جلول: اردوغان تلاش دارد تا در سوریه جنگی داخلی علیه کوردها را ایجاد کند

محقق و پژوهشگر موسسه پاریسی ژئوپلتیک: رئیس جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان از استراتژی بسیار ضعیفی در شمال سوریه برخوردار است. اردغان تلاش دارد یک نیروی عرب-اسلامی در خاک سوریه تاسیس کند تا در مقابل کورد در سوریه بجنگند.

فیصل جلول از پژوهشگران آکادمی ژئوپلتیک پاریس اظهار داشته است که: استراتژی اردوغان بنابه دلایل فراوانی در سوریه ضعیف است. در این میان مهمترین مسئله اینست که دولت سوریه و همپیمانان آن اجازه ندهند که یک دولت عربی علیه کورد و همزمان علیه دولت سوریه ایجاد شود. در این رابطه جلول افزود: در مجموعه جنگهای اخیر، دستاوردهای موجود در عرصه واقعی را مشاهده کردیم که چگونه دولت سوریه شاهراه‌های استراتژیک M5-M4 را کنترل نمود. و اردوغان خصوصا بعد از مرحله اخیر، در تنگنا قرار گرفته است. از یک طرف اردوغان نمی‌تواند جنگی طولانی را علیه روسیه و ارتش سوریه و همپیمانان آن ادامه دهد و از طرف دیگر؛ چون اروپا خواهان افروختن جنگی منطقه‌ای نیست در این جنگ حضور نداشته و می‌تواند با ترکیه دست به مخافت جدی بزند.

در بخش دیگر جلول افزود: حمایت آمریکا نیز از ترکیه موضعی و دلسرد کننده بود. ارتباطات اردوغان با تمامی دولت‌های عربی نیز غیر از قطر عادی نیستند. همچنین مسائل و مشکلات داخلی سوریه بعد از پایین آمدن ارزش لیر ترکی به ارزش ۲۰ درصد روی دادند. اردوغان در انتخابات شهرداری‌های آنکارا و استانبول را از دست داد. این مسئله در اختلافات پارلمان ترکیه بین طرفداران وی و مخالفان وی نیز ظاهر شده است و بخشی از آن به دلیل موضع وی در شمال سوریه بوده است. سیاستهای اردوغان در شمال سوریه دلیلی شدند برای ضررهای بزرگ اقتصادی. زیرا از ۲۰ هزار نیروی مسلح و تروریست حمایت می‌نماید. همچنین در لیبی نیز با حفتر مشغول نبرد است. از طرف دیگر از طریق پناهندگان و آوارگان در حال اعمال فشار بر اروپا برآمده است.

جلول در پایان سخنان خود اظهار داشت که اردوغان اکنون تنها مانده است و نمی‌تواند در طولانی مدت در شمال سوریه حضور خود را حفظ کند