کینو گابریل: ما به حق دفاع مشروع و واکنش پایبندیم

کینو گابریل تایید کرد که نیروهای آنان در چارچوب دفاع مشروع به مقاومت دست زده و پاسخ حملات صورت گرفته به منطقه را می‌دهند. گابریل ادعای برخی از رسانه‌های نزدیک به روسیه و حکومت دمشق را مبنی تحویل عین عیسی به دمشق تکذیب کرد.

بعد از حملات دولت اشغالگر ترک در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ به مناطق شمال-شرق سوریه، دو پیمان آتش بس در منطقه به امضا رسید. نخستین پیمان آتش‌بس بین آمریکا و دولت ترک در ۱۷ اکتبر و دیگری در ۲۲ اکتبر بین دولت ترک و روسیه بود. اما دولت ترک هیچگونه تعهدی به آتش بس نداشته و حملات خود را به منطقه همچنان ادامه می‌دهد. تا کنون نیز روسیه و آمریکا در مقابل این حملات سکوت کرده‌اند.

از روز پنجشنبه نیز ارتش اشغالگر دولت ترک حملات سنگینی را به منطقه عین عیسی و روستاهای تابعه آن آغاز کرده است.

در رابطه با این موضوع کینو گابریل سخنگوی رسمی نیروهای سوریه دمکراتیک طی گفتگویی با خبرگزاری هاوار اعلام کرد که دولت ترک با تداوم حملات خود تلاش می‌کند وضعیت دیگری را بر این مناطق تحمیل کند یا نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای روسیه مناطق استقرار خود را تغییر دهند، همچنین می‌خواهد که مناطق جدیدی را اشغال کند.

گابریل کینو تایید کرد که تمامی حملات اشغالگرانه دولت ترک را تا کنون در هم شکسته و طرح‌های آنان را تا کنون خنثی کرده‌اند. گابریل در این رابطه همچنین اظهار داشت که طرح‌های دولت ترک در شمال سوریه کاملا مشخص هستند. ما این طرح‌ها را در سال‌های گذشته نیز  هنگامی که به مناطق خودمدیریتی حمله کرده بودند دیده‌ایم.

گابریل در رابطه با موضع دولت‌های تضمین کننده ثبات در منطقه، امریکا و روسیه در مقابل حملات دولت اشغالگر ترک نیز اعلام کرد که آنها اظهار داشته‌اند این حملات و تلاش‌های دولت ترک و تبهکاران وابسته را به هیچ وجه قبول نکرده و در ادامه افزود: اما همزمان معلوم شده است که موضع رسمی این دولت‌ها منوط به سیاست و منافع آنها در رابطه با دولت ترک به عنوان یک نیروی منطقه‌ای است. این مسئله نیز جدید نبوده و در سال‌های جنگ نیز این مسئله را مشاهده کرده‌ایم. نباید منتظر رویه جدیدی بود.

گابریل کینو در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که نیروهای آنها متعهد به حفظ آتش‌بس بوده و در این باره نیز گفت: ما در چارچوب دفاع مشروع مقاومت کرده و به حملات صورت گرفته علیه منطقه پاسخ می‌دهیم. لازم است نیروهایی که پیمانهای آتش بس را امضا کرده‌اند، در مقابل نقض آن سکوت نکنند.

کینو گابریل در رابطه با ادعاهای برخی از نیروهایی که اعلام کرده‌اند که قرارداد آتش بس ۹ اکتبر بین نیروهای سوریه دمکراتیک و نیروهای روسیه و نیروهای حکومت دمشق که بر اساس ایجاد سه نقطه نظارت در منطقه عین عیسی منعقد شده بود و اکنون در اختیار حکومت دمشق گذاشته شده است، گفت: چنین مسئله‌ای صحت ندارد. اگر چنین مسئله‌ای وجود داشت، آن را رسما اعلام می‌کردیم.

کینو گابریل در خاتمه گفتگوی خود با هاوار تایید نمود که تهدیدات دولت اشغالگر ترک همچنان ادامه داشته و این تهدیدها بخشی از سیاست این کشور علیه تمامی مناطق شمال شرق سوریه است.