انور مسلم: لازم است خودمدیریتی شمال-شرق سوریه از سوی مجامع جهانی به رسمیت شناخته شود

انور مسلم ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک اعلام نمود: خودمدیریتی، تنها مسیر برای نجات خلق‌های سوریه است. لازم است که نیروهای بین‌المللی و مجامعه جهانی خودمدیریتی را به رسمیت بشناسند.

جنگ داخلی در سوریه که از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است، تا کنون از سوی نیروهای نیابتی و هزمون جهانی ادامه دارد. این جنگ ده سالگی خود را به پایان گذاشته است. در این جنگ کورد، نه هژمونی ایالات متحده آمریکا، نه دولتهای اروپایی و نه نیروهای شبه نظامی و حافظ وضع موجود منطقه‌ای و نه رژیم اسد را پذیرفته‌اند. کورد در این جنگ مسیر سوم را انتخاب کرده است. کورد در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ در کوبانی دست به اعلام سیستم کانتونی شده و مسیر سوریه‌ای دمکراتیک و روژاوایی خودمدیریتی را مبنای عمل سیاسی خود قرار داده است. بعد از کوبانی، عفرین و قامشلو نیز گام در مسیر  تاسیس کانتون‌ها گذاشتند. آژانس خبری مزوپوتامیا به مناسبت نهمین سالگرد انقلاب روژآوا گفتگویی را با  انور مسلم ریاست مشترک حزب اتحاد دمکراتیک انجام داده است.

انقلاب خلقی

انور مسلم در این گفتگو اعلام کرد که انقلاب روژآوا مسیر جدیدی را نشان داده است. در این باره انور مسلم اظهار داشت که سیستم انقلاب روژآوا سیستم جدید و برابری را پیش روی جامعه جهانی گذاشته است. انقلاب ۱۹ ژوئیه انقلابی است که بر اساس اراده خلق شروع شد، سوریه سیستمی بود که مملو از مشکلات بسیاری بود. رژیم بعث نتوانسته بود که این مسائل و مشکلات را حل کند. خلق‌های سوریه، کورد، عرب، سریانی و ارمنی و ترکمن و تمام گروه‌های دیگر تحت سرکوب رژیم بعث قرار داشتنند. در مقابله با این سرکوب‌های انقلاب ۱۹ ژوئیه به انقلاب خلقی تبدیل شد.

انور مسلم در گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که با انقلاب، تمام رنگهای خاورمیانه زیر یک عنوان گردهم آمده و در مقابل سیستم به بن بست رسیده بعث به مقاومت پرداختند. دولت‌های منطقه نیز با ذهنیت مرکزگرایانه و ملت‌پرست در مقابل آن جبهه گرفتند، دست به سیاه‌نمایی آن زدند و علیه آن دست به سرکوب زدند. اعلام کردند که این انقلاب تنها در راستای منافع خلق کورد قرار دارد، حافظ منافع عده‌ای خاص است. اما علیرغم تمام سیاه‌نماییهای آنان، اکنون واقعیت این انقلاب برای همگان معلوم شده است. تمام خلق‌ها با حاکمیتی غیر متمرکز زیر یک عنوان گردهم آمده‌اند. برای نخستین بار است که خلق‌ها در یک زمینه مشترک خود را می‌یابند. زبان و اعتقادات نیز در این زمینه مشترک حفظ شده‌اند و برای آینده خود سیستم جدیدی را ایجاد کرده‌اند. اولین بار بود که خلق‌ها از چنین سیستمی برخوردار شدند. به زبان و اعتقادات و هویت همگان احترام گذاشته شد. برای آینده این خلق‌ها، سیستمی جدید ایجاد شد و همراه با این سیستم، سیستم خودمدیریتی ایجاد شد. خلق‌های قدیم خاورمیانه برای اولین بار بود که توانستند صاحب چنین سیستمی شوند.

