پاکسازی نژادی در عفرین؛ شمار کورد‌ها تنها طی دو سال به ۱٨ درصد کاهش یافت

سازمان حقوق بشر عفرین در مورد نقض حقوق بشر دو ساله‌ی دولت ترک در عفرین گزارشی آماده کرده است. بر اساس این گزارش در عفرین پاکسازی نژادی انجام شده است و تعداد کوردها در عفرین به ۱٨ درصد کاهش یافته است.

سازمان حقوق بشر عفرین در مورد جنایات دو ساله‌ی دولت تبهکار ترک در عفرین گزارشی منتشر کرده است.

سازمان حقوق بشر عفرین در کمپ سردم در کانتون شهبا طی یک کنفرانس مطبوعاتی نقض حقوق بشر توسط دولت ترکیه طی دو سال گذشته را اعلام کرد.

در این گزارش آمده است:

"۳۰۰ هزار شهروند خاک خود را ترک کرده‌اند

"بر اساس آمارهای موجود بیشتر از ۳۰۰ هزار شهروند از ۱۸/۳/۲۰۱۸ تاکنون با اجبار آواره شده‌اند. کوچاندن اجباری مردم توسط دولت ترکیه و مزدورانش تا کنون نیز ادامه دارد و هدف آنها این است که اهالی مناطق غوطه، درعا و ادلب در منطقه‌ی عفرین اسکان داده شوند و دمگرافی منطقه تغییر داده شود.

در حال حاضر تعداد ساکنین کورد عفرین به ۱٨ درصد کاهش ‌یافته است، این هم بزرگترین تغییر دمگرافی در یک منطقه از سال ۲۰۱۱ یعنی آغاز بحران سوریه تاکنون است. این امر بر اساس توافق دولت ترکیه با چند نیروی منطقه‌ای و بین‌المللی (از جمله آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا) انجام شده است.

حدود ۴۰۰ هزار خانواده از مناطق دیگر به ویژه روستاهای شمال ادلب و جنوب و شرق حلب در روستاها و مناطق مختلف عفرین اسکان داده شده‌اند.

ترکیه آنرا تحمیل می‌کند

دولت اشغالگر ترکیه نام و اسامی میدانهای اصلی عفرین را تغییر می‌دهد. در همین راستا نام چهار راه نوروز را به صلاح‌الدین تغییر داده است. همچنین چهار راه وطنی را به چهار راه ۱٨ مارس و چهار راه کاوه‌ی آهنگر را به چهار راه شاخه‌ی زیتون تغییر داده است. همچنین دولت ترکیه اسامی تعدادی از روستاها را نیز تغییر داده است، به عنوان مثال اسم روستای قستل مقداد را به سلجوق اوباسی، کوتانا را به ظفر اوباسی و گورزیل را به جعفر اوباسی تغییر داده است.

علاوه بر اینها نام مناطق استراتژیک و مکان‌های کوردی را تغییر داده است و اسامی عثمانی برای آنها انتخاب کرده است. پرچم‌های ترکیه و تصاویر اردوغان در سرتاسر منطقه  آویزان شده است، در مدارس به زبان ترکی تدریس می‌شود و روی روپوش دانش آوزان پرچم ترکیه دوخته شده است.

همچنین اسم بیمارستان اَفرین به ترکی نوشته شده است. اسامی همه‌ی کوچه و خیابانها و مغازه‌های به ترکی تغییر کرده است. مناطق تاریخی و قبرستان ایزدی‌ها ویران شده است.

در چهارچوب تغییر دمگرافی هویت مناطق اشغال شده از سوی رژیم ترک اهالی منطقه مجبور به صدور شناسنامه‌ی ترکی شده‌اند.

۶ هزار و ۲۰۰ غیرنظامی ربوده شده‌اند

از طرف دیگ، بیشتر از ۶ هزار و ۲۰۰ غیرنظامی در مدت ۲ سال گذشته ربوده شده‌اند و همین سرنوشت ۳ هزار و ۴۰۰ تن تاکنون نامشخص است. همچنین ساکنین کورد تاکنون نیز به بهانه‌ی ندادن فدیه ربوده می‌شوند. اهالی این امر را تجارت یک طرفه‌ی سود نام نهاده‌اند.

