اسماعیل حاج فرهان: تروریست در مرکز هولیر به روژآوا و ارزش‌های کوردی حمله می‌کنند

اسماعیل حاج فرهان عضو کمیته مرکزی حزب چپ کوردی در سوریه: باید حکومت جنوب کوردستان و شخصیت‌های آن و ENKS بدانند که آنها با دشمنان خلق کورد دیدار کرده و سکوت انها در این باره اثبات همکاری با آنهاست.

ناصر الحریری که خود را به عنوان ریاست ائتلاف میهنی نیروهای انقلابی و اپوزیسیون سوریه معرفی می‌کند همراه با چند عضو دیگر این ائتلاف روز سه‌شنبه هفته گذشته وارد جنوب کوردستان شده و با شورای میهنی کورد سوریه (ENKS) و شخصیتهای سیاسی و مسعود بارزانی دیدار کردند.

خلق کورد نسبت به دیدار الحریری از جنوب کوردستان به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل و کشتار و آوارگی کورد اعتراض کردند و اعلام نمودند که قاتلان خلق کورد و کسانی که آنها را از روژآوا آواره کرده‌اند، مهمان خانواده بارزانی هستند. هدف اصلی دیدار این هیئت با بارزانی‌ها برهم زدن روند مذاکرات کوردی-کوردی و توافق سیاسی کورد در شمال-شرق سوریه بوده است.

اسماعیل حاج فرهان عضو کمیته مرکزی حزب چپ کورد در سوریه در خصوص دیدار ناصر الحریری گفت: سه‌شنبه گذشته ریاست ائتلاف میهنی سوری ناصر الحریری از جنوب کوردستان دیدار کرد و با بسیاری از شخصیتها و سیاستمدارن دیدار کرده است. دیگر برای خلق کورد و همه کاملا مشخص شده است که ائتلاف از ابتدای شروع بکار خود در سوریه به عنوان یک نیروی اپوزیسیون برای چه نیرویی و در راستای منافع چه کسی قدم بر می‌دارد. چگونه و در چه راستایی سیاست‌ورزی می‌کند.

در مرکز پایتخت کوردی، یک تروریست به کورد حمله می‌کند

حاج فرهان در رابطه با دیدار این تروریست از هولیر و دیدار با مقامات کورد گفت: ائتلاف و طرفداران آن با زبانی صریح و خشن به انقلاب شمال-شرق سوریه حمله کردند. حاج فرهان در ادامه سخنان خود گفت: اکنون در شمال-شرق سوریه، اتحادی صورت گرفته است و نیروهای سوریه دمکراتیک وظیفه دفاع و حراست مردم در قابل تروریسم را برعهده دارند. اما ائتلاف در منطقه جنوب کوردستان که بخشی از کوردستان بزرگ است، زبانی خشن را علیه انقلاب شمال-شرق سوریه به کار می‌برد.

حاج فرهان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که افرادی تحت عنوان ائتلاف سوری، باید به خوبی بدانند که در زمان حمله به خودمدیریتی، نیروهای سوریه دمکراتیک و شهدایی که جان خود را برای ما فدا کرده‌اند، از این دستاورد حفاظت کرده‌اند. گروه ائتلاف سوری نیز در نتیجه مبارزات خلق در خودمدیریتی و نیروهای سوریه دمکراتیک روز بروز وزنه خود را از دست می‌دهد، زیرا تنها خودمدیریتی است که برای خلق و در راستای منافع خلق گام برداشته و  تنها این نیرو است که در مواجهه نیروهای تبهکار با خلق، از منطقه دفاع می‌کند. حاج فرهان خطاب به حریری که منطقه را مورد هدف قرار می‌دهد نیز گفت؛ جرایم و جنایاتی که آنها و ارتش اشغالگر ترک در شهر عفرین انجام داده‌اند و انجام می‌دهند، تغییر دموگرافیک منطقه و اشغال منطقه عفرین تا سریکانی و روستاهای منطقه تل تمر از جمله اقدامات این گروه است.

