روسیه آتش‌بس در عین عیسی را به مسئله‌ای برای معاملات سیاسی خود تبدیل کرده است

روسیه به عنوان ضامن آتش‌بس نشست‌ سوچی در تلاش است تا آتش‌بس در عین عیسی را به مسئله‌ای برای معاملات سیاسی خود تبدیل کند و این کشور بین نیروهای سوریه دمکراتیک و دولت ترک با دست زدن به بازی، تلاش دارد معامله‌ای را بین  ادلب با عین عیسی شکل دهد.

دولت ترک در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ به گری سپی حمله کرده بود. در ۱۷ اکتبر همان سال نیز با امریکا پیمان آنکارا و در ۲۲ اکتبر نیز با روسیه پیمان سوچی را مبنی بر آتش بس امضا کرده بود. علیرغم امضای این پیمانها، آتش بس را نقض کرده و حملات خود را  به مناطق شمال-شرق سوریه از سر گرفته است. مدت یک هفته است که حملات ارتش اشغالگر  ترک به عین عیسی آغاز شده است. روسیه به عنوان تامین کننده آتش بس سوچی، بین نیروهای شمال-شرق سوریه و دولت ترک به بازی جدیدی دست زده است.

مسئولان روسی پیش از آغاز حملات دولت اشغالگر ترک، با نیروهای سوریه دمکراتیک نشستی را برگزار کرده و اعلام کرده بودند که در صورتیکه عین عیسی به نیروهای حکومت دمشق تحویل داده نشود، دولت ترک به این منطقه حمله می‌کند.

پاسخ به روسیه: ما سیستم شانتاژ روسیه را نمی‌پذیریم

طبق اطلاعات به دست آمده از منابع دیپلماتیک به خبرگزاری فرات نیوز، رهبری شمال-شرق سوریه نیز در پاسخ به خواسته‌های دولت روسیه اعلام کرده است شمال-شرق سوریه بخشی از خاک سوریه است، برای دست‌یابی به راه حل و صلحی با ثبات، با حکومت دمشق، آنها خواهان گفتگو بوده و روسیه نیز در این باره تا کنون وعده‌های خود را انجام نداده است، مقامات خودمدیریتی همچنین اظهار داشته‌اند که شانتاژهای روسیه را نمی‌پذیرند.

احداث نقاط بازرسی جدید

یک روز بعد از دیدار مقامات ترک و گروه‌های تبهکار وابسته به آن، حملات به عین عیسی نیز آغاز شده و نیروهای سوریه دمکراتیک نیز بر اساس دفاع مشروع دست به مقاومت زده و ضربات مهلکی را بر تبهکاران وارد کردند. تبهکاران وابسته به ارتش اشغالگر دولت ترک از طریق روسیه و با بهره‌برداری از آتش بس انسانی که از نیروهای سوریه دمکراتیک درخواست کرده بودند، جنازه‌های خود را تحویل گرفتند.

بعد از فشارهای روسیه و عدم پذیرش درخواست‌های آنان از سوی مقامات خودمدیریتی، حملات تبهکاران و مقاومت نیروهای سوریه دمکراتیک، در ۱۰ دسامبر، مسئولان نظامی روسیه، نیروهای سوریه دمکراتیک و حکومت دمشق، در عین عیسی نشستی را برگزار کرده با پیگیری وضعیت آتش‌بس تصمیم گرفتند که دو نقطه نظارت و بازرسی جدید را در غرب و شرق این شهر احداث کنند.

تامین کنندگان آتش بس ناظران نقش آن هستند

دو روز بعد از احداث نقاط بازرسی و نظارت، گروه‌های تبهکار وابسته به ارتش ترکیه حملات خود را به شهر عین عیسی آغاز کردند و روستاهای جبل و مشیرفه در شرق این شهر را مورد حمله قرار دادند. دولت ترک با اتشباری سنگین از حمله گروههای تبهکار سلطان مراد، گردان‌های حمزه، احرار الشرقیه و سلیمان شاه حمایت کرد. ارتش ترک نیز از طریق هوایی از این تبهکاران حمایت به عمل آورده و روسیه نیز به عنوان تامین کننده و حافظ آتش بس، و همچنین نیروهای حکومت دمشق نیز صرفا به عنوان نظاره‌گر این حملات هیچگونه واکنشی از خود نشان ندادند.

