الهام احمد و المحبش سیاست حکومت دشمق را مورد انتقاد قرار دادند

​​​​​​​الهام احمد و عبد حامد المحبش تاکید کردند که اصرار حکومت دمشق بر نوع تفکر خود مبنی بر نادیده گرفتن و اشغالگری دائمی از سوی ترکیه، سیاست حکومت آمریکا است که زمان آن به سر آمده است و راه را برای تداوم بی‌ثباتی‌ها باز کرده است.

نشست دوم سالانه شورای رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در رقا با ارزیابی وضعیت سیاسی و منطقه‌ای و بحث و بررسی تلاش و دستاوردهای سال ۲۰۲۰ ادامه دارد.

گزارش سیاسی خودمدیریتی از سوی ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه عبد حامد المحبش قرائت شد. در این گزارش آمده است: امروزه بیشتر خلق‌های سوریه آواره و پناهنده شده‌اند. علت آن نیز رژیمی است که راه حل نظامی و وجود اشغالگری را بر برخی از مناطق سوریه قبول کرده است. عبدحامد المحبش در این باره اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ خودمدیریتی شمال-شرق سوریه با دشواری‌های فراوانی روبرو شد. یکی از این دشواری‌ها، اشغالگری ارتش ترک، نقض توافق آتش بس و سکوت مجامع بین‌المللی، روسیه و آمریکا بودند.

عبدحامد المحبش در ادامه افزود: دولت اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن جرایم فراوانی را علیه خلق شمال-شرق سوریه انجام داده‌اند. سیاستی تُرک کردن، تحمیل پول ترکی و تغییر دموگرافی از جمله این موارد بوده‌اند. دولت ترک معیارهای بین‌المللی حقوق بشر و قطعنامه‌های بین‌المللی را نادیده می‌گیرد.

المحبش تاکید نمود که رژیم سوریه در مقابل خودمدیریتی و ساکنان آن سیاستهای مختلفی را مانند کوچ اجباری، بازگرداندن هسته‌های مخفی وابسته به خود برای تهدید خلق، دست زدن به قتل کارمندان خودمدیریتی و شیوخ عرب در شمال-شرق سوریه دست زده است.

المحبش در ادامه سخنان خود اظهار داشت: روسیه در مقابل حملات اشغالگرانه دولت ترک بر مناطق شمال-شرق سوریه و خصوصا منطقه عین عیسی سکوت کرده است. همین امر تردیدهایی را در رابطه با وجود توافقی ترکی-روسی به منظور استقرار مجدد رژیم در منطقه به وجود می‌آورد.

در رابطه با دیالوگهای سوری-سوری نیز المحبش افزود: مجلس سوریه دمکراتیک به منظور دست‌یابی به راه‌حلی سیاسی و نزدیک شدن تمامی گروه‌های سیاسی سوریه به همدیگر، با گروه‌های مختلف سوریه نشست‌های مختلفی را برگزار کرده است. وی با اشاره به برگزاری دیالوگ میهنی ساکنان جزیر و فرات اظهار داشت: مشارکت وسیعی برای پیشبرد امور خودمدیریتی انجام شد. در طراحی برنامه‌های این اقدامات دیالوگ کوردی-کوردی نیز وجود داشت. در کنگره کمیته نظارت و پیگیری ایجاد شده و هم اکنون در رابطه با اجرای نتایج کنگره فعالیت می‌کند.

المحبش خاطرنشان ساخت که با گسترش و شیوع ویروس کرونا، اتخاذ تدابیر مراقبت از خود، اعلام ممنوعیت خروج از خانه در تمام منطقه و ایجاد مراکز قرنطنیه، از جمله محدودیتهای بزرگ در منطقه بودند.

