چیاکورد: اگر مبارزه تداوم نداشته باشد اشغالگری ترکیه دائمی می‌شود

بدران چیاکورد معاون ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه گفت، اگر خلق‌های سوریه مبارزه نکنند، اشغالگری ترکیه دائمی خواهد شد.

پارلمان اروپا در لایحه‌ای تحت عنوان «جنگ سوریه - ۱۰ سال پس از قیام»، وجود ترکیه در خاک سوریه را به عنوان «اشغالگر» نامیده و از ترکیه خواسته شده است، نیروهای نظامی خود را از سوریه خارج کند. در این رابطه بدران چیا کورد معاون ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در گفتگو با خبرگزاری فرات گفت، "ما موضع‌‌گیری پارلمان اروپا را بسیار بجا می‌دانیم و از آن پشتیبانی می‌کنیم و آن را به عنوان چاره‌یابی برای وضعیت سوریه می‌دانیم."

چیاکورد گفت، "اشغال سوریه مانعی در مقابل چاره‌یابی مسئله سوریه است. تا زمانی که بخشی از سوریه اشغال شده باشد و نیروهای خارجی در آن باشند، ممکن نیست راه‌حلی سیاسی به وجود بیاید. راه‌حل‌های سیاسی با پایان اشغالگری ممکن می‌شود، باید همه این را بدانند و بر اساس آن کار کنند.

همراه با اشغالگری چاره‌یابی سیاسی ممکن نیست. اگر اشغالگری پایان یابد، آنگاه چاره‌یابی سیاسی نیز ممکن خواهد شد. اگر اراده‌ای بین‌المللی وجود داشته باشد و برای حل مسائل، تصمیم به پایان دادن اشغالگری گرفته شود، ما معتقدیم اشغالگری پایان خواهد یافت.

در لایحه پارلمان اروپا از نیروهای سوریه دمکراتیک به عنوان «همپیمان» نام برده شده و اینگونه جایگاه کوردها را خاطرنشان کرده است. ائتلاف بین‌المللی که متشکل از ۷۰ کشور است، ق.س.د را به عنوان همپیمان و همکار خود می‌دانند که ۵ سال با آنها علیه ترور مبارزه کرده‌اند و دستاوردهای نظامی مهمی به دست آورده‌اند.چیاکورد افزود، "با مبارزاتی که انجام شده است، برای آنکه این دستاوردها دائمی باشند، باید جایگاه سیاسی به رسمیت شناخته شود و با خودمدیریتی به صورت سیاسی مذاکره کنند. تا زمانی که مذاکرات سیاسی وجود نداشته باشد و جریان‌های سیاسی به طور رسمی به خودمدیریتی اعتراف نکنند، به ویژه از طرف کشورهای ائتلاف بین‌المللی این کار انجام نشود، این شرایط بدان معناست که امنیت سیاسی دائمی به وجود نخواهد آمد. برای آنکه دستاوردهای جنگ  علیه ترور به طور دائمی و ریشه‌دار باقی بمانند، باید خودمدیریتی سیاسی و اداره‌ی خودگردان را به رسمیت بشناسند و آن را بپذیرند و آنرا رسمی بدانند."

چیاکورد در مورد نشست‌های ترکیه - قطر و روسیه که در ۱۱ مارس انجام شد، اعلام کرد، تلاش‌های ترکیه و روسیه برای کشورهای عربی چیز تازه‌ای است، به ویژه پس از نشست‌های ژنو و آستانه که هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها به دست نیامد. وی گفت،" برای اینکه ایران را از نشست‌های آستانه اخراج کنند، آمریکا و اسرائیل ترکیه و روسیه را تحت فشار قرار دادند و خواستند کشورهای عربی را در این نشست‌ها سهیم نماید. در همین چهارچوب تصمیم گرفتند، قطر که از اسلام سیاسی حمایت می‌کند در این نشست حضور یابد". چیاکورد گفت،" قطر همیشه و به صورت مداوم گروه‌های اپوزیسیون سوریه را از لحاظ مالی حمایت می‌کند. همراه با ایجاد گروه‌های اسلامی سیاسی در سوریه قطر آنها را نیز از لحاظ مالی حمایت کرده و به آنها پول می‌دهد. به همین دلیل می‌خواهند از این گروه‌ها  که توسط قطر حمایت مالی می‌شوند، سود ببرند."

چیاکورد در ادامه‌ی سخنانش اعلام کرد،"روسیه می‌خواهد رژیم سوریه را سرپا نگه دارد و با پول  قطر این کار را انجام می‌دهند. می‌خواهند خود را به مناطق سوریه رسانده و تلاش می‌کنند رژیم سوریه را سرپا نگه دارند"، چیاکورد افزود،" یک بار دیگر موضع‌گیری خود علیه خودگردانی و پروژه‌ی دمکراتیک را نشان دادند. به عقیده‌ی ما این سیاست و موضع‌گیری قابل قبول نیست. یک بار دیگر مشخص شد که ائتلاف و همپیمانی میان این سه کشور نه به چاره‌یابی سیاسی سوریه کمک می‌کند و نه به نفع خلق‌های سوریه است. "

چیاکورد همچنین گفت،"یک بار دیگر می‌خواهند علیه خودمدیریتی از افکار عمومی استفاده نمایند و سبب ایجاد دشمنی عرب‌ها در مناطق خود‌مدیریتی شوند. این ائتلاف و همپیمانی به خلق‌های سوریه هیچ کمکی نمی‌کند."

بدران چیاکورد رئیس مشترک شورای رهبری خود مدیریتی شمال و شرق سوریه در مورد اشغالگری ترکیه در شمال و شرق سوریه گفت،"دولت ترکیه هر جایی را که اشغال کند، می‌خواهد در آنجا برای همیشه باقی بماند. هیچ سیاستی برای عقب‌نشینی ندارد."

وی در ادامه گفت،"ترکیه نه تنها سوریه را اشغال کرده بلکه بخشی از عراق را نیز اشغال نموده است. نیروهای خود را به لیبی و آذربایجان فرستاده و بر اساس رویای عثمانی رفتار می‌کنند و برای محقق ساختن این رویا در خاورمیانه خود را سازماندهی می‌کند."

چیا کورد در پایان گفت، "مقرها و مناطق دیده‌بانی که در سریکانی و گری سپی درست کرده‌اند، نشان می‌دهد که می‌خواهند اشغالگری را دائمی کنند. سیستم اداری برای مناطق اشغال شده ایجاد می‌کنند. اقداماتی که در بخش‌های آموزشی و اقتصادی انجام می‌دهند، نشانه‌ی آن است که دولت ترکیه می‌خواهد در این مناطق برای همیشه باقی می‌ماند، این کارها برای آن نیست که در مدت یک یا دو سال از آن مناطق خارج شود. به همین دلیل باید همه علیه این اقدامات هوشیار باشند و سکوت نکنند. اگر جهان در مقابل این شرایط سکوت کند، اگر خلق‌های سوریه علیه اشغالگری ترکیه مبارزه نکنند، این اشغالگری دائمی خواهد شد و ترکیه هرگز خاک سوریه را ترک نخواهد کرد."