بدران چیاکورد: ترکیه تهدیدی برای منطقه و جهان است

بدران چیاکورد، مشاور روئسای مشترک خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه اظهار کرد، ترکیه در حال طرح نقشه‌های تازه‌ی اشغالگری است و افزود:"ترکیه امنیت و آرامش تمامی منطقه و جهان را تهدید می‌کند."

بدران چیاکورد مشاور روئسای مشترک خودمدیریتی دمکراتیک شمال و شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات نیوز حملات بی‌وقفه ترکیه به منطقه، حفر خندق و احداث پایگا‌ه‌های نظامی از سوی پ.د.ک در مرز روژاوا و همچنین رفتارهای رژیم سوریه را مورد ارزیابی قرار داد.

بدران چیاکورد در آغاز سخنان خود به تحرکات نیروهای پیشمرگ وابسته به پ.د.ک در مرزهای روژاوای کوردستان و احداث پایگاه‌های نظامی اشاره کرده و آن را همزمان با ایجاد خندق از سوی رژیم ترکیه در مرز دربیسی خواند. چیاکورد خاطرنشان کرد وضعیت مذکور با سفر نچیروان بارزانی به آنکارا آغاز شد.

چیاکورد افزود:"سفر بارزانی به آنکارا بدون اطلاع قبلی و در شرایطی نامناسب انجام شد. گمانه‌زنی‌های بسیاری را به همراه داشت. در شرایطی که رژیم ترکیه مناطق حفاظتی مدیا را هدف حملات سنگین قرار داده و شماری از غیرنظامیان جنوب کوردستان را به قتل رسانده است و همچنین شمال و شرق سوریه و شنگال را تهدید به حمله می‌کند بارزانی به آنکارا سفر کرد. از سوی دیگر این سفر همزمان با گفتگوهایی حول محور توافق کورد-کورد در مناطق ما بود.

هر کسی می‌پرسد این سفر چرا در این زمان انجام شد و چه نتایجی را به همراه دارد؟ مولود چاوش‌اوغلو گفت، 'در مبارزه مشترک علیه پ.ک.ک با نچیروان بارزانی به توافق رسیدیم.' اما صدایی از پ.د.ک شنیده نشد. خلق باشور (جنوب کوردستان)، احزاب و همچنین حکومت مرکزی عراق حملات دولت ترکیه به باشور کوردستان و پ.ک.ک را محکوم کردند، اما باز هم صدایی از پ.د.ک در نیامد. برعکس، تلاش نمود تا حملات دولت ترک به کوردها را مشروع جلوه دهد و مدعی شد که 'جنگ به دلیل حضور پ.ک.ک در اینجاست'.

این سیاست و این موضع هیچ خدمتی به مردم کوردستان و منافع جریان‌های کورد نخواهد کرد. محال است که این موضع پ.د.ک در حمایت از سیاست‌های دولت قاتل، اشغالگر و فاشیست ترکیه مورد قبول واقع شود. شاید پ.د.ک دارای منافعی مشترک با رژیم ترکیه باشد، اما با فداکردن منافع ملت کورد و قربانی کردن منافع ملی کورد چنین چیزی غیرقابل قبول است. باید از منافع ملت کورد دفاع کرد."

چیاکورد در ادامه گفت:"پ.د.ک باید فورا موضع خود را اعلام کند. باید در مورد تحرکات اشغالگرانه ترکیه در باشور و روژاوا و همچنین تحرکات نیروهای پیشمرگ خود در مرزهای روژاوا توضیح دهد. باید در این زمینه بیانیه‌ای را خطاب به افکار عمومی کوردستان منتشر کند.

ما امیدواریم که علیه منافع خلقمان، هیچ نیروی کوردی به ما حمله نکند و با دشمنان کوردها همدست نشود."

ترکیه همیشه تهدیدی برای مناطق ماست

بدران چیاکورد با یادآوری اینکه تهدیدهای رژیم ترکیه در رابطه با حملات اشغالگرانه به شمال و شرق سوریه همچنان ادامه دارند، افزود:"سیاست خصومت، تهدید و انکار رژیم ترکیه علیه ملت ما به قوت خود باقیست. تا زمانیکه این تهدیدات پایان نیابد خلقمان در محرض خطر خواهند بود. خلقمان در باکور (شمال کوردستان)، باشور و روژاوای کودستان با سیاست کوردستیزی دولت ترکیه روبروست. اکنون حملات ترکیه به مناطق تحت کنترل خودمدیریتی شمال و شرق سوریه مبحث روز است. همچنین اسامی برخی مناطق هم ذکر شده است.

ما در این رابطه اعلام می‌کنیم؛ ما همیشه باید نسبت به تهدیدها و حملات رژیم ترکیه هشیار باشیم. زیرا هیچ توافقی با رژیم ترک نداریم. هر زمانی فرصت را مناسب بداند دست به حمله می‌زند. زیرا هدف آنان نابودی دستاوردهای ما و قتلعام خلق‌مان است. اینگونه به حاکمیت خود ادامه می‌دهند. همچنانکه خلقمان می‌دانند دشمنی وحشی است و ما هم باید خود را برای حملات تازه آماده کنیم."

