در قامشلو چه روی می‌دهد؟

تبهکاران دفاع الوطنی در حملات خود یک کودک و یکی از روسای قبایل عرب را به قتل رساندند و ۵ غیر نظامی را نیز مجروح کردند، همچنین دوبار نیز آتش بس را نقض کرده‌اند.

حملات اشغالگران، هسته‌های مخفی داعش، تحمیل محاصره اقتصادی، شیوع کرونا در منطقه شمال شرق سوریه و روژآوای کوردستان ادامه دارند. همراه با این حملات که در راستای از میان برداشتن تجربه خودمدیریتی است، ۵ روز است که تبهکاران دفاع الوطنی وابسته به نیروهای دمشق با همان اهداف به نیروهای اممیت داخلی در شمال شرق سوریه حمله می کنند.

در نتیجه حملات ۵ روز گذشته تبهکاران دفاع الوطنی، پیمان اتش‌بسی میان نیروهای سوریه دمکراتیک و روسیه امضا شده است. در جریان چهار روز گذشته تبهکاران دفاع الوطنی در ۲۰ آوریل ساعت ۲۲:۰۰ با حمله به یک یست بازرسی نیروهای امنیت داخلی در محله الوحده قامشلو موج جدید این حملات را آغاز کردند.

در روز نخست این حملات، یکی از اعضای نیروهای امنیتی داخلی، با نام خالد ملهم عثمان به شهادت رسید. در روز دوم این حملات نیز با میانجیگری روسیه بین طرفین، نیروهای امنیت داخلی و تبهکاران دفاع الوطنی آتش بس امضا شد. اما این آتش بس از سوی نیروهای دفاع الوطنی نقض شد. همراه با تداوم این حملات، هیاتی مشترک از پلیس نظامی روسیه و افسران نیروهای حکومت دمشق در منطقه الوحده مذاکره کردند.

بعد از نقض آتش‌بس، نیروهای امنیت داخلی یکی از مراکز تبهکاران دفاع الوطنی در منطقه لیلو در شمال محله طی را کنترل کردند. تبهکاران از این منطقه حمله به غیر نظامیان را فرماندهی می‌کردند. در جریان این حملات یک کودک ۱۰ ساله با نام محمود محمد به شهادت رسید و ۵ غیر نظامی نیز مجروح شدند. در جریان این حمله، دو نفر از تبهکاران دفاع الوطنی توسط نیروهای امنیت داخلی دستگیر شدند.

در سومین روز این حملات رئیس عشیره بنی صبا با نام هیاس الجیران در جریان گفتگو برای آتش بس از سوی تبهکاران دفاع الوطنی مورد هدف قرار گرفت. نیروهای امنیت داخلی نیز با نقض آتش بس از سوی دفاع الوطنی پاسخ داده و مهمات فراوانی را از دفاع الوطنی به غنیمت گرفته و دو مدرسه نیز که از سوی این نیروها مورد استفاده قرار می‌گرفت به تصرف نیروهای امنیت داخلی درآمد. در نتیجه میانجیگری پلیس نظامی روسیه، آتش بسی بین طرفین شکل گرفت. اما چند ساعت بعد از آن این آتش بس از سوی تبهکاران دفاع الوطنی نقض شد و این نیرو به مراکز نیروهای امنیت داخلی حمله کردند.

منطقه طی؛ مرکز حملات

منطقه طی تحت کنترل نیروهای دمشق قرار دارد و در جنوب شهر قامشلو قرار دارد. بیشتر ساکنان این منطقه عرب بوده و این منطقه نیز نام خود را از عشیره طی می‌گیرد. این منطقه سه محله دارد. ساکنان این منطقه به دلیل همکاری با حکومت دمشق و شبه نظامیان آن همیشه مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. در رابطه با اقدامات ساکنان این محله، بسیاری از شهروندان شهر قامشلو به دادگاههای خودمدیریتی شکایت برده‌اند، اما به دلیل اینکه این منطقه تحت حاکمیت نیروهای دمشق قرار دارد، دادگاه‌های خودمدیریتی نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

صالح مسلم از اعضای هیات ریاست مشترک حزب دمکراتیک در این باره اعلام می‌کند که حملات نیروهای وابسته به حکومت دمشق در قامشلو حاصل دسیسه‌های روسیه و حکومت دمشق بوده و اقدامی است که به منظور زمینه‌سازی انتخابات صورت گرفته است.

غریب حسو از اعضای جنبش جامعه دمکراتیک نیز در این باره می‌گوید که اقدامات دفاع الوطنی در مقابل نیروهای امنیتی حرکات از پیش طراحی شده‌ای هستند و هدف از ان از میان برداشتن امنیت و آرامش در منطقه است. حسو در این باره می‌گوید که حکومت دمشق مسئول نخست این رویدادها هستند.

