هیوا عثمان: دولت ترکیه با توطئه‌ای گسترده به کوردها حمله می‌کند

روزنامه‌نگار و نویسنده هیوا محمود عثمان اعلام کرد، دولت ترکیه با نقشه‌ای گسترده به کوردها حمله می‌کند. وی گفت، هم روژاوا و هم باشور هدف آنها هستند.

هیوا محمود عثمان از آغاز انقلاب روژاوا تاکنون بارها به آنجا سفر کرده و با مسئولین نظامی و مسئولین خودمدیریتی دیدار کرده است. پس از دیدار چند روز گذشته از روژاوا در مورد دیدارهایش و وضعیت اقتصادی و امنیتی سخن گفت.

عثمان گفت؛"در روژاوا وضعیت اقتصادی خوب نیست، جنگ دشواری در جریان است، اما همراه با نامناسب بودن وضعیت اقتصادی، وضعیت امنیتی بسیار خوب است. مردم در روژاوا از توافق میان ق.س.د، پ.ی.د و احزاب انجمن میهنی (ا.ن.ک.س) بسیار خشنود هستند، اما مشخص نیست که دیدارهای نتیجه بخش و جدی چه زمانی انجام می‌شود."

عثمان به نگرانیها در مورد حملات غیرمنتظره‌ی ترکیه و رژیم اشاره کرد و گفت؛"پیش‌بینی می‌شود شرایط غیرمنتظره‌ای با عقب نشینی کامل آمریکا رخ دهد. این نگرانی وجود دارد که با عقب نشینی آمریکا، رژیم و روسیه به منطقه حمله کنند. نگرانی‌های جدی از این لحاظ وجود دارد. در مورد اقدامات لازم هنوز چیزی مشخص نشده است."

عثمان اعلام کرد، در روژاوا غیر از آمریکا و روسیه نیروهای دیگری وجود دارند، مستقر کردن این نیروها پس از اشغال سریکانی، روژاوا را تقسیم کرده است. استقرار این نیروها نیز بر اساس توافق دوجانبه و یا سه جانبه بوده است.

رهبران ق.س.د سیاستهای خوبی دارند اما ....

عثمان اعلام کرد؛"هم پیمانی میان نیروهایی که اکنون در روژاوا هستند و پس از اشغال سریکانی سبب تقسیم روژاوا شده‌اند وجود دارد. در جایی نیروهای آمریکا حضور دارند، در جای دیگر نیروهای روسیه، در جای دیگری نیروهای نگهبان مرزی رژیم حضور دارند. آنها با توافق‌های دوجانبه یا سه جانبه مستقر شده‌اند. یعنی با توافق آمریکا و روسیه، یا توافق آمریکا و روسیه و ترکیه. با این توافق‌ها محل هر نیرو مشخص شده است. بر اساس این توافق‌ها نباید یک قدم دیگر وارد خاک روژاوا شوند.

رهبران خودمدیریتی سیاست ویژه و خوبی دارند. اما با توجه به شرایط میان آمریکا و روسیه و ترکیه و رژیم باید سیاست موازنه را با حساسیت بسیار به پیش ببرند. تاکنون این کار را به خوبی انجام داده‌اند اما باید از این به بعد نیز به آن ادامه دهند. با آگاهی کامل از روابط و موازنه و تعادل میان این نیروها می‌توان روژاوا را حفظ کرد. از طرف دیگر تلاش‌ها برای ایجاد اتحاد به خوبی انجام می‌شود. تلاش‌ها برای اتحاد میان کوردها و سایر خلق‌ها نیز در منطقه به خوبی انجام می‌شود. در نتیجه‌ی اینها نیز دفاع و اداره‌ی مشترک در روژاوا بوجود آمده است."