"در صورتیکه نیروهای بین‌المللی خواهان حل مسئله هستند، باید به انزوا خاتمه دهند"

اسعد منان از اعضای هیات رهبر پ.ی.د تاکید نمود که نیروهای بین‌المللی و منطقه‌ای فرادست در منطقه نمی‌خواهند که مسئله کورد حل شود. این نیروها اگر در حل مسائل و مشکلات خاورمیانه جدی باشند، باید به انزوای تخمیل شده بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان خاتمه دهند

علیرغم دیدارهایی که بین رهبر آپو و خانواده وی و نمایندگان وی صورت گرفته است، اما دولت ترک سیاستهای انزوا را با شدت ادامه می‌دهد، زیرا رهبر آپو کلید حل مسائل و تنش‌های موجود در خاورمیانه است.

در خصوص نقش کلیدی رهبر آپو در حل مسائل و مشکلات خاورمیانه و انزوایی که بر وی تحمیل شده است، خبرگزاری هاوار گفتگویی را با اسعد منان از اعضای شورای رهبری حزب اتحاد دمکراتیک انجام داده است.

منان در ابتدای گفتگوی خود با خبرگزاری هاوار با اشاره به فرایند بعد از جنگ جهانی اول در خاورمیانه و اهداف نیروهای حاکم اظهار داشت: خاورمیانه و بخش بزرگی از جهان هم اکنون با بحران بزرگی مواجه است، این بحران از سوی دولت‌های فرادست ایجاد شده است و نیازمند دست‌یابی به راه حل است.

منان بحران خاورمیانه را به عنوان جنگ جهانی سوم مورد اشاره قرار داده و در این باره اظهار داشت: نبردی سنگین و گسترده برای برقراری موازنه قوا هم اکنون در جریان است. در تمامی نبردها نیز تاریخ نشان داده است که منطقه با شرایط جدیدی روبرو می‌شود. هم اکنون نیز ما در شرایط جنگ جهانی سوم قرار داریم، تمامی نیروهای درگیر تلاش می‌کنند تا در این منطق دست به مداخله نظامی بزنند و بار دیگر بتوانند سهمی از این منطقه برای خود بردارند.

منان خاطرنشان ساخت که مرزهای سیاسی ایجاد شده بعد از پیمان سایکس-پیکو در سال ۱۹۱۶ ترسیم شده‌اند، در راستای منافع نیروهای حاکم بوده‌اند.

ا.ک.پ تلاش می‌کند تا دولت عثمانی جدید را تاسیس کند

در رابطه با تلاش‌های دولت ترک و بهره‌برداری این کشور از تنش‌های موجود برای بازتاسیس امپراتوری عثمانی، اسعد منان اظهار داشت که پروژه اسلام رادیکال، یا پروژه اخوان المسلمین با اعتراضات و واکنشهای خلق مواجه شده است. نیرویی که پشت سازماندهی اسلام رادیکال قرار گرفته است آ.ک.پ است و اکنون تلاش می‌کند تا امپراتوری نئو عثمانی را مجددا باز تاسیس کند.

پروژه ملت دمکراتیک می‌تواند مسائل را حل و فصل کند

منان اعلام کرد که حل مسائل و مشکلات خاورمیانه از طریق پروژه ملت دمکراتیک امکان‌پذیر است و پروژه خودمدیریتی که از سوی اندیشمند خلق کورد، عبدالله اوجالان پیشنهاد شده است، در متن دولت ملت‌ها و مرزهایی که دولت‌های فرادست ترسیم کرده‌اند می‌تواند راه حلی بدیل به شمار برود.

منان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان ساخت که در مناطق خاورمیانه بسیاری از عناصر و فرهنگ‌ها حضور دارند و هدف پروژه ملت دمکراتیک اینست که تمامی این فرهنگ‌ها و زبان‌ها بر اساس موجودیت تاریخی خود، بتوانند بقا داشته باشند. این عضو حزب اتحاد دمکراتیک ضمن اشاره به ادامه بحران‌های خاورمیانه و تغییر روسای این کشورها اظهار داشت: در تونس، مصر و یمن بحران‌ها همچنان ادامه دارند و هیچگونه پروژه دمکراتیکی برای خدمت به خلق وجود ندارد.

دولت ترک می‌داند که راه حل در امرالی است اما عمدا آن را نادیده می‌گیرد

در خصوص انزوای تشدید شده بر رهبر خلق کورد، عبدالله اوجالان نیز اسعد منان افزود: دولت ترک و نیروهای فرادست می دانند که راه حل در امرالی است. اما نمی‌خواهند که مسائل و مشکلات حل شوند. دولت ترک و خاورمیانه در تمامی حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در درون بحرانهای شدیدی به سر می‌برند. وی ضمن اشاره به پروژه ملت دمکراتیک اظهار داشت: هدف پروژه  ملت دمکراتیک هدفی انسانی است، هیچگونه خطری را متوجه هیچ کس نمی‌کند، اما نیروهای حاکم این پروژه را به عنوان تهدیدی علیه خود ملاحظه می‌کنند.

کلید راه حل در دست رهبر خلق کورد قرار دارد

اسعد منان عضو هیات رهبری حزب اتحاد دمکراتیک در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: راه حل در دست رهبر خلق کورد قرار دارد. در صورتیکه حصر وی رفع شود و اجازه ملاقات وکلا با وی داده شود، با وی ملاقاتی صورت گیرد، مشکلات می‌توانند حل شوند، باید رهبری از زندان امرالی آزاد شده و بتوان با وی دیدار نمود.