خودمدیریتی شمال و شرق سوریه: اظهارات بشار اسد علیه تنوعات فرهنگی و آیینی سوریه است

اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه اظهارات بشار اسد را پافشاری بر تعمیق بحران‌های سوریه و تداوم سیاست انکار و منزوی سازی عنوان کرده و می‌افزاید: این رویه درصدد نابودی تنوعات فرهنگی و آیینی سوریه است.

اداره خودمدیریتی شمال و شرق سوریه در بیانیه‌ای به اظهارات بشار اسد رئیس جمهوری رژیم سوریه واکنش نشان داد و آنرا تداوم سیاست انکار عنوان کرده است.

در بیانیه اداره خودمدیریتی آمده است که بشار اسد نمی‌تواند خلق عرب منطقه را به منظور دستیابی به سیاست‌های خود بکار گیرد.

در بیانیه آمده است:

"پس از ١٠ سال بحران سوریه همچنان ادامه دارد و تاکنون تلاش‌ها برای چاره‌یابی واقعی با شکست مواجه شده‌اند. هنوز برخی طرف‌ها و در رأس آنان رژیم سوریه وضعیت کنونی و تغییرات به عمل آمده را نادیده می‌گیرند. این نگرش غلط در مورد واقعیت‌های میدانی تأثیر بزرگی بر تعمیق بحران می‌گذارد و بر آلام مردم سوریه می‌افزاید.

آنچه مایه شگفتی است این است که پس از ویرانی، کشتار، آوارگی، اشغالگری و ترور هنوز هم بر این باورند که با نادیده گرفتن واقعیت‌ها می‌توان به راه حل دست یافت. اما واقعیت این است که دلیل تمامی این بحران‌ها همانا زبان انکار است.

رئیس جمهوری سوریه روز ٧ دسامبر در نشست عادی گسترده‌ای در وزارت اوقاف در مسجد عثمان شهر دمشق شرکت کرده و سخنانی را بر زبان رانده بود، البته او وضعیت کشور را مورد ارزیابی قرار نداده و تنوعات موجود در سوریه را انکار کرده بود. این امر نشان می‌دهد که حکومت همچنان با تنگ‌نظری برخورد می‌نماید. تمامی طرفینی که مدعی محافظت از منافع سوریه و مردم آن هستند لازم است به این مهم توجه کنند.

اظهارات اسد در مورد تنوع در سوریه و بیان اینکه تنها یک رنگ یعنی تنها عرب‌ها در این كشور حضور دارند در تناقض با تحولات سوریه و تلاش‌ها برای ایجاد سوریه نوین است. صرف توجه به طیف عرب به معنی انکار طیف‌های دیگر مردم سوریه و تلاش برای آسیمیلاسیون این بخش‌ها، فرهنگ و تنوعات سوریه همچون کورد، سریانی، ارمنی، چرکس و ... می‌باشد.

ما با احترام با تمامی طیف‌ها رفتار می‌کنیم و تأکید می‌نماییم که عرب بخش بزرگ و اصیل خاک سوریه است. اما بیان سخن در مورد این طیف و هویت سوری آن نباید به ابزاری در دست رژیم برای دستیابی به آمال خود مبدل شود که خود ادعای خدمت‌رسانی به عرب‌ها را طرح می‌کند. در واقع این سیاست تنها به منافع خود رژیم خدمت می‌کند. علی‌رغم اظهارات رئیس جمهوری سوریه در مورد نقش عرب‌ها، خلق عرب همچون دیگر طیف‌ها مورد انکار واقع می‌شوند.

این بیان کلاسیک در سال‌های گذشته هیچ دستاوردی را با خود به همراه نداشته و هیچ امیدی برای نتایج مثبت آن وجود ندارد.

ما به عنوان اداره خودگردان شمال و شرق سوریه تأکید می‌کنیم که سوریه امروز به این مهم نیازمند است که تمامی طرف‌ها با توجه به موجودیت طیف‌های گوناگون و وضعیت کنونی سوریه عمل نمایند. انکار یک طیف یا یک خلق سوریه به معنی تلاش برای نابودی غنای اجتماعی، فرهنگی و آیینی در سوریه است، این سیاست نیز خدمتی به آینده سوریه و اتحاد خلق‌های سوریه نمی‌کند، برعکس هر اقدامی در این راستا زمینه تجزیه وحدت اجتماعی را فراهم می‌کند."