هشدار مجلس سوریه دمکراتیک: سازمان ملل به تروریست‌های ترکیه کمک می‌كند

پس از آنکه شورای امنیت با بازگشایی دروازه مرزی باب‌الهوا موافقت کرد موضوع کمک‌های بین‌المللی به خلق‌های سوریه یکبار دیگر به موضوع گرم رسانه‌ها مبدل شد. حکمت حبیت در این رابطه هشدار داد و سازمان‌های منفعت‌پرست بین‌المللی را بشدت مورد انتقاد قرار داد.

شورای امنیت سازمان ملل ارسال کمک‌های بین‌المللی از دروازه باب‌الهوا به سوریه را قبول کرد. این دروازه مرزی تحت کنترل گروه‌ تبهکاری «هیئت تحریرالشام» (النصره سابق) است که خود سازمان ملل آن را گروهی تروریست می‌داند. ترکیه از دروازه مرزی باب‌الهوا به عنوان کریدور برای نقل و انتقال تروریست‌ها استفاده می‌کند.  سال ٢٠١٣ در این دروازه مرزی تغییری جالب روی داد. گروه‌های تبهکار و تروریستی که در خط مرزی ترکیه-سوریه به عنوان کریدور رفت و آمد از این دروازه استفاده می‌کردند با دستور ترکیه گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به آمریکا را که کنترل باب‌الهوا را بدست داشتند هدف حمله قرار دادند و خود کنترل آنرا بدست گرفتند.

در حمله گروهک «جبهه اسلامیه» که از سوی جبهه‌النصره (با نام فعلی هیئت تحریر الشام) به انبار مهمات «ارتش آزاد» در دروازه مرزی باب‌الهوا و کنترل این دروازه مرزی تمامی اسلحه‌ها و مهمات ارسالی از سوی آمریکا به دست جبهه‌النصره افتاد.

با کنترل این دروازه مرزی گروه‌های تبهکار و تروریست بر قدرت خویش افزودند. زیرا از این دروازه مرزی اسلحه و مهماتی از جمله راکت‌های ت«تاو» از اتاق عملیات (موک) استخبارات آمریکا در اردن به سوریه ارسال می‌شد.

مزدوران و تروریست‌های وابسته به ترکیه با همین اسلحه‌ها حملات خود علیه خلق‌های سوریه را شدت بخشیدند و هزاران غیرنظامی بیگناه را به قتل رساندند. ترکیه از این دروازه مرزی برای داد و ستد تجاری و فروش اجناس کهنه و بی‌کیفیت خود به سوری‌ها در شمال غربی سوریه استفاده کرد.

با آغاز فعالیت‌های بین‌المللی برای انتقال کمک‌ها به خلق‌های سوریه در سال ٢٠١۴، گروه‌های تبهکار و تروریست کمک‌های انسانی را تحت کنترل قرار دادند. جبهه النصره کمک‌های بین‌المللی به خلق‌های جنگ‌زده سوریه را در بازارهای سیاه به فروش رساند و با پول آن اسلحه و مهمات بیشتری خرید و باقیمانده آنرا میان مزدورانش توزیع کرد.

جامعه جهانی در قبال این اقدامات به سکوت خود ادامه دادند. جامعه بین‌المللی در خلال جنگ داخلی سوریه هیچ اقدام عملی را برای جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها و گروهک‌های تبهکار به کمک‌های بین‌المللی انجام نداده است.

سپتامبر ٢٠١٨ گروه‌های تبهکار بخش بزرگی از کمک‌های بین‌المللی را مصادره کردند. آمریکا و بریتانیا پس از این رویداد ارسال محموله کمک‌های بین‌المللی از دروازه مرزی باب‌الهوا را متوقف کردند، اما تنها پس از سه ماه یکبار دیگر اقدام به ارسال کمک از دروازه تحت کنترل تبهکاران را از سر گرفتند.

ناظران سیاسی موافقت شورای امنیت با ارسال کمک‌های بین‌المللی از دروازه مرزی باب‌الهوا گامی خطرناک می‌دانند و نسبت به عواقب آن هشدار می‌دهند.

"سازمان‌های بین‌المللی به نیروهای منفعت‌پرست وابسته‌اند"

حکمت حبیب، معاون رئیس کمیته اداری مجلس سوریه دمکراتیک (م.س.د) در این رابطه به خبرگزاری هاوار نیوز گفت:"متأسفانه، کمیته‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و حتی شورای امنیت و سازمان ملل وابسته به نیروهای بزرگ هستند، این‌ها منافع خلق‌ها و از جمله‌ خلق‌های سوریه را قربانی منافع خود می‌کنند."

"جامعه بین‌المللی بحران سوریه را تشدید می‌کند"

حکمت حبیب در ادامه می‌گوید:"این امر ثابت کرد که نیروهای بین‌المللی در رابطه با بحران سوریه و پایان دادن به آن فاقد جدیت است. برعکس هدف آنان عمیق‌تر کردن بحران است و به ترکیه هم اجازه می‌دهند. با گشودن این دروازه مرزی [باب الهوا]، آشکارا به گروه‌های تبهکار کمک می‌کنند."

"گام خطرناکیست"

حبیب در این رابطه هشدار داد و افزود:"بازگشایی دروازه مرزی باب الهوا تنها برای ارسال کمک‌های انسانی برای خلق‌های سوریه گامی بسیار خطرناک است، این کمک‌ها به خدمت دولت‌های عضو شورای امنیت درمی‌آید که منافع خود را بر منافع خلق‌های سوریه ترجیح داده‌اند."

"منافع سیاسی را بر ارزش‌های انسانی ترجیح می‌دهند"

حبیب در ادامه با اشاره به اینکه شورای امنیت و دولت‌های مذکور می‌بایست دروازه‌های مرزی دیگر همچون تل‌کوچر را برای کمک‌های انسانی باز می‌کردند اما به سبب اینکه با منافع سیاسی آنها همخوانی ندارد چنین عمل نکردند. همچنین روسیه و چین نیز منافع سیاسی خود را بر ارزش‌های انسانی ترجیح دادند و مانع بازگشایی دروازه مرزی تل‌کوچر شدند.

"ما به تمامی شهروندان سوریه کمک می‌کنیم"

حکمت حبیب تمامی سازمان‌های بین‌المللی را فراخواند تا به مسئولیت‌های خود عمل کنند و بازگشایی دروازه‌های مرزی را مورد تجدید نظر قرار دهند. زیرا آنان اطلاعاتی در دست دارند که نشان می‌دهد دولت ترکیه و گروه‌های تروریست از دروازه مرزی باب‌الهوا استفاده می‌کنند.

حبیب در پایان سخنان خود گفت:"لازم بود دروازه‌های مرزی دیگر همچون دروازه تل‌کوچر که به تمامی خلق‌های سوریه خدمت می‌کنند بازگشایی شوند. زیرا کمک‌های ارسالی به شمال و شرق سوریه به دست تمامی خلق‌های سوریه می‌رسند. ما به تمامی خلق‌های سوریه کمک می‌کنیم و به هیچ کدام از نیروهای بین‌المللی هم تکیه نمی‌کنیم. ما برای تمامی سوری‌‌ها فعالیت می‌کنیم."