نوری محمود: لازم است که جامعه جهانی وظیفه خود را در رابطه با کمپ هول انجام دهد

نوری محمود با اشاره به دستگیری سر دسته تبهکاران داعشی در کمپ هول از جامعه جهانی درخواست نمود که وظایف خود را در رابطه با وضعیت این کمپ نشان داده و به تهدیدات موجود در این کمپ خاتمه دهند.

روز گذشته مرحله نخست عملیات انسانی و امنیتی نیروهای امنیت داخلی در کمپ هول که از ۲۸ مارس آغاز شده بود پایان یافت. این عملیات از سوی نیروهای امنیتی داخلی روژآوا، نیروهای سوریه دمکراتیک، یگان‌های مدافع زنان، یگان‌های مدافع خلق انجام و در جریان آن ده‌ها نفر از نیروهای داعشی که در میان ساکنان این کمپ خود را مخفی کرده بودند دستگیر شدند.

نوری محمود سخنگوی رسمی یگان‌های مدافع خلق در رابطه با اهداف و نتایج این عملیات با خبرگزار هاوار نیوز گفتگویی را انجام داده است.

نوری محمود در ابتدای گفتگوی خود اظهار داشت: کمپ هول کمپی بزرگ است. مساحت ان نیز نیز تقریبا به اندازه شهر کوبانی و شهر دیرک است. حفظ امنیت در داخل این کمپ نیز دشوار است، اما نیروهای امنیتی ما نیروهای امنیتی داخلی با بهره‌گیری از تجارب خود توانستند مرحله نخست این عملیات را انجام داده و با جدیت موفق شدند که این کمپ را از تبهکاران داعشی پاک کرده و در نهایت می‌توانیم بگوییم که در مدتی کم توانستیم که تفکرات داعشی را که مدت زیادی است در این کمپ با آن دست و پنجه نرم می کنیم از میان برداشته و تقریبا ۸۰ درصد از اهداف این عملیات را تحقق ببخشیم.

تهدیدات موجود

نوری محمود در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که در این کمپ هزاران خانواده تبهکاران داعش حضور دارند و تهدیدات موجود با یک عملیات خاتمه پیدا نمی‌کند. نوری محمود در ادامه افزود: می‌توان گفت که تهدیدات همچنان برقرار هستند. در عمل ما عملیات امنیتی را انجام دادیم، اما ذهنیت موجود در این کمپ خاتمه نیافته است و از طریق عملیات امنیتی نیز این تهدیدات خاتمه پیدا نمی‌کنند. باید در سطح وسیعتری تدابیر لازم گرفته شود. زیرا عملیات امنیتی به تنهایی برای از میان برداشتن این تهدیدات کافی نیستند.

تدابیر موقت

نوری محمود در بخش دیگری از گفتگوی خود اظهار داشت که عملیات اخیر جزو تدابیر موقت بوده است تا اقداماتی که در این مدت در کمپ صورت می‌گرفتند تا اندازه‌ای کم شوند و در این باره اظهار داشت: برای خاتمه دادن به مسئله داعش در این کمپ، مراحل دیگری از این عملیات نیز لازم است.

نوری محمود در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که کمپ هول وظایف دشواری را بر خودمدیریتی و نیروهای نظامی روژآوا تحمیل کرده است و در این باره اظهار داشت: خانواده‌های داعش در کمپ هول مشکلی بین‌المللی به شمار می‌روند و تا امروز این مسئله بار سنگینی بر دوش خودمدیریتی و خلق‌های منطقه بوده است.

نوری محمود در ادامه سخنان خود اظهار داشت که علیرغم انکه جهان و جامعه بین‌المللی تا امروز به شیوه‌ای رسمی، در عرصه سیاسی و دیپلماتیک، اقتصادی به این مسئله توجهی نکرده است، اما در مقابل خودمدیریتی شمال-شرق سوریه ناگزیر به آن توجه کرده، همین مسئله بار سنگینی را بر دوش خودمدیریتی در شمال شرق سوریه گذاشتته است.

