نشست آستانه بحران سوریه را پیچیده‌تر و دشوارتر کرده است

مونا خلف مسئول زنان حزب ائتلاف دمکراتیک سوری اظهار داشت که نشست‌های آستانه غیر از ویرانی و آوارگی خلق سوریه رهاورد دیگری به همراه نداشته است و در این باره خاطرنشان ساخت که حل بحران سوریه تنها از طریق گفتگوهای سوری-سوری امکان‌پذیر است.

برگزاری پانزدهمین دور نشست‌های آستانه در نتیجه شکست کمیته قانون اساسی بود که ماه گذشته برگزار شد. کمیته قانون اساسی با اعلام شکست خود اعلام نمود که قادر به نگارش قانون اساسی جدیدی برای سوریه نشد. نشست‌های آستانه نیز از سال ۲۰۱۷ بین روسیه، دولت ترک و ایران برگزار شدند. از طرف دیگر بخش بزرگی از خلق سوریه که از حق تعیین سرنوشت برخوردار است، در نشست‌های آستانه حضور ندارد.

برگزاری نشست آستانه تحت عناوین اقدامات ساسی برگزار می‌شود، اما در واقع از شکلی نظامی برخوردار بوده است. زیرا از ابتدا تا کنون مرزهای نظامی طرف‌های مورد اختلاف را در ترسیم کرده است. به همین دلیل این شیوه از برگزاری کنفرانس، در واقع مدیریتی نظامی بوده و مطالبات خلق‌های سوریه را به رسمیت نمی‌شناسد.

تمامی طرح‌های آستانه نیز با شکست مواجه شده‌اند

در این باره، مونا خلف مسئول زنان حزب ائتلاف میهنی دمکراتیک سوری گفت: پرونده‌ها بسیاری روی میز نشست‌های آستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند که منطقه عاری از سلاح، آتش‌بس بین طرف‌های مخالف در ادلب نیز یکی از این مسائل بود. این مسئله یکی از اهداف برگزاری این نشست‌ها بود. همچنین مسئله آوارگان و سازمان‌های انسانی نیز در این نشست‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. اما تمامی این طرح‌ها با شکست مواجه شدند.

مونا خلف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حمله به خودمدیریتی دمکراتیک از جمله  نتیجه نشست‌های آستانه است. ما نتایج این نشست‌ها را محکوم می‌کنیم. زیرا خودمدیریتی، خودمدیریتی دمکراتیکی است که پروژه میهنی سوریه را در متن برنامه‌های جای داده است و حقوق تمامی عناصر و مولفه‌های سوریه را تامین می‌کند. زیرا خودمدیریتی و برنامه‌های آن بر اساس برادری خلق‌ها و همزیستی مشترک ایجاد شده است.

مونا خلف در ادامه سخنان خود اظهار داشت که نیروهایی حضور دارند که نمی‌خواهند این پروژه در منطقه به پیروزی دست پیدا کند. زیرا اهداف آنها تجزیه و تحکیم حاکمیت خود در خاک سوریه و خصوصا شمال-شرق سوریه بوده است.

آستانه غیر از ویرانی و آوارگی برای سوری‌ها هیچ نتیجه‌ای بدنبال نداشته است

مونا خلف در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که نشست‌های آستانه غیر از تاراج و آوارگی برای خلق سوریه رهاورد دیگری به همراه نداشته است. این پیامدها را در شمال-شرق سوریه می‌بینیم که و رویدادهایی که در ادلب روی می‌دهد، نشانه آشکاری از نتایج کنفرانس آستانه هستند که نتوانسته‌اند عملی شوند یا مانع از نقض این موارد در این مناطق باشند.

مونا خلف در خاتمه سخنان خود اظهار داشت که: ما به عنوان حزب ائتلاف میهنی دمکراتیک سوری، از ابتدای بحران سوریه مشاهده می‌کنیم که حل بحران سوریه غیر از آغاز دیالوگهای سوری-سوری احتمال ندارد که از طریق دیگری حل شود و ما نیز خواهان فعال کردن این دیالوگها هستیم. لازم است تمامی گروه‌ها بر میز مذاکره نشسته و تصمیمات مثبتی را برای تمامی خلق سوریه اتخاذ کرده و منتظر نشست‌هایی نباشند که در خارج برای آنها تدارک دیده شده است.