انتخابات فرمایشی بشار اسد آغاز شد

انتخابات فرمایشی برای تداوم حاکمیت بشار اسد بر کرسی رئیس جمهوری سوریه در مناطق تحت کنترل حکومت مرکزی آغاز شد.

مراکز اخذ رأی در مناطق تحت کنترل حکومت مرکزی از صبح امروز برای انتخابات فرمایشی رئیس جمهوری سوریه آغاز بکار کردند. حکومت سوریه چنان وانمود می‌کند که برگزاری انتخابات نشان‌دهنده بازگشت امنیت به این كشور بحران‌زده است.

اما اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه روز دوشنبه (٢۴ مه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این انتخابات شرکت نمی‌کند. جامعه‌ بین‌المللی هم اعلام است که هدف انتخابات تداوم حاکمیت بشار اسد و مشروعیت بخشی به آن است.

وزاری امور خارجه ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در بیانیه‌ای مشترک از جامعه بین‌المللی خواستند تا نتایج این انتخابات را مردود اعلام کنند. در بیانیه گفته شد:"تصمیم حکومت اسد برای برگزاری انتخابات خارج از چهارچوب تعیین شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد را محکوم می‌کنیم و از صدای همه سوری‌ها به ویژه سازمان‌های جامعه مدنی و مخالفان حمایت می‌کنیم." آنها روند انتخابات را به عنوان روندی نامشروع محکوم کرد‌ه‌اند.

در بیانیه وزرای خارجه پنج کشور غربی آمده است که "انتخابات سوریه نه آزاد و نه منصفانه است."

شایان ذکر است که مجلس سوریه دمکراتیک نیز در بیانیه ٢۴ مه در مورد انتخابات رئیس جمهوری سوریه اعلام کرده بود:"ما به عنوان مجلس سوریه دمکراتیک تأکید می‌کنیم که نه بخشی از روند انتخابات ریاست جمهوری خواهیم بود و نه در آن مشارکت خواهیم کرد. موضع ما ثابت خواهد بود.  ما قبل از تعیین راه حل سیاسی مبتنی بر تصمیم‌های بین‌المللی، بازگشت آوارگان، ایجاد پایه‌های جدید برای مدیریت سیاسی فارغ از استبداد و حاکمیت مطلق یک نیروی سیاسی و در فضای دمکراتیک که حقوق تمامی طیف‌های مردم سوریه را بپذیرد و برابری بدون تبعیض و استثنا را به رسمیت بشناسد در هیچ انتخاباتی شرکت نخواهیم کرد."