عضو اتحادیه میهنی کورد: ترکیه مانع از ایجاد موقعیتی سیاسی برای کورد است

سما بکتاش از اعضای هیات مذاکرات اتحادیه میهنی کورد اعلام کرد که از یک طرف دیدارها بین PYNK و  ENKS ادامه دارند و از طرف دیگر ترکیه با تمامی نیروی خود تلاش می‌کند راه را بر ایجاد موقعیت سیاسی مستقل کورد سد کند.

دیدارهای بین احزاب اتحاد میهنی کورد (PYNK) و شورای ملی کورد در سوریه (ENKS) در منطقه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه همچنان ادامه دارد و دست‌یابی به نتیجه نزدیکتر شده است. اما به دلیل تاکید شورای میهنی کورد بر  موضعگیری‌های اولیه خود، این گفتگوها به نتیجه نهایی نمی‌رسند. رهبری خودمدیریتی که برای دست‌یابی به تقویت اتحاد ملی کورد تلاش می‌کند، امیدوار است که وضعیت ملی کورد در عرصه بین‌المللی به رسمیت شناخته شود. در خصوص پیشرفتها و دیدارهای صورت گرفته بین احزاب اتحاد میهنی کورد (PYNK) و شورای ملی کورد در سوریه (ENKS) در منطقه خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، سما بکتاش از اعضای هیات مذاکره کننده در خصوص تلاش‌ها برای دست‌یابی به اتحاد ملی و موضعگیریهای ترکیه با خبرگزاری مزوپوتامیا گفتگو کرد.

بکتاش در این گفتگو اظهار داشت که دیدارهای گذشته پیش از برگزاری انتخابات در آمریکا به دلیل بهانه‌های شورای میهنی کورد متوقف شدند. بعد از آن فرمانده کل نیروهای سوریه دمکراتیک بیانیه‌ای را صادر و اعلام کرد که این دیدارها دوباره باید انجام شوند. اتحادیه میهنی کورد برای از سرگیری گفتگو اعلام آمادگی می‌کرد. اما شورای میهنی کورد به منظور از سرگیری دیدارها موضع رسمی خود را مطرح نکرد.

شورای میهنی کورد مذاکرات را متوقف می‌کند

بکتاش در یخش دیگری از گقتگوی خود اظهار می‌دارد که آمریکا به منظور از سرگیری دیدارها و مذاکرات با طرفین ملاقات کرده و در این باره اظهار داشت:  گفتگوها هم اکنون در اقلیم جنوب کوردستان در جریان هستند. اما شورای میهنی کورد در سوریه است که این گفتگوها را متوقف می‌کند. هم اکنون خلق کورد در فرایند حساس تاریخی قرار دارد. شورای میهنی کورد در سوریه همانگونه که خلق کورد نیز از آن اطلاع دارد، با بهانه‌گیری روند گفتگوها را به مانع روبرو می‌کند. هم اکنون وضعیت سوریه اصلا خوب نیست. حتی اگر بشار نیز از صحنه قدرت کنار رود، نیروهای مخالف وی به قدرت می‌رسند. اما چون انها در میان اپوزیسیون و گروه‌های مخالف اسد هستند دست به مانع تراشی می‌زنند. و در این باره می‌گویند که اجازه بدهید ببینیم که سیاستهای آمریکا در سوریه و خاورمیانه چگونه جهت‌گیری می‌شوند و بر این اساس حرکت می‌کنیم.

شورای میهنی کورد خواهان کنار گذاشتن آموزش به زبان کوردی و مادری است

بکتاش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که از همان ابتدا در رابطه با برخی از مسائل با شورای میهنی کورد در سوریه به توافق رسیدیم. اما آنها مرتبا برخی از مسائل را مجددا مطرح می‌کنند. برای نمونه می‌خواهند که نیروهای خودمدیریتی دمکراتیک را منحل کنیم. می‌خواهند که در مدارس آموزش به زبان مادری را متوقف کنیم. می‌خواهند که قرارداد اجتماعی را مجددا تغییر دهیم. می‌خواهند که بعد از این تغییرات ما دوباره گفتگوها را از نو آغاز کنیم. اما پیش از این در رابطه با این موارد به توافق رسیده بودیم. اکنون می‌گویند که باید قرارداداجتماعی را تغییر دهیم.

