ربودن نمایندگان پ.ی.د و خودمدیریتی شمال و شرق سوریه نقض قوانین بین‌المللی است

سیاستمداران و وکلا گفتند که پ.د.ک مسئولیت ربودن نماینده اداره خودمدیریتی و دو نماینده پ.ی.د را بر عهده دارد و از همه طرف‌های مربوطه خواستند تا سرنوشت آنها را روشن و این نمایندگان را آزاد کنند.

از ۱۰ ژوئن، نیروهای پارت دمکرات کوردستان (پ.د.ک) نماینده خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و اعضای حزب اتحاد دمکراتیک (پ.ی.د) را ربودند. با وجود درخواست اداره خودمدیریتی و پ.ی.د برای آزادی نمایندگان، هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست.

از مجرمان استقبال می‌کنند، دیپلمات‌ها را دستگیر می‌کنند

فرهاد تلو، رهبر حزب لیبرال کوردستان، تأکید کرد که نیروهای کورد در سراسر کوردستان باید نسبت به برنامه‌های اشغالگران هوشیار باشند و ادامه داد: "باشور کوردستان از هر طرف محاصره شده است، اشغالگران ترک از یک سو، حشد شعبی و عناصر پنهان تبهکاران داعشی از سوی دیگر." تلو اظهار داشت که مناطق شمال و شرق سوریه نسبت به باشور وضعیت خطرناک‌تری دارند، چه به دلیل حملات اشغالگران ترکیه و محاصره نیروهای دولتی، چه از طرف مزدورهای داعش و چه جنگ ویژه علیه این منطقه. تلو گفت: "بنابراین به این دلایل، ما باید هوشیار باشیم."

تلو در مورد سفر رئیس سابق ائتلاف سوریه به باشور کوردستان گفت: "نصر الحریری باید مطابق با قوانین بین‌المللی محاکمه می‌شد. به دلیل اینکه مزدوران الحریری در حال انجام اقدامات ضدبشری و غیرانسانی علیه مردم عفرین اشغالی هستند. برعکس، رئیس پارت دمکرات کوردستان از الحریری استقبال کرد."

تلو از دولت باشور کوردستان خواست که سرنوشت هر سه دیپلمات را روشن کند و ادامه داد: "تضعیف یک نیروی کورد به معنای تضعیف همه کوردها است. علیرغم داشتن اختلاف نظر و گرایش‌ها، اما باید بر آنها غلبه کنیم تا مانع اتحاد کوردها نشویم. دیپلمات‌ها باید فوراً آزاد شوند و عذرخواهی رسمی شود."

از لحاظ قانونی بازداشت این نمایندگان؛ آدم ربایی است

وکیل خالد عمر همچنین گفت که بازداشت نماینده اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه و دو عضو پ.ی.د مطابق با قوانین بین‌المللی "آدم ربایی" است.

عمر اظهار داشت که بازداشت دیپلمات‌ها بدون دستور بازداشت، مطابق با قوانین و مقررات بین‌المللی نیست و بنابراین دولت باشور کوردستان کلیه قوانین مصوب سازمان ملل متحد را نقض کرده است. عمر اظهار داشت که دیپلمات ها و شخصیت‌های سیاسی که از حمایت برخوردار هستند نباید بدون اطلاع دولت یا دولت آنها بازداشت شوند.

وکیل خالد عمر، دولت باشور را مسئول این آدم‌ربایی دانست و گفت که دولت باشور باید با صدور بیانیه‌ای رسمی دلیل آدم‌ربایی و محل نگهداری آنها را فاش کند.

حزب اتحاد دموکراتیک خواستار آزادی هر سه دیپلمات شد و ربوده شدن آنها را هدف قرار دادن پ.ی.د و اجرای سیاست‌های دشمن دانست که تلاش آنها برای تصفیه و از بین بردن کوردها را شکست داده است.

وکیل خالد عمر از سازمان‌های حقوقی و بشردوستانه و احزاب سیاسی خواست تا برای آزادی دیپلمات‌های ربوده شده اقدامات فوری و جدی انجام دهند.