دیدارهای پ.ی.ن.ک و ا.ن.ک.س

بدران چیاکورد در مورد دیدارهای پ.ی.ن.ک و گروهک ا.ن.ک.س گفت:"گفتگوها ادامه دارند، به رغم مصائب و مشکلات گام‌هایی هم برداشته شدند. در خصوص تشکیل «مرجع عالی کورد» توافق شد. در روزهای آتی جزئیات منتشر می‌شوند. برخی موضوع‌ها را ارزیابی کردیم. یکی از آنها چگونگی مشارکت ا.ن.ک.س در موضوع اداره مناطق است. البته موارد دیگری نیز وجود دارند که نیاز به گفتگوهای بیشتری دارند. کمیته‌ای زیر نظر مرجع عالی کورد تشکیل خواهد شد و با خودمدیریتی گفتگو خواهد کرد."

چیاکورد در مورد مشارکت ا.ن.ک.س در خودمدیریتی گفت:"به نمایندگی از خودمدیریتی ما اعلام می‌کنیم که بر مبنای رویکرد و معیار مشارکت صحیح‌ترین راه برگزاری انتخابات است. در این توافق باید زمان انتخابات معین شود و هر کسی خود را برای انتخابات حاضر کند. حق و رویه دمکراتیک این است که همه بتوانند در انتخابات شرکت کنند و با توجه به نتایج آن در مدیریت جای گیرند. اما ما همچنین می‌گوییم، برای تقویت گفتگوها و توافق کورد-کورد، برای موفقیت این مرحله حتی قبل از برگزاری انتخابات می‌توان موارد دیگر را مورد گفتگو قرار داد."

موضع و سیاست مشترک دو رژیم سوریه و ترکیه علیه خودمدیریتی دمکراتیک

بدران چیاکورد در مورد رفتار دولت سوریه نسبت به خودمدیریتی گفت:"مواضع کنونی رژیم سوریه برای دستیابی به راه حل سیاسی، بویژه در مورد خودمدیریتی شمال و شرق سوریه بسیار بد است."

چیاکورد افزود:"رژیم سوریه باید بپذیرد که چه کسی یکپارچگی سوریه را تهدید می‌کند، چه کسی سوریه را تجزیه می‌کند. به جای انکه به این موضوع بپردازد خودمدیریتی و ق.س.د را متهم کرده و این امر نشان می‌دهد که خودمدیریتی و ق.س.د را به هدفی برای ترکیه و تبهکارانش قرار می‌دهد. یعنی اینکه زمینه را برای حملات اشغالگرانه تازه‌ی ترکیه مهیا می‌کند."

چیاکورد خاطرنشان کرد که رژیم سوریه با ذهنیت کنونی خود، با سازمان‌های کنونی خود ممکن نیست بتواند به مناطق خودمدیریتی بازگردد و منطقه را اداره کند. چیاکورد گفت:"مردم منطقه رژیم را نمی‌خواهند. موضع خود را اعلام کرده‌اند. چند روز پیش دو نفر در شهر رقا از سوی افرادی ناشناس به قتل رسیدند. مردم منطقه به پایگاه‌های رژیم حمله کردند. زیرا می‌دانند چه خبر است. رژیم در این رویدادها دست دارد. همه چیز آشکار شده است. سخنان ولید المعلم در مورد ق.س.د، خودمدیریتی، کوردها بی‌مورد هستند و نتیجه‌ای را هم به دنبال نخواهند داشت.

رژیم سوریه مدعی است که 'خودمدیریتی و ق.س.د نفت ما را می‌دزدد'. آیا داعش نفت را از دست شما درنیاورد؟ چرا از آن محافظت نکردید؟ یا اینکه برای نجات از چنگ داعش چرا هیچ کمکی نکردید؟ ما مناطق نفتی تحت کنترل خود را با آزاد کردیم و برای این مهم شهید دادیم. درامد نفت هم برای خدمت به تمامی ساکنان منطقه صرف می‌شود. آیا رژیم سوریه تاکنون هیچ خدمتی به ساکنان منطقه کرده است؟ امروز تنها خودمدیریتی دمکراتیک به منطقه خدمت می‌کند. این را با درامد نفت انجام می‌دهد. آیا زمانی که این منطق در چنگ داعش بودند و داعش این نفت را به ترکیه می‌فروخت، شما چرا نگفتید 'داعش نفت ما را می‌دزدد؟'

این مهم نشان می‌دهد که میان رژیم بعثی حاکم بر سوریه و رژیم فاشیست آ.ک.پ-م.ه.پ توافقی وجود دارد. طرحی مشترک دارند. علیه مناطق خودمدیریتی شمال و شرق سوریه مواضع مشترک و سیاست مشترکی را پیش گرفته‌اند. اینچنین درصدد هستند مناطق ما را با بحران روبرو کنند و میان خلقمان تفرقه و فتنه بیاندازند."

چیاکورد در پایان تأکید کرد که خلق نسبت به تبلیغات و سیاه‌نمایی آگاه است و در کنار خودمدیتی و نیروهای ق.س.د جای گرفته است.