راه انقلاب

انور مسلم در گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که با انقلاب روژآوا، حیات جدیدی آغاز شد که در راستای منافع خلق قرار داشته باشد و  این مسیر نشان داده است که ارزش‌های فرهنگی و هویتی خلق‌های مختلف چگونه حفظ و حراست می‌شود. به همین دلیل بود که حملات به روژآوا آغاز شدند. داعش بعد از حمله به شنگال به کوبانی حمله کرد و خلق‌های منطقه نیز این مسئله را درک کرده و به دفاع از خود دست زدند. تمام خلقمان در باکور کوردستان همراه با دمکرات‌های ترکیه به کوبانی عزیمت کردند. با ذهنیت دشمنان انقلاب با داعش برخورد کرده و همه متحد شدند. داعش سیستمی است که علیه ارزش‌های انسانی دست به هر جنایتی می‌زند. از شمال-شرق سوریه و بسیاری از اکناف جهان، عده بی‌شماری به کوبانی آمدند و در میان صفوف دفاع از انقلاب جا گرفتند. تمام این موارد از جمله نتایج انقلاب ۱۹ ژوئیه هستند. بعد از آن بود که نیروهای سوریه دمکراتیک ایجاد شده و خلق سوریه در میان صفوف نیروهای سوریه دمکراتیک جا گرفتند. ما در  این نبرد نزدیک به ۱۱ هزار نفر را از دست دادیم. رزمندگانی از تمام خلق‌ها با افکار و عقاید مختلفی وجود داشته‌اند و همین نشان می‌دهد که انفلاب روژآوا بر روی پایه‌های مستحکم بنا شده است. انقلاب روژآوا اجازه نداد که دولت به خلق‌ها تعدی کند. در مقابل نابودی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دست به مقاومت زد. تاثیرات انقلاب هم اکنون نیز مانند امواجی در سراسر جهان قابل مشاهده هستند.

انور مسلم در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که سیستمی که از طریق انقلاب ۱۹ ژوئیه ایجاد شده است، باید از سوی تمام نیروهای بین‌المللی نیز به رسمیت شناخته شود. از سال ۱۹۶۳ تا سال ۲۰۱۱ حاکمیت رژیم بعث حضور داشته است. سپس انقلاب خلق‌ها روی داد. حتی نیروهای اپوزیسیون سوریه نیز که وعده جنگ در مقابل رژیم بعث را دادند، کمتر از رژیم بعث دست به تعدی و حمله نزدند. در حالی که لازم بود علیه آنان دست به جنگ می‌زدند، اما ظالمانه‌تر از رژیم بعث عمل کردند. انقلاب سوریه با شعار آزادی، عدالت و برابری آغاز شد، اما هم اکنون نیروهای شبه نظامی را به لیبی و آذربایجان و بسیاری از مناطق دیگر می‌فرستد. دولت‌های منطقه‌ای نیز که ادعای نجات خلق سوریه از ظلم را داشتند، اکنون برای منافع خود وارد جنگ شده و عفرین، سریکانی، گری سپی را اشغال کرده‌اند. می‌خواهند در این مناطق سلطنت خود را برقرار سازند. افراد را از ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان می‌آوردند تا در این مناطق مستقر شوند. انور مسلم همچنین افزود خودمدیریتی نیروی دفاعی خود را تحت نام نیروهای سوریه دمکراتیک ایجاد کرده است و خلق هر دو را نیز پذیرفته و به آن اعتماد دارد. هدف از پروژه سوریه دمکراتیک این است که خلق‌های سوریه نیز به این پروژه پیوسته و به حیات آزاد و برابر بپیوندند.

لزوم به رسمیت شناخته شدن خودمدیریتی

انور مسلم در بخش پایانی گفتگوی خود با خبرگزاری مزوپوتامیا اظهار داشت که نیروهای بین‌المللی خودمدیریتی شمال-شرق سوریه را نادیده گرفته و در این باره مجامع بین‌المللی را مورد انتقاد قرار داد. وی در این باره اظهار داشت که انقلاب روژآوا هم اکنون نیز با تهدیدهای بزرگی روبرو بوده و لازم است که خودمدیریتی بتواند در تمام مجامع جهانی و سیاسی حضور داشته باشد. ترکیه نمی‌خواهد که خاورمیانه جوی بر اساس صلح و ثبات ایجاد شود و علیه دستاوردهای خلق‌های سوریه عمل می‌کند. ترکیه خود از داعش و گروه‌های دیگر تندرو حمایت می‌کند. به همین دلیل تنها راه رهایی خلق‌های سوریه از وضعیت کنونی برسمیت شناخته شدن خودمدیریتی از سوی مجامع جهانی و ارائه موضع شفاف این کشورها در این باره است.