دیالوگ‌های اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد در سوریه در میانه شکست و پیروزی

تلاش‌ها به منظور دستیابی به اهداف مثبت در دیالوگ بین اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد در سوریه ادامه دارند. طبق نظر سیاسی‌های روژآوا لازم است که ENKS موضع خود را در خصوص مسئله کورد شفاف کند و در راستای منافع کوردی گام بردارد.

چشمهای خلق کورد به شمال-شرق سوریه و زمان آغاز دور سوم مذاکرات اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد در سوریه (ENKS) دوخته شده است. پیش‌بینی می‌شود که در دور سوم مذاکرات چگونگی مشارکت شورای میهنی کورد در خودمدیریتی روژآوا و مسئله نظامی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

مدتی پیش منابع خبری هاوار نیوز اعلام کرده بودند که دشوار است که دور سوم گفتگوها در ماه جاری آغاز شود، خصوصا بعد از آنکه شورای میهنی نشانی برای تمایل از خود نشان نداده بود. بسیاری از ناظران عقیده دارند که ENKS خود به مانع تراشی برای ادامه گفتگوها می‌پردازد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌بایست دور سوم در ابتدای ماه فوریه آغاز می‌شد، اما ان مسئله تا کنون طبق برنامه‌ریزی پیش نرفته است.

گلستان عطی عضو کمیته مرکزی حزب دمکراتیک کورد در سوریه PDKS در این باره گفت: بعد از آنکه قدمه‌ای بسیاری برای اتحاد کوردی برداشته شدند، ENKS آنها را نادیده گرفته و به همین دلیل تمامی احزاب سیاسی باید اکنون به شیوه‌ای بهتر به همدیگر نزدیک شده تا بتوانند قدم‌ها را به منظور تحقق هدف اتحاد کوردی به پیروزی برسانند. گلستان عطی در سخنان خود خاطرنشان کرد که ابتکار عمل و قدم‌های برداشته شده برای دست‌یابی به اتحاد ملی کورد در راستای منافع خلق کوردستان قرار دارند.

لزوم اتخاذ موضعی جدی از سوی ENKS

گلستان عطی در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان ساخت که باید به منافعی که در راستای مسئله کورد هستند با جدیت برخورد شود و در همین رابطه افزود: لازم است که ENKS در رابطه با مسئله اتحاد کوردی موضعی جدی اتخاذ کرده و بر اساس منافع خلق کورد و حقوق آنها قدم بردارد. همچنین بدون آنکه از طرفهای دیگر فرمان گرفته و آنها در تصمیماتشان دخالتی داشته باشند لازم است که در این باره موضع خود را شفاف اعلام کنند.

در اواخر سال ۲۰۱۰ با ابتکار عمل فرمانده مظلوم عبدی، فرماندهی کل نیروهای سوریه دمکراتیک و سرپرستی آمریکا، مذاکراتی بین اتحادیه میهنی کورد و ENKS آغاز شدند. دور دوم این مذاکرات بدلیل برگزاری انتخابات در آمریکا در نوامبر ۲۰۲۰ متوقف شد. اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد سوریه در ۱۶ ژوئن به تفاهم نخست دست یافته و مترصد خاتمه یافتن تمامی مسائل مورد اختلاف بودند.

ناظران عقیده دارند که تاخیر تصویب نایج این مذاکرات به منافع کوردی آسیب وارد کرده و این مسئله به دلیل تحولات حساس در منطقه و تهدیدهایی که علیه کورد در جریان است اهمیت بیشتری یافته است.

عصمت ابراهیم عضو کمیته مرکزی حزب چپ کوردی در سوریه نیز در خصوص  این مسئله اظهار داشت: تلاش‌ها برای دست‌یابی به اتحاد ملی کوردی به دلیل طرح شرایط بسیار سنگین با مانع مواجه شده است و علت اصلی آن نیز دخالت‌های خارجی است. عصمت ابراهیم در بخش دیگری از سخنان خود گفت باید مرکز و مدیران شورای میهنی کورد سوریه بر رهبران این شورا در خارج فشار وارد کنند تا در راستای منافع خلق کورد، اتحاد میهنی و اهداف خلق کورد  گام بردارند..

تفاهم سال ۲۰۱۴ در دهوک در رابطه با اداره و شراکت در مدیریت و دفاع، مبنای تداوم دیالوگها و تفاهم بین هر دو طرف کوردی به منظور دست‌یابی به تفاهمی کلی است. در نشستی که تحت عنوان تفاهم دهوک شناخته می‌شود، تفاهمی بین هر دو طرف شکل گرفت تا راه حلی سیاسی برای حل و فصل انتخابات جستجو شود. بر این اساس TEV-DEM ۴۰ کرسی و ENKS نیز ۴۰ کرسی و گروها و احزاب دیگر نیز ۲۰ کرسی را در اختیار می‌گرفتند.