هدف گلوله باران شاهراه 4M  است

بعد از حملات گسترده تبهکاران وابسته به ارتش اشغالگر ترک، آنها وارد برخی از نقاط این دو روستا شدند اما با مقاومت شدید نیروهای سوریه دمکراتیک مواجه شده و ضربات سنگینی را متحمل شدند. حمله این گروهها با شکست مواجه شده و ارتش ترک و تبهکاران وابسته به آن حملات خود را از طریق گلوله باران شاهراه 4M و مرکز این شهر ادامه دادند. بعد از این حملات و مقاومت سخت رزمندگان نیروهای سوریه دمکراتیک، هیاتی از پلیس نظامی روسیه به سیلوهای شرگراک که تحت کنترل ارتش ترک قرار دارد مراجعه کرده و با مسئولان ترک به گفتگو پرداخته‌اند.

در رابطه با محتوای گفتگوهای دو طرف تا کنون اطلاعاتی به دست نیامده است، اما برخی از منابع خبری نزدیک به حکومت سوریه ادعا کرده‌اند که مسئولان نظامی ارتش ترک به مسئولان نظامی روسی گفته‌اند تا زمانیکه نیروهای سوریه دمکراتیک و نهادهای خودمدیریتی در شهر عین عیسی حضور داشته باشند، توپ باران شهر ادامه خواهد یافت.  شرایط دولت ترک به همان شرایط روسیه مبنی بر واگذاری عین عیسی به حکومت دمشق شباهت دارد. چند ساعت بعد از خروج مسئولان نظامی روس از سیلوهای شرگراک تبهکاران بار دیگر دست به حمله زده‌اند. امروز نیز نشست‌های مسئولان ترک و روس ادامه خواهند یافت.

بازی روس‌ها

رویدادهای اخیر نشان از تحولات جدیدی در منطقه دارد؛ بازیی که روس‌ها در محور عین عیسی بین نیروهای سوریه دمکراتیک و دولت اشغالگر ترک انجام می‌دهند، یاداور همان معاملاتی هستند که پیش از این روسیه با دولت ترک صورت داده بود. و این معامله به این معناست که ترکیه و روسیه جنوب ادلب (شمال لاذقیه) را از تبهکاران پاکسازی کرده و به حکومت شام تحویل دهند. بر اساس شرایط آتش‌بس در ادلب که در ۵ مارس ۲۰۲۰ امضا شده بود، روسیه از دولت ترک خواسته بود که مناطق جبل الزاویه و سیح الغاب در شمال لاذقیه به انها تسلیم شوند، اما دولت ترک در این رابطه داو بازی را افزیش داده است. طبق اطلاعات بدست آمده که خبرگزاری فرات از منابع امنیتی کسب کرده است، در ماه سپتامبر بعد از دیدار مقامات مسکو با مقامات آنکارا، روسیه فشارهای سنگینی را بر دولت ترک اعمال کرده است.

با ادامه حملات به عین عیسی، بمباران جبل الزاویه، سیح الغالب از سوی روس‌ها ادامه دارد و این مسئله توجه عمده‌ای را به سوی خود جلب کرده است. براساس منابع دولت ترک، به مقامات روسیه گفته شده است که این منطقه تحت کنترل گروه تبهکار حراس الدین و حزب اسلامی ترکستان قرار دارد.

روسیه اکنون در برخی از محورها تلاش می‌کند که عین عیسی تحت کنترل دمشق قرار کرفته و از طرف دیگر نیز  تلاش می‌کند تا مناطق جبل الزاویه و سیح الغالب در جنوب شاهراه 4M را به حاکمیت دمشق بازگرداند. روسیه نیز تلاش می‌کند تا یان منطقه را پاکسازی کرده و امنیت در این منطقه را تامین کند.

اکنون براساس اطلاعاتی که در دست است معلوم شده است که دولت ترک تلاش می‌کند پیش از آنکه دوره ریاست جمهوری ترامپ خاتمه پیدا کند، دست به اقداماتی زده و حتی کنترل هوایی منطقه را نیز تحت کنترل قرار دهد.

عین عیسی، تل تمر و زرگان

هدف حملات ارتش ترک و تبهکاران وابسته به آن به عین عیسی اینست که شهر را به اشغال خود در آورده و مثلث کوبانی، رقه و کوبانی-جزیر، منطقه منبج و جزیر را تحت کنترل خود قرار دهند. ارتش ترک و تبهکاران وابسته به ان نیز به همین دلیل به افزایش و تجمع نیروی نظامی خود در محور تل تمر و زرگان (ابو راسین) دست زده‌اند.