در عین عیسی چه روی می‌دهد؟

​​​​​​​در قرارداد سوچی ترکیه تعهد کرده بود که به عین عیسی حمله نکند، اما حملات ارتش ترکیه و تبهکاران وابسته به آن به عین عیسی از ۱۸ دسامبر آغاز شده است. نیروهای سوریه دمکراتیک در مقابل حملات صورت گرفته دست به مقاومت زده و به این حملات پاسخ می‌دهند.

حملات نیروهای اشغالگر ترک و گروه‌های وابسته به آن به شهر عین عیسی در شمال-شرق سوریه همچنان ادامه دارند. نیروهای سوریه دمکراتیک تا کنون به مقاومت دست زده و این حملات را در هم شکسته‌اند. نیروهای رژیم سوریه نیز در منطقه، در مقابل حملات سکوت کرده و صرفا نظاره‌گر حملات هستند. سکوت موجود به عنوان نشانه‌ای برای گسترش برخوردها ارزیابی می‌شود.

حملات با مقاومت رزمندگان در هم شکسته می‌شوند

در حملات روی داده ارتش اشغالگر ترک به بمباران این مناطق دست زده و تبهکاران تحت عنوان ارتش آزاد سوریه تلاش می‌کنند که مناطق مورد نظر دست به پیشروی بزنند. مرکز عین عیسی، روستاهای تابعه آن و شاهراه بین‌المللی 4M از جمله مناطقی هستند که بیشتر از جاهای دیگر مورد حمله قرار گرفته است. این حملات با رهبری احرار الشرقیه، گردان حمزه، گردان سلیمان شاه، گردان سلطان مراد انجام می‌شوند. تمامی این حملات که از سه محور شکل گرفته‌اند، با پاسخ شدید نیروهای سوریه دمکراتیک مواجه شده‌اند. ساکنان منطقه فرات در شمال شرق سوریه، در مقابل حملات صورت گرفته دست به مقاومت زده از مناطق رقا، منبج، طبقا و کوبانی افراد فراوانی به منظور مخالفت با این حملات در مقابل پایگاههای روسی دست به اعتراض زده‌اند.

از طرف دیگر گروه‌های مسلح برای حملات نظامی خود از اطلاعات نیروهای مسلح ترک استفاده می‌کنند و نیروهای بیشتری را به این منظور به عین عیسی اعزام کرده‌اند. طبق اطلاعات بدست آمده این گروه‌ها خواستار حمایت بیشتری از سوی نیروهای مسلح ترک شده و در حال زمینه‌سازی برای حملات جدید هستند. حمایت نیروهای مسلح ترک با سلاح‌های سنگین، در حملات چند روز قبل کاملا محسوس بوده است.

تلاش ترکیه برای دستیابی به شاهراه 4M

دیدارهای مقامات ترک و روسیه در رابطه با عین عیسی همچنان ادامه دارند. در جریان پیمان سوچی  که در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ به امضا رسیده بود، ترکیه خواستار کنترل بر مناطقی از عین عیسی تا تل تمر و دستیابی به شاهراه 4M شده بود و همچنین خواسته بود که همراه با روسیه گشت‌های مشترک خود را در این مسیر ادامه داده و فعالیتهای نیروهای سوریه دمکراتیک سوریه در این منطقه متوقف شوند. اما این درخواست‌ها با مخالفت نیروهای سوریه دمکراتیک مواجه شده بود.

 دیدار بین مقامات روسیه و سوریه در این باره همچنان ادامه دارند. اما همزان با تداوم این دیدارها، نیروهای روسی همچنان نظاره‌گر حملات ارتش ترک بوده و واکنشی نسبت به این رویدادها انجام نداده‌اند. علیرغم توپ باران مناطقی در ۳۰۰-۴۰۰ متری پایگاههای روسی از سوی نیروهای مسلح ترک، روسیه تنها نظاره‌گر این حملات بوده است. روسیه در دیدارهای خود با نیروهای سوریه دمکراتیک نیات خود را آشکار کرده و حملات ارتش ترک و مزدورانش را به عنوان بهانه‌ای برای فشار هر چه بیشتر بر ق.س.د مورد استفاده قرار می‌دهد.

روسیه خواهان تحویل این مناطق به حکومت دمشق است

روسیه در درجه نخست تلاش می‌کند تمامی این مناطق تحت کنترل رژیم سوریه قرار گیرد و در مقابل نیز اظهار داشته است که اگر این مسئله صورت نگیرد، نمی‌تواند مانع از حملات ترکیه شود. روسیه به جای آنکه در مناطقی که نظارت آن را تقبل کرده است، مانع از حملات ترکیه و تبهکاران شود، این نیروها را به حمله به شمال-شرق سوریه تحریک می‌کند. در دیدار بین نیروهای روسیه و ترکیه، روسیه پذیرفته است که در قبال حمله به این مناطق، سکوت کند.