جنایت علیه بشریت در عفرین اشغالی؛ قتل ۶٧۴ غیرنظامی طی سه سال گذشته از سوی رژیم وحشی ترکیه

سازمان حقوق بشر عفرین اعلام کرد، از سال ۲۰۱۸ که دولت اشغالگر ترکیه و تبهکارانش عفرین را اشغال کردند، تاکنون ۶۷۴ غیرنظامی کشته و ۷ هزار و ۳۴۳ تن ربوده شده‌اند.

سازمان حقوق بشر عفرین آمار جنایات ارتش اشغالگر ترک و تبهکارانش علیه مردم عفرین طی ۳ سال گذشته را منتشر کرد.

این سازمان در مقابل مرکز آن که در کمپ آوارگان سردم در کانتون شهبا واقع شده است کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرده و اعلام نمود، پس از آواره نمودن ۳۰۰ هزار شهروند عفرینی، ۴۰۰ تن از اهالی مناطق دیگر سوریه در عفرین اسکان داده شده‌اند.

تغییر اسامی کوردی

این سازمان به تغییر دمگرافی عفرین توسط ارتش ترکیه با تغییر اسامی روستاها و مکان‌های اصلی شهر اشاره کرد و گفت، "اسم میدان آزادی را به میدان آتاتورک، چهار راه نوروز را به چهار راه صلاح‌الدین، چهار راه وطن را به ۱۸ مارس و چهار راه کاوه‌ی آهنگر را به چهار راه شاخه‌ی زیتون تغییر داده‌اند."

همچنین گفت، "در چهارچوب تغییر اسامی روستاها، دولت اشغالگر ترکیه نام روستای قستل مقداد را به ساجوک اباسی و روستای کورزیل را به جعفر اباسی تغییر داده است."

این سازمان در ادامه اعلام‌ کرد، در چهارچوب تغییر دمگرافی، دولت اشغالگر ترکیه، مردم سوریه را مجبور به درآوردن شناسنامه‌ی ترکی کرده است.

سازمان حقوق بشر عفرین تاکید کرد، طی ۳ سال گذشته، ۷ هزار و ۳۴۳ شهروند غیرنظامی ربوده شده و سرنوشت بیشتر آنها نامشخص است، همچنین شهروندان کورد بسیاری با خطر ربوده شدن مواجه هستند و در مقابل آزادی آنها درخواست پول‌های کلان می‌شود.

در مدت ۳ سال ۸۲ تن با شکنجه کشته شده‌اند

این سازمان همچنین گفت، طی ۳ سال گذشته، ۶٧۴ شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند، از این تعداد ۴۹۸ تن در نتیجه‌ی بمباران ارتش اشغالگر ترکیه و نیروهایش کشته شده‌اند و ۸۲ تن نیز بر اثر شکنجه کشته شده‌اند.

همچنین در این مدت ۷۰ زن کشته شده‌اند، از این تعداد ۵ تن خودکشی کرده و ۶۸ تن مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

سازمان حقوق بشر عفرین همچنین می‌گوید، ۶۹۶ شهروند غیرنظامی در نتیجه‌ی توپ‌باران ارتش اشغالگر ترکیه و تبهکارانش مجروح شده‌اند، از این تعداد ۳۰۳ تن کودک و ۲۱۳ تن زن هستند.

همچنین به‌دلیل انفجار مین و خودروهای بمب‌گذاری شده ۲۰۷ تن مجروح شده‌اند.

ده‌ها هزار درخت زیتون بریده شده‌اند

این سازمان همچنین تایید کرد که بیشتر از ۳۱۴ هزار و ۴۰۰ درخت زیتون و انواع درختان دیگر بریده و فروخته شده‌اند و بیشتر از ۱۱ هزار درخت زیتون و سایر درختان سوزانده شده‌اند.

در مورد آثار باستانی که آمار آن از اداره‌ی آثار باستانی عفرین گرفته شده است، بیشتر از ۷۵ تپه‌ی تاریخی تخریب شده‌اند.

این سازمان از زبان مسئولین آثار باستانی عفرین اعلام کرد، بیشتر از ۲۸ مکان تاریخی و ۱۵ مکان مذهبی تخریب شده‌اند. همچنین تعداد زیادی قبرستان تخریب شده و در محل آنها بازار خرید و فروش دام برپا شده است.

آمار سال ۲۰۲۰

سازمان حقوق بشر عفرین آمار جنایات سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد و اعلام نمود، ۵۸ تن کشته شده‌اند که ۸ تن آنها زن هستند و ۹۸۷ تن مجروح شده‌اند که ۹۲ تن آنها زن هستند.

بر اساس آمار منتشر شده، ۵۰ مکان باستانی غارت شده‌اند. همچنین به‌دلیل تاسیس یک جاده مابین منطقه‌ی جندرس و عفرین بیشتر از ۷۲ هزار درخت زیتون بریده شده و هزاران درخت ریشه‌کن شده‌اند.

این سازمان همچنین اعلام کرد، حدود ۲۵۰ خانه مصادره شده و ۳۹ انفجار رخ داده است و در نتیجه‌ی آن ۱۷۰ تن کشته و مجروح شده‌اند.

سازمان حقوق بشر عفرین از سازمان ملل، سازمان‌های حقوق بشری، یونیسف و یونسکو خواست که به وظیفه‌ی خود عمل کرده و از عفرین محافظت کنند.

همچنین از این سازمان‌ها خواست ترکیه را تحت فشار قرار دهند، تا نیروهایش را از عفرین خارج کند و به اهالی آن اجازه دهد تا به زادگاه خود بازگردند.

همچنین از رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری خواست تا جنایات دولت ترکیه و تبهکارانش در عفرین را ثبت کرده و به عنوان اسناد جنایات ضدبشری رژیم ترکیه آنها را مورد استفاده قرار دهند.