تلاش‌ها برای ممانعت از این عملیات

نوری محمود سخنگوی رسمی یگان‌های مدافع خلق ضمن اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ممانعت از این عملیات در بسیاری از مناطق این کمپ اظهار داشت: تدابیر صورت گرفته از سوی نیروهای شرکت کننده در این عملیات تمامی این مواتع را از میان برداشت و برای به نتیجه رسیدن این عملیات تمامی موانع را از میان برداشتند. تمامی گروه‌های شرکت کننده نقش خوبی را در این عملیات ایفا کردند. طی پنج روز بدون وقفه وظایف خود را انجام دادند. ۵ هزار نفر از نیروهای امنیت داخلی و رزمندگان ما برای پاکسازی این کمپ، کنترل ساکنان و درج نام و اسامی و اطلاعات مربوط به ساکنان کمپ هول تلاش کردند.

مرحله پایانی

نوری محمود سخنگوی یگان‌های مدافع خلق با اشاره به خاتمه مرحله نخست عملیات انسانی و امنیتی اظهار داشت مرحله دوم این عملیات نیز آغاز می‌شود. در رابطه با خاتمه دادن به تهدیدات موجود در این کمپ نیز نوری محمود اظهار داشت: جامعه جهانی و دولت‌های خارجی نیز که شهروندان آنها در این کمپ ساکن هستند، در این باره وظیفه دارند. مسئله داعش و کمپ هول بسیار مهم هستند. باید جهان و جامعه جهانی به شیوه‌ای جدی، قانونی و اخلاقی در رابطه با این مسئله برخورد کنند. زیرا کسانی که در کمپ هول هستند، به شیوه‌ای سیستماتیک جزو خانواده تروریست‌های داعش هستند یا کسانی هستند که از باغوز به این کمپ آورده شده‌اند. برای نمونه ما ضمن مشاهده خانواده‌های داعش که در کمپ هستند می‌بینیم که غیر نظامی بوده و در عین حال کودکان نیز با آنان هستند، اما آنها از ذهنیت افراطی و تندرو برخوردار هستند و بسیار خطرناک هستند و زیر نام کفر و دین مرتکب قتل شده‌اند. این مسئله یک بیماری روانی است. لازم است که در بعد فکری، قانونی و حقوقی به این مسئله پرداخته و این خطر از میان برداشته شود.

دادگاه‌های داعش در کمپ هول

نوری محمود سخنگوی نیروهای مدافع خلق در ادامه اظهارات خود گفت: خانواده‌های داعش که در کمپ هول ساکن هستند، دادگاه‌های شرعی خود را تاسیس کرده و در این دادگاه‌ها حکم صادر می‌کنند. در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۴۷ نفر با اسلحه و ابزارهای دیگر به قتل رسیده‌اند. همچنین شاهد جرایم سنگینی در این کمپ هستیم. به دلیل امکانات کم و عدم همکاری جامعه بین‌المللی، این خانواده را نمی‌توان کنترل کرد. و متاسفانه به همین دلیل افق بسیار تنگ و تاریکی را برای آینده تصور می‌کنیم.

اعزام تبهکاران

نوری محمود در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ذهنیت و تفکر داعش که کودکان بر اساس آن تربیت می‌شوند اظهار داشت: بیشتر ساکنان این کمپ کودکان هستند. این کودکان بر اساس ذهنیت افراطی داعش آموزش می‌بینند و پرورش پیدا می‌کنند. اگر این مسئله در این کمپ ادامه پیدا کند، چند سال آینده تروریست‌های بزرگ از متن این کمپ برمی‌خیزند.

نوری محمود در خاتمه اظهارات خود از جامعه جهانی درخواست نمود که به شیوه‌ای جدی، بر اساس موازین کشورهای متبوع خود و براساس مفاد پیمان‌های بین‌المللی با این مسئله برخورد کنند. همچنین وی تایید نمود که برای از میان برداشتن این تهدید بزرک باید تمامی کشورها اتباع متبوع خود را به کشورهای خود انتقال داده و محاکمه کنند. مسائل و مشکلات کمپ هول و ساکنان ان مسئله‌ای بین‌المللی است، لازم است که همه در این باره مسئولیت‌پذیر باشند. هزاران راهکار برای حل این مسئله وجود دارد.