امینه اوسی: حملات دولت ترکیه برنامه‌ریزی شده هستند

امینه اوسی معاون ریاست مشترک اداره‌ی خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اعلام کرد، حملات دولت ترکیه به عین عیسی جدی و برنامه‌ریزی شده هستند و با موافقت روسیه انجام می‌شوند.

امینه اوسی در مورد حملات اخیر دولت ترکیه به منطقه و به ویژه  به مناطق عین عیسی با خبرگزاری فرات مصاحبه کرد.

دولت ترکیه به حملاتش علیه شمال و شرق سوریه ادامه می دهد، اما در ماه‌های اخیر حملاتش را افزایش داده است، علت آن چیست؟

دولت ترکیه نقشه راهی در پیش گرفته و با موافقت نیروهای بین‌المللی دست به حمله زد. در نتیجه‌ی این حملات مناطق سریکانی و گری‌سپی را اشغال کرد. صدها هزار تن آواره شدند، این افراد ناچارند در شرایط دشواری زندگی کنند. آنهایی هم که در مناطق اشغال شده ماندند و نخواستند خاک خود را ترک کنند، هر روز با اعمال غیرانسانی و جنایت مواجه می‌شوند.

اداره‌ی خودمدیریتی با دو وضعیت بسیار بد مواجه شده است:

- شیوع ویروس کرونا

- حملات دولت اشغالگر ترکیه

مراحل گفتگوهای آستانه و ژنو در مدت کوتاهی متوقف شدند. در اینجا یک خلا سیاسی ایجاد شد. همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز خلا سیاسی دیگری ایجاد کرد. تعدادی توافق که قبل از انتخابات امضا شده‌اند، متوقف شده و در حال نابودی هستند. دولت ترکیه می‌خواهد از این شرایط سواستفاده کند، رژیم ترکیه دارای این ویژگی است که همیشه به دنبال فرصت می‌گردد. با درست شدن خلا سیاسی و تغییرات، با هدف گسترش مناطق اشغال شده، می‌خواهد از این شرایط استفاده کند. حملات به عین عیسی هم در همین چهارچوب هستند.

یکی از کشورهایی که یک سال پیش امنیت منطقه را ضمانت کرده بود، روسیه است. نیروهای روسیه و حکومت سوریه بیشتر از یک سال است که در منطقه حضور دارند، اما حملات ادامه دارند، آنها چرا سکوت کرده‌اند؟

در حال حاضر نیروهای ائتلاف به دلیل تغییر حکومت در آمریکا، محدوده‌ی وظیفه و مسئولیت خود را نمی‌داند. روسیه هم در تلاش است از این شرایط نفع ببرد. به همین دلیل اگر روسیه اجازه نداده باشد، ترکیه نمی‌تواند به عین عیسی حمله کند. روسیه نیز طرفدار رژیم است. برای آنکه در ادلب با ترکیه رو در رو نشوند، یا به گفته‌ی دیگر برای آنکه ترکیه در ادلب از چند منطقه‌ای عقب‌نشینی کند، به آنها اجازه می‌دهد تا به مناطق ما حمله کند.

عین عیسی چه اهمیت ویژه‌ای دارد؟

از لحاظ جغرافیایی، اهمیت ویژه‌ای دارد. رژیم ترکیه برای تجزیه مناطق شمال- شرق سوریه و پایان دادن به خودمدیریتی و همچنین تحمیل خویش بر سوریه همیشه درصدد اشغال این منطقه بوده‌ است. سال ٢٠١٨ را با حمله به عفرین آغاز کرد. اکنون درصدد مداخله در خط گری‌سپی -عین عیسی است و می‌خواهند مناطق جزیره و فرات را از همدیگر قطع کند. بنابراین احتمال آغاز این حمله جدی است. رژیم ترک بر گسترش مناطق اشغالی پافشاری می‌کند.

رژیم ترکیه با این حملات درصدد است تا هم به موقعیت شمال-شرق سوریه ضربه وارد نماید و هم اینکه در میان کوردها در جنوب کوردستان جنگی داخلی را برپا کند. اینچنین با آغاز جنگ کورد-کورد به راحتی می‌تواند هم بر کوردها و هم بر عرب‌ها حاکمیت خود را تحمیل کند.

حکومت سوریه چه نقشی دارند؟

قطعا این حملات با هماهنگی با دولت روسیه صورت می‌گیرند. حکومت سوریه هم بخشی از این نقشه است. رسانه‌های آنان دائما در حال تبلیغ محاصره عین عیسی هستند. می‌خواهند با اعمال فشار با ما امتیازاتی را کسب کنند.

آیا شما در انتظار حمله‌ای گسترده و بزرگ هستید؟

نقشه‌ای که سال ٢٠١٩ آماده کرده بودند در سایه مقاومت خلقمان و نیروهایمان خنثی شد. اکنون هم درتلاش است تا از خلأ سیاسی بهره گیرد. می‌خواهد اینگونه حساسیت نیروهای بین‌المللی را هم بسنجد. روسیه و رژیم سوریه در این رابطه سکوت کرده‌اند. همچنانکه بیان کردم احتمال حملات جدی است و می‌خواهند قبل از دست زدن به آن مواضع دیگر نیروها را بدانند.

اداره خودمدیریتی چه می‌کند یا بهتر بگوییم چه خواهد کرد؟ خلق چکاری می‌تواند انجام دهد؟

ما علیه هرگونه حمله اشغالگرانه‌ای به خلقمان، به جغرافیایمان و به موقعیت‌مان مقاومت و ایستادگی خواهیم کرد. ما با نقشه‌ای استراتژیک این مراحله را طی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم به نیازمندی‌های خلقمان پاسخ دهیم. بجز اداره خودگردان هیچ پروژه‌ی دیگری برای حل مسائل سوریه وجود ندارد. هم خلقمان و هم دیگر خلق‌ها و طیف‌های سوریه به این واقعیت اذعان دارند. تلاش‌های دیپلماتیک ما و تدارکات دفاعی ما همچنان ادامه خواهند داشت.