استقبال از دشمنان کورد

حاج فرهان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما امیدوار بودیم که حکومت اقلیم کوردستان و احزاب سیاسی کوردی از این افراد استقبال نمی‌کردند و با آنها بر سر میز نمی‌نشستند، زیرا خلق علیه خلق کورد موضع گرفته و تلاش می‌کنند تا هویت کوردی را از میان بردارند، خلق کورد را از خانه و کاشانه خود بیرون رانده و دستاوردهای خلق کورد را از میان بردارند.

اسماعیل حاج فرهان عضو کمیته مرکزی حزب چپ کورد در سوریه در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: شورای میهنی کورد سوریه (ENKS)که بخشی از ائتلاف سوری است، از هیچ نقشی در ائتلاف برخوردار نیست و نمی‌تواند مسئله کورد و حقوق خلق کورد را حفظ کند. همزمان قادر به ارائه پاسخی به سخنان الحریری نیز نبوده است که نیروهای سوریه دمکراتیک و خلق منطقه و حزب اتحاد دمکراتیک را به عنوان تروریست معرفی کرده بود. لازم بود که ENKS هزینه‌هایی را که نیروهای سوریه دمکراتیک برای آزادی منطقه داده‌اند فراموش نمی‌کرد. اما لازم است خلق کورد به خوبی بداند که ENKS بخشی از ائتلافی است که به خلق کورد در منطقه حمله می‌کند و از طرف دیگر خلق کورد را نیز تروریست می‌داند.

سکوت نشانه همکاری است

اسماعیل حاج فرهان عضو کمیته مرکزی حزب چپ کورد در سوریه اظهار داشت که ENKS نیز طی برخورد با اظهارات الحریری نشان داده است که بر اساس فرامین و دستورات ائتلاف عمل کرده و اقدامات ائتلاف را می‌پذیرد. همزمان در خصوص تصمیمات آنها در خصوص خلق کورد نیز اظهار داشت: ما همه می‌دانیم که ائتلاف به ENKS دستور می‌دهد، دولت ترک نیز ائتلاف را کنترل می‌کند و بر همین اساس است که خلق شمال-شرق سوریه، خودمدیریتی و نیروهای سوریه دمکراتیک را به عنوان تروریست خطاب قرار می‌دهد. اما ما به عنوان خلق کورد چگونه می‌توانیم مانند آنها فکر کنیم و چگونه می‌توانیم خلقمان را تروریست خظاب کنیم؟ نباید اقدامات تبهکاران و نیروهای ائتلاف را که در مناطق اشغال شده خلق را به قتل رسانده و خلق را از منطقه بیرون کرده‌اند، فراموش کنیم. چرا باید ENKS سکوت کند؟

از طرف دیگر دیدار حریری از منطقه اقلیم جنوب کوردستان جامعه کورد را نگران و ناراحت کرده است، در رابطه با واکنش خلق، اسماعیل حاج فرهان خاطرنشان ساخت که خلق کورد به دلیل اقداماتی که ائتلاف و نیروهای وابسته به آن علیه خلق کورد در عفرین، سریکانی و گری سپی انجام داده‌اند آنها و ذهنیت آنها را به خوبی می‌شناسد.

لازم بود که حکومت اقلیم کوردستان از پیشینه خود حمایت می‌کرد و از این گروه استقبال نمیکرد

اسماعیل حاج فرهان عضو کمیته مرکزی حزب چپ کورد در سوریه در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت که خواست آنها از حکومت اقلیم کوردستان مشخص است کسانی که می‌خواهند خلق کورد در روژآوا را از میان بردارند، خواهان از میان برداشتن شما نیز هستند و اگر حکومت اقلیم کوردستان از ائتلاف حمایت کند، باید در وهله نخست حفاظت و صیانت از خلق کورد و اتحاد کوردی و انقلاب شمال-شرق کوردستان را برعهده بگیرد و از خلق سوریه حمایت کند. لازم است که حکومت اقلیم کوردستان از تاریخ دفاع کرده و جنایاتی را که نیروهای اتلاف در شمال-شرق سوریه به ان دست زده‌اند، فراموش نکند.

منبع: ANHA