اوین جمعه: دولت ترک خانواده‌های تبهکاران را در مناطق اشغالی ساکن می‌کند

اوین جمعه خاطرنشان ساخت که دولت اشغالگر ترک از طریق استقرار خانواده‌های تبهکاران داعشی در شهر سریکانی تلاش می‌کند تا خاک سوریه را تجزیه کرده و در ترکیه ادغام کند. اوین جمعه در این باره گفت این اقدامات دولت ترک جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

شورای محلی ایجاد شده از سوی دولت ترک در شهر سریکانی اعلام نموده است که به پناهندگان عراقی در این شهر تابعیت اعطا می‌کند.

دولت اشغالگر ترک در چارچوب اقدامات و تلاشهای خود برای تغییر دمگرافی مناطق اشغال شده، خانواده‌های خارجی در خانه‌ها و مسکن افرادی که به زور از این مناطق رانده شده‌اند، اسکان می‌دهد. در رابطه با این مسئله، مدیر سازمان حقوق بشر منطقه جزیر، اوین جمعه به خبرگزاری هاوار اعلام داشت که بعد از اشغال شهرهای سریکانی و گری سپی، دولت اشغالگر ترک همان اقداماتی را که در عفرین انجام داده است، در این شهرها نیز در پیش گرفته است. اوین جمعه در این خصوص اظهار داشت: دولت اشغالگر ترک با هدف تغییر دموگرافی مناطق اشغال شده، ساکنان این مناطق را از محل سکونت خود آواره کرده و به خانواده‌های تبهکاران را جایگزین آنها می‌کند.

در ۱۳ اکتبر ۲۰۱۹ رهبری خودمدیریتی شمال-شرق سوریه اعلام کرد که ۷۸۵ تبهکار با حمایتهای گسترده دولت اشغالگر ترک از کمپ عین عیسی فرار کرده‌اند. اوین جمعه در این باره اظهار داشت که پیش از این رویداد نیز، بیش از ۴۰۰ خانواده پناهنده عراقی از سوی دولت ترک در شهر سریکانی استقرار پیدا کرده بودند. زمانیکه دولت اشغالگر ترک به کمپ عین عیسی نیز حمله کرد، خانواده‌های تبهکاران داعش از این کمپ فرار کردند. سپس این خانواده‌ها در مناطق اشغال شده اسکان یافتند.

اوین جمعه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در ۲۳ دسامبر شورای محلی سریکانی وابسته به دولت اشغالگر ترک تصمیم خود را مبنی بر اعطای تابعیت به پناهندگان عراقی اعلام کرده است. اوین جمعه در ادامه افزود: پیش از آنکه دولت اشغالگر ترک شهر سریکانی را به اشغال درآورد،  تنها دو خانواده عراقی در این شهر سکونت داشتند که این دو خانواده نیز با ادامه حملات دولت ترک از منطقه خارج شدند. اما انها در تلاش هستند تا تمامی دموگرافی منطقه را تغییر داده و در نهایت ادغام این بخش از سوریه در خاک ترکیه هستند.

اوین جمعه مدیر سازمان حقوق بشر منطقه جزیر در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: دولت اشغالگر تلاش می‌کند تا نقشه سوریه را تغییر دهد و ساکنان اصلی را از سرزمین آبا و اجدادی خود ناچار به کوچ و مهاجرت کند. با این اقدام دولت ترک حقوق بشر را نقض می‌کند.