در مورد وضعیت زنان نیز ۶۱ مورد شکنجه و ۳ مورد خودکشی رخ داده است. علاوه بر اینها روزانه گزارش‌هایی از تجاوز به زنان وجوددارد.

۵۵۳ شهروند کشته شدند

در مورد وضعیت کشتار شهروندان، بیشتر از ۵۵۳ شهروند غیرنظامی که ۴۹٨ تن در نتیجه‌ی توپ باران و بمباران دولت ترکیه و تبهکاران، جان خود را از دست داده‌اند. همچنین ۵۵ تن نیز در زیر شکنجه جان باخته‌اند و بیشتر از ۶٨۰ تن نیز مجروح شده‌اند که ۳۰۳ کودک و ۲۱۳ زن در نتیجه‌ی بمباران دولت ترکیه و تبهکاران مجروح شده‌اند.

بیشتر از ۲۰۰ هزار درخت زیتون بریده شده‌اند

همزمان ۲۰۱ مورد مجروح شدن بر اثر انفجار مین رخ داده است. همچنین ۲۰۰ هکتار درخت زیتون بریده شده است و با هدف بازرگانی از بین برده شده‌اند. همچنین بیشتر از ۱۰ هزار درخت دیگر نیز سوزانده شدند. حدود ۱۱ هزار هکتار زمین کشاورزی نیز به آتش کشیده شد. با توسل به زور هزاران خانه‌ی شهروندان مدنی غصب شد و به زندان و محل اقامت مزدوران رژیم غاصب ترک تبدیل شده‌اند.

یکی دیگر از ضررهای مادی که گروه‌های مزدور دولت ترکیه در منطقه ایجاد کرده است، غضب روغن زیتون تولیدی و فرستادن آن به ترکیه از راه دروازه‌ی مرزی روستای حمامی از توابع جندرس است. این نقطه‌ی مرزی که در ماههای اخیر گشوده‌ شده است جهت قاچاخ روغن زیتون و تاراج منابع مادی دیگری خاک عفرین از سوی ترکیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دولت تبهکار ترک روغن زیتون غارت شده از عفرین را در بازارهای جهانی مانند اسپانیا به فروش می‌رساند.

۷۵ مکان تاریخی غارت شدند

بر اساس آمار تایید شده توسط اداره‌ی آثار باستانی و اماکن تاریخی عفرین، در این شهر ۷۵ تپه‌ی تاریخی وجود دارند که دولت اشغالگر ترکیه و مزدورانش، در بیشتر این تپه‌ها اقدام به حفر نموده و آثار باستانی آنها را دزدیده‌اند.

بر اساس همین آمار بیشتر از ۲٨ مکان تاریخی دیگر ویران شده‌اند و بیشتر از ۱۴ قبرستان مخصوص همه‌ی آیینها و مذاهب تخریب شده‌اند، علاوه بر اینها همه‌ی قبرستانها با خاک یکسان شده‌اند.

راه آهن قطار میدان اوبس در منطقه‌ی رجو که از کفر جنه و قتمی منطقه‌ی شراوا می‌گذرد، تخریب شده و مصالح آن به بازرگانان اعزاز فروخته شد.

در پایان از سازمانهای بین‌المللی، حقوق بشری و به ویژه سازمان ملل متحد و یونیسف و یونسکو می‌خواهیم که به وظیفه‌ی انسانی و اخلاقی خود عمل کنند و دولت ترکیه را تحت فشار قرار دهند تا به جرائم خود علیه مردم سوریه و به ویژه عفرین پایان دهد و همچنین آنها را تحت فشار قرار دهند تا همه‌ی نیروهای خود را از خاک سوریه خارج کند و اجازه دهد آوارگان به خاک خود بازگردند.

همچنین به طور ویژه از سازمانهای حقوق بشری و رسانه‌ها می‌خواهیم که به عفرین رفته و نقض حقوق بشر و قوانین و همچنین جرائم دولت ترکیه و مزدورانش را منعکس نمایند."