"در مبارزه برای دمکراسی از خلقمان نیرو می‌گیریم"

محمد رجب دبیرکل حزب سوریه آینده، شاخه دیرالزور جنایات دولت ترک در شمال-شرق سوریه و نقش روسیه در این فرایند را مورد انتقاد قرار داده و گفت: ما در مبارزه‌امان برای دمکراسی، نیرویمان را از خلقمان می‌گیریم.

محمد رجب تنش‌های موجود در سوریه را به گره کوری تشبیه کرده و علت آن را به مداخله نظامی حکومت دمشق نسبت داد، که راه را برای طرح‌های دولت‌های خارجی و بهره‌برداری از موقعیت سوریه برای منافع ملی این قدرت‌ها هموار کرد.

محمد رجب در رابطه با سکوت روسیه در رابطه با وضعیت سوریه نیز اظهار داشت که: از ابتدای جنگ حلب، همکاری روسیه با دولت ترکیه ادامه داشته است. در آن زمان دولت ترک به گروه‌های تحت امر خود فرمان عقب‌نشینی از حلب را صادر کرد و این منطقه به نیروهای روسی تحویل داده شد. این اقدام نیز پیامی مبنی بر همکاری مشترک بین این دو کشور بود. بعد از ان بود که مناطق اطراف حلب که به نام شاهراه 4M شناخته می‌شود، و همچنین مناطق اطراف ادلب به نیروهای روسیه تحویل داده شد.

محمد رجب در بخش دیکری از گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار اظهار داشت بعد از انکه دولت ترک، هواپیمای روسی را در شمال سوریه هدف قرار داد، ارتباطات روسیه و ترکیه افزایش یافتند. از ان زمان دولت ترک تحت سیطره و مطیع روسیه شده و از طرف دیگر جهان عرب نیز پروژه اخوانی در شمال سوریه را رد کرد. تا آن زمان در این رابطه گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت؛ اما بعد از همکاری روسیه و ترکیه در قره‌باغ تمامی این روابط برملا شدند.

حمایت اساسی خلق از ما؛ نیروهای نظامی و پروژه دمکراسی

رجب سیاست آمریکا در دوره ترامپ را نیز مورد انتقاد قرار داده و در این رابطه افزود: آمریکا در دوره ترامپ چراغ سبز را به دولت ترک داد تا مناطق شمال-شرق سوریه را اشغال کند. طبق نظر مسئولان ارشد آمریکایی، رهبری آمریکا تلاش می‌کند تا سیاستهای آمریکا را در منطق بازسازی کند. در همین رابطه محمد رجب خاطرنشان ساخت که به رغم تمامی شایعات، ما  خلق در منطقه شمال-شرق سوریه، رهبری سیاسی و فرماندهی نظامی به دامن هیچ یک از این نیروها نیفتاده و ما در مبارزه خود برای دمکراسی، از خلق نیرو می‌گیریم.

رجب در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که حزب آنها به دیالوگ و گفتگو باور داشته و دیالوگ تنها راه دست‌یابی به راه‌حل بوده و در این باره افزود: ما برای گفتگو با نیروهای اپوزیسیون از آمادگی برخوردار هستیم. در این رابطه پیمانهای مهمی با حزب اراده خلق سوریه امضا شده‌اند. ما به عنوان حزب آینده سوریه در شمال-شرق سوریه از آمادگی برای گفتگو و مذاکره با تمامی احزاب اپوزیسیون برخوردار بوده و از آن استقبال می‌کنیم.

رجب محمد در خصوص ارتباط با احزاب خارجی دیگر نیز اظهار داشت که حزب آنها از ارتباطات خوبی با احزاب اروپایی برخوردار است. خصوصا در این رابطه با احزاب آلمانی و خصوصا احزاب مسیحی اوراسیا ارتباطات خوبی دارند. در خصوص رابطه با احزاب جهان عرب نیز رجب محمد خاطرنشان ساخت که آن‌ها از ارتباطات خوبی با احزاب کشورهای عربی و خصوصا احزاب خلیج  برخوردار بوده و فعالیتهای سیاسی مشترکی را با آنها انجام می‌دهند.

رجب با اشاره به فعالیتهای سیاسی و اجتماعی حزب خود اظهار داشت: ما تلاش کرده‌ایم که نقش ما در این رابطه فقط سیاسی نباشد و همراه با آن فعالیتهای اجتماعی را نیز برای بازتاسیس فرهنگ و اجتماع انجام دهیم. در این رابطه فعالیتهای جمعی گسترده‌ای را انجام داده و در رابطه با زنان و ادیان، سعی کرده‌ایم هر چه بیشتر فعالیتهایمان را ادامه دهیم. در این خصوص اکنون مشغول تلاشهایی برای سازماندهی مجدد اجتماعی هستیم.  رجب در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که هدف حزب آنان توسعه در شاخه‌های حزبی در تمامی مناطق دیرالزور بوده و بتوانند از این طریق به تمامی اقشار جامعه برسند.