از طریق گفتگو ۳۶۸ نظامی آزاد شدند، اما در عملیات نظامی گاره ۱۳ نظامی و پلیس کشته شدند

هاکان تاهماز رئیس بنیاد صلح اعلام کرد عملیات برون مرزی گاره نشان از به بن‌بست رسیدن عدم حل مسئله کورد بوده و در این باره خاطرنشان ساخت که عملیات گاره موازنه سیاسی را از بیخ و بن دگرگون ساخته است. این عملیات باعث تزلزل در ارکان اقتدار شده است.

رژیم ترک در ۱۰ فوریه از داخل منطقه اقلیم جنوب کوردستان عملیاتی را در منطقه گاره با حمیات نیروهای هوایی خود آغاز نمود. ارتش متجاوز ترکیه با تمامی نیرو و توان خود، با نیروهای ویژه و هواپیماهای جنگی خود حمله‌ای اشغالگرانه را به این منطقه آغاز نمودند. این عملیات به مدت ۴ روز طول کشیده. طبق آمار منتشر شده در رسانه‌های ترکیه، در نهایت ۱۳ نیروی نظامی، اعم از ارتشی و میت ترکیه کشته شدند. قرارگاه مرکزی نیروهای مدافع خلق کوردستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که حداقل ٣٧ نظامی رژیم ترک در این حمله اشغالگرانه به هلاکت رسیدند. هر چند این عملیات خاتمه یافته است، اما مباحث و پس لرزه‌های این عملیات همچنان ادامه دارند. اعضای شورای رهبری ک.ج.ک با انتشار بیانیه‌هایی اعلام کردند که نظامیان، اعضای میت و نیروهای پلیس زندانی، در جریان حمله هوایی و سلاح شیمیایی از سوی سربازان ترک به قتل رسیده‌اند و از طرف دیگر خواهان بازدیدو تحقیق نیروهای مستقل بین‌المللی از منطقه شدند. اعضای شورای رهبری ک.ج.ک خواهان کشف حقیقت روی داده در این منطقه شده‌اند.

بسیاری از نمایندگان و سازمان‌های مدنی و اجتماعی، این عملیات را مورد انتقاد قرار داده و مواضع شدیدی را علیه اجرای آن اتخاذ کرده‌اند که چرا تا کنون حکومت ترکیه مذاکراتی را برای آزادی این زندانیان آغاز نکرده بود. هر چند آ.ک.پ، حزب دمکراتیک خلق‌ها را متهم کند، اما با این وجود حزب دمکراتیک خلق‌ها به کرات از طریق مجلس به حکومت پیشنهاد کرده بود که متفقا این مسئله را حل کنند.

در رابطه عملیات گاره، هاکان تاهماز ریاست بنیاد صلح اعلام کرد که در زمان جنگ به منظور آنکه هیات مذاکرات بتواند به نتیجه‌ای دست پیدا کند لازم است که طرفین با یکدیگر ملاقات کنند. در صورتیکه هیات بتواند به صورت میانجی با طرفین دیدار داشته باشد و طرفین را متقاعد کند می‌تواند به نتیجه دست پیدا کند. لازم است که امنیت جانی هیات نیز تامین شود. در غیر اینصورت امکان ندارد که هیات بتواند به منطقه عزیمت کرده و به تحقیق و تفحص بپردازند. امروز مشکل اصلی ترکیه، حاکمیت است که مانع از دیدار و گفتگو شده است. در پروژه ائتلاف ا.ک.پ/م.ه.پ بیش از دست‌یابی به راه حل، بر خلق مسائل و مشکلات تاکید شده است. در این شرایط هیات نمی‌تواند به هیچ نتیجه‌ای دست پیدا کند.

نیازمند زمان هستیم

تاهماز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که در شرایط موجود هیچ هیاتی نمی‌تواند با طرفین دیدار کند و به همین دلیل نیازمند زمان هستیم. مسئولان دولت ترک ادعا می‌کنند که برای نجات جان ۱۳ زندانی مورد ادعا این عملیات را انجام داده‌اند. اما مشاهده می‌شود که این افراد در نتیجه دیالوگ و گفتگوها جان خود را از دست نداده‌اند. از سال‌های دهه ۹۰ تا سال ۲۰۱۵، با رضایت طرفین و وساطت سازمان حقوق بشر ÎHD و افراد مختلف، تا کنون ۳۶۸ زندانی نظامی آزاد شده‌اند. اما چون حاکمیت اکنون جنبش سیاسی خلق کورد را مخاطب خود قرار نداده و با آن از در مخالفت برآمده است، برای از میان برداشتن آن تلاش می‌کند، راه را بر هرگونه راهکار صلح‌طلبانه گرفته است، مانع از آزادی نیروهای نظامی شده است.

اوزترک تورکدوغان ریاست مشترک ÎHD با خانواده‌های زندانیان به منظور آزادی نظامیان اسیر با مسئولان سازمان ملاقات کردند، اما مسئولان سازمان نیز خواستند که مسئولان دولتی با آنها وارد مذاکره شوند. کمال گوکتاش از روزنامه‌نگاران ترکیه در این باره در ۱۶ فوریه گزارشی را منتشر کرده است.

تاهماز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که حاکمیت ترکیه درگیر بحران سیاسی عمیقی بوده است و در این باره افزود: ما مشاهده می‌کنیم که عملیات گاره شدیدا موازنه سیاسی را برهم زده است.

هدف نجات اسرای نظامی نبود

تاهماز در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که هدف عملیات نجات زندانیان سیاسی نبود و در ادامه افزود: ترکیه در این رابطه منطقه عملیات نظامی خود را افزایش داد. از همین مقطع به بعد نیز در منطقه جنوب کوردستان عملیاتهای نظامی دیگری را نیز انجام می‌دهد. همانگونه که پیش از این در روژآوا دست به این حملات زده است هم اکنون در جنوب کوردستان نیز این مسئله را آزمایش کرده است. در داخل ترکیه نیز نیروهای مخالف به پیروزی دست نیافته‌اند. تلاش کردند تا این عملیات را به عملیاتی تبدیل کنند که رهبر حزب کارگران کوردستان در جریان آن دستگیر شد. وزیر کشور ترکیه در خفا گفته است که در اصل این عملیات به منظور دستگیری مراد کاراییلان بوده است. اگر در این رابطه به پیروزی دست می‌یافتند از آن به عنوان عملیاتی موفق نام می‌بردند. اما این عملیات عملیاتی کاملا شکست خورده است. نخستین بار نزدیک به ۳۰ کیلومتر از مرز گذشتند. باید به این مسئله دقت کرد.

تاهماز در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت که عملیات گاره نشان داد که عملیات برون مرزی هیچ دستاوردی برای حل مسئله کورد ندارد. بعد از این عملیات دیگر هیچ چیزی مانند دوره قبل از آن نخواهد بود. حاکمیت دچار فرسودگی شده است. به منظور رهایی خود از این وضعیت، تاکتیک‌های جدیدی را انجام می‌دهد و با تمام نیروی خود جنبش سیاسی کورد را مورد هدف قرار می‌دهد. این عملیات همزمان برای حاکمیت به محدوده‌ای نیز تبدیل شده است. لازم است که تمامی اپوزیسیون برای افرادی که در دست پ.ک.ک هستند وارد عمل شوند. باید به جستجوی راه حلی سیاسی برآیند.