کورد به تنهایی نمی‌تواند قرارداد اجتماعی را تغییر دهد. ما با تمامی خلق‌های دیگر این منطقه قرارداد اجتماعی را تاسیس کرده‌ایم. همیشه خواهان عذرخواهی ما هستند. تلاش می‌کنند با مسائل پیش پا افتاده روند مذاکرات را با مانع روبرو کنند. پیش از این رژیم در منطقه حضور داشت، داعش در منطقه بود. سال گذشته از سوی نیروهای سوریه دمکراتیک این کمیسیون تاسیس شد. در مورد افرادی که مفقود شده‌اند جستجو می‌کنند، می‌پرسند که افراد مفقود شده کجا هستند. هم اکنون نه فقط ار اعضای شورای میهنی کورد در سوریه، بلکه افراد بسیاری از تمامی گروههای کورد در منطقه،  صدها نفر مفقود هستند.

چرایی انقلاب روژآوا

بکتاش در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که شورای میهنی کورد در سوریه می‌خواهد که ما پروژه آموزش به زبان مادری را منحل کنیم و بر اساس سیستم آموزشی رژیم سوریه، نظام آموزشی سوریه را در مدارس مجددا برقرار کنیم. اما لازم است پرسیده شود که چرا انقلاب آغاز شد؟ هم اکنون هزاران مدرسه و ده‌ها دانشگاه ایجاد شده‌اند. چگونه امکان دارد که ما به ۱۰ سال قبل بازگردیم و بار دیگر سیستم اموزشی رژیم را به فرزندانمان آموزش دهیم. این سوال مطرح می‌شود که چرا اصلا دست به مبارزه زدیم؟ چرا انقلاب کردیم؟ خلق در مقابل این موضع‌گیری شورای میهنی کورد سوریه واکنش‌های شدیدی نشان داده است. خلق چنین درخواست‌هایی را قبول نمی‌کند.

اعمال تبعیض میان کورد و عرب

بکتاش در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد که شورای میهنی کورد در سوریه تنها متشکل از کورد است و این در حالی است که اعراب نیز در منطقه حضور دارند و آنها در عمل علیه اعراب و ترکمن‌ها تبعیض قایل می‌شوند. در مناطق شمال-شرق سوریه فقط کورد حضور ندارد. کورد، عرب، سریانی با همدیگر این خودمدیریتی را تاسیس کرده‌اند. ما نمی‌توانیم بگوییم که تنها باید کورد این منطقه را مدیریت کند. در صورتیکه بر خلاف این رفتار کنیم علیه پروژه خودمدیریتی است. اگر خودمدیریتی در تمام جهان به نگاهی مثبت ارزیابی می‌شود، علت اینست که تمامی اعتقادات و ادیان، خلق‌ها و افراد متفاوت از نمایندگی برابری برخوردار هستند. این مسیر بر اساس معیارهای دمکراتیک ایجاد شده است. به همین دلیل است که این خواست آنها علیه پروژه خودمدیریتی است.

مسائل نظامی حل نشده است

بکتاش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که ۹۰ درصد مذاکرات را به نحوی به نتیجه رسانده و مسائل نظامی حل نشده باقی مانده‌اند. در چارچوب توافق دهوک با نیروهای سوریه دمکراتیک دیدار کرده و در نتیجه این نشست مسائل حل می‌شود. ما در رابطه با بیشتر موارد به توافق رسیده‌ایم. در مسائل سیاسی به توافق رسیده‌ایم. در رابطه با مدیریت منطقه به توافق رسیده‌ایم. هم اکنون خلق اعتراض دارد که چرا بعد از گذشت یکسال توافق خاتمه نیافته است؟

ما آماده هستیم

بکتاش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که به منظور بازگشت مجدد بر میز مذاکره آنها آمادگی دارند. لازم است که همه به این مسئله بیندیشند. تفرقه میان کورد، عرب و سریانی‌ها مسائل را بغرنج‌تر می‌کند. اتحاد فرصتی مهم و تاریخی برای خلق کورد است. کورد دارای پروژه خودمدیریتی دمکراتیک است. این پروژه به جهانیان نیروی جدیدی برای دمکراسی می‌بخشد. ما برای دیدارهای مجدد و مذاکره آمادگی داریم. از شورای میهنی کورد در سوریه می‌خواهیم که با حس مسئولیت‌پذیری با این مسئله برخورد کند. مذاکره و اتحاد برای سوریه و هر چهار بخش کوردستان از تاثیرات مهمی برخوردار است.

ترکیه مانع است

بکتاش در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که ترکیه نمی‌خواهد کورد به موقعیتی سیاسی دست پیدا کند. ترکیه از ارتباطات خود استفاده کرده و نمی‌خواهد که کورد با خودمدیریتی در شمال-شرق سوریه به موقعیتی سیاسی دست پیدا کند. ما می‌دانیم تا همین الان نیز بزرگترین علت به رسمیت شناخته نشدن خودمدیریتی ممانعت و سنگ‌اندازی‌های ترکیه بوده است.