گفتگوی خود با هاوار به جامعه بین‌المللی هشدار داده و خواهان اقدام فوری برای حل این مسئله شد. الشبلی در این باره گفت در صورتیکه این بحران حل نشود معلوم نیست که این بمب ساعتی چه زمانی منفجر می‌شود و جهان را به سوی تاریکی می‌برد.