حکمت حبیب معاون هیات ریاست مشترک مجلس سوریه دمکراتیک نیز در این باره از روسیه و حکومت دمشق درخواست کرد که حملات و اقدامات دفاع الوطنی را متوقف کرده و از تمام عناصر و مولفه‌های شمال-شرق سوریه درخواست کرد که در مقابله فتنه‌انگیزی‌ها هوشیاری خود را حفظ کنند. بریوان خالد ریاست مشترک خودمدیریتی شمال-شرق سوریه نیز اظهار داشت که باید برای حملات تبهکاران دفاع الوطنی مرزی تعیین شود. ما اجازه نمی‌دهیم که هیچ کس امنیت و دستاوردهای منطقه را از بین ببرد.

تبهکاران دفاع الوطنی

ایده ایجاد گروهی تبهکار تحت عنوان دفاع الوطنی به ابتدای قیام قامشلو در ۱۲ مارس ۲۰۰۴ باز می‌گردد. این تبهکاران به نام کمیته خلق در ابتدا تاسیس شدند. اما در اساس این عده افرادی شوونیست و نژاد‌پرست از حزب بعث هستند که در سال ۱۹۶۳ ایجاد شده است. این تبهکاران در شهرهای مختلف روژآوا به عنوان گروه‌های ضد کورد خود را سازماندهی کرده و علیه کورد، گزارش‌های خود را به حکومت دمشق ارائه می‌دهند. با آغاز جنگ داخلی در سوریه، تبهکارات دفاع الوطنی از سوی سازمان اطلاعات سوریه تقویت شدند. بعد از حملات داعش به منطقه، تبهکاران دفاع الوطنی به گروه داعش پیوستند و جرایم بسیاری را انجام دادند. بعد از کمک‌های مالی دولت دمشق به این گروه، دفاع الوطنی عملا به عنوان یک سازمان نیمه رسمی درآمد.

هدف حملات

پایگاههای تبهکاران دفاع الوطنی در قامشلو و حسکه قرار دارد. در حسکه مراکز آنان در مثلث امنیتی و منطقه تحت کنترل نیروهای دمشق قرار دارد. در قامشلو نیز در منطقه طی، روستاهای حمو، توریج، غربت عمو، التخت، الدمخیه و رهیا رش سازماندهی شده‌اند. هدف از این حملات نیز از بین بردن امنیت و آرامش در منطقه و فتنه‌انگیزی در سیستم دمکراتیک منطقه است. با نزدیک شدن به زمان انتخابات حکومت دمشق تلاش دارد تا خود را قدرتمند نشان بدهد. این اقدام حکومت دمشق تا اندازه‌ای ناشی از سکوت روسیه در مقابل اقدامات فتنه‌انگیزانه محسوب می‌شود. اما انتظار نداشتند که از سوی نیروهای امنیت داخلی چنین پاسخ قاطعی به انها داده شود. انتظار داشتند که روسیه بار دیگر وارد عمل شود و وضعیت تنش‌آمیز ادامه داشته باشد. اما محاسبات آنها اشتباه بوده و بسیاری از بخش‌های محله طی از سوی نیروهای امنیت داخلی پاکسازی شده است.

از طرف دیگر روسیه نیز تلاش می‌کند پایگاههای خود را در این منطقه تاسیس کند. با این حملات و تنش‌ها روسیه تلاش می‌کند تا خودمدیریتی را در بعد اقتصادی در تنگنا قرار داده و امتیازاتی را از خودمدیریتی بگیرد. شانتاژهای روسیه و امتیازگیری این کشور اقدام جدیدی به شمار نمی‌رود. پیش از این نیز در شهر عین عیسا، در شهبا نیز چنین اقداماتی را انجام داده‌اند. هم اکنون روسیه در این باره طرح‌هایی در دست دارد تا از این تنش‌ها به نفع خود بهره‌برداری کرده و پایگاههایی را در قامشلو  و در پایگاههای پیشین دفاع الوطنی ایجاد کند.

لازم است این تبهکاران از منطقه اخراج شوند

بر اساس اطلاعات رسیده از نمایندگی خودمدیریتی در شمال-شرق سوریه لازم است تبهکاران دفاع الوطنی از منطقه خارج شوند. در غیر اینصورت گاه و بیگاه باید منتظر حملات و اقدامات فتنه انگیزانه از سوی تبهکاران دفاع الوطنی و ادامه برخوردها بود. این تنشها به قامشلو ختم نشده و به حسکه نیز سرایت می‌کنند.

منبع: ANHA