فعال بودن تحرکات دیپلماتیک در شمال-شرق سوریه

المحبش خاطرنشان ساخت که در سال ۲۰۲۰ فعالیت دیپلماتیک از تحرک برخوردار بوده و هیاتهای نمایندگی خارجی فراوانی از منطقه دیدار کرده‌اند، و این یکی از پیروزیهای مهم برای رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه جهت ارتباط با جامعه بین‌المللی به منظور به رسمیت شناختن خودمدیریتی در ابعاد سیاسی است. المحبش در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت در سال ۲۰۲۱ آنها بر دیالوگ هر چه بیشتر با اپوزیسیون میهنی سوریه تاکید داشته تا به راه‌حلی سیاسی دست یافته، ارتش ترک از خاک سوریه را ناگزیر به عقب‌نشینی کرده و زمینه را برای بازگشت آوارگان و خاتمه دادن به اشغالگری مهیا کنند، از طرف دیگر آنها تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای گسترش دیالوگ کوردی-کوردی همچنان ادامه داده‌اند. المحبش در این باره افزود: ما تلاش می‌کنیم بر دفاع و حراست هر چه بیشتر از خود تاکید کنیم. به عنوان خودمدیریتی شمال-شرق سوریه هدف ما ایجاد سوریه‌ای متکثر و غیر متمرکز است.

الهام احمد، ریاست هیات رهبری مجلس سوریه دمکراتیک در بخش دیگری از این نشست سخنرانی کرده و خاطرنشان ساخت: به منظور دست‌یابی به راه حل سیاسی و خاتمه دادن به بی‌ثباتی‌های سوریه، ما هم اکنون می‌بینیم که مشکلات و موانعی در این باره وجود دارند. زیرا بی‌ثباتی‌های سوریه بخشی از سیستم جهانی به شمار می‌رود.

الهام احمد همچنین خاطرنشان ساخت که جامعه بین‌المللی در تنش‌های سوریه منفعت داشته و تمامی دولت‌های منطقه‌ای تلاش می‌کنند حاکمیت خود را بر سوریه حفظ کنند. الهام احمد همچنین اعلام نمود که به دلیل برخورد جبهه داخلی و خارجی در سوریه، رژیم سوریه همچنان سیاست به حاشیه راندن خلق‌های سوریه را ادامه می‌دهد و همین امر یکی از دلایل تداوم بی‌ثباتی‌هاست.

الهام احمد خاطرنشان ساخت که علیرغم حمایتهای بین‌المللی یا حمایتهای دولت‌های منطقه‌ای از سیستم حکومت دمشق، اما همچنان مشاهده می‌شود که دوره بی‌ثباتی‌های سوریه بیش از پیش افزایش یافته و رژیم برای دیالوگ هیچگونه امادگی از خود نشان نداده و تمامی تصمیمات و تحرکات سیاسی آن به حذف و راه حل نظامی گره خورده است. از طرف دیگر به دلیل تفرق و پراکندگی اپوزیسیون، سیاستهای رژیم همچنان ادامه دارند، ما در سال‌های گذشته نیز مشاهده کردیم که رژیم هیچگونه تغییری را در عرصه سیاسی ایجاد نکرده است.

الهام احمد همچنین اعلام نمود که ایجاد کمیته قانون اساسی و هیات مذاکرات، فاکتورهای بی‌ثباتی و بحران سیاسی در سوریه هستند، زیرا سیستم داخلی آن و ایجاد کمیته‌ای برای نگارش قانون اساسی، سیستمی چنان جامع نیست که تمامی گروه‌ها را در خود بگیرد.

الهام احمد در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که وضعیت کنونی سوریه ناشی از سیاستی است که رهبری آمریکا در مداخله مستقیم و سپس ایفای نقش تماشاچی اجرا کرده است. همین موضوع به گسترش بی‌ثباتی‌ها و بحران‌ها منجر شده است. هم اکنون جهان منتظر است رهبری کنونی امریکا چگونه عمل کرده و در مسئله سوریه چه سیاستی را در پیش می‌گیرد.

بعد از سخنرانی الهام احمد، الیزابت گوریه معاون ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه گزارش اقدامات و عملکرد خودمدیریتی را در تمامی حوزه‌های این خودمدیریتی در شمال-شرق سوریه در سال ۲۰۲۰ قرائت کرد.

بعد از آن فیلم مستندی از کمیته‌های رهبری خودمدیریتی و پروژه‌های اجرا شده در شمال-شرق سوریه به نمایش درآمد. این نشست همچنان ادامه دارد. احتمال داده می‌شود که انتقاداتی در رابطه با تلاش‌ها و اقدامات سال ۲۰۲۰ مطرح شده و عملکرد سال جاری نیز مشخص شود.

منبع: ANHA