سفرای بین‌المللی خواستار گشایش دادگاه محاکمه نیروهای داعش شدند

سفرای بین‌المللی و نمایندگان سازمانهای حقوق بشری اعلام کردند که زمان آن رسیده است که علیه  افرادی که در سوریه و عراق مرتکب جرم شده‌اند، عدالت اجرا شود. از طرف دیگر بدران چیا کورد، خواستار برگزاری و تشکیل دادگاه تبهکاران داعش شد

چهارم دسامبر، سفرای بین‌المللی و نمایندگان سازمان‌های حقوق بشری در رابطه با جنایات داعش و برگزاری جلسه‌ای برای محاکمه آنان، نشستی آنلاین را برگزار کردند. در این نشست مورس تاون نماینده امریکا در امور مرتبط به عدالت جهانی مجازات و جرایم، با اشاره به تبهکاران داعش علیه اقلیتها دینی و نقض حقوق بشر بین‌المللی به ایراد سخن پرداخت. وی در سخنان خود درخواست نمود که دادگاهی بین‌المللی مانند دادگاه نورنبرگ برای محاکمه تبهکاران داعش برگزار شود. تاون در این باره افزود: زمان آن رسیده است که علیه جرایم و جنایات ارتکابی از سوی اعضای داعش در عراق و سوریه عدالت به اجرا گذاشته شود.

شعار مخالفت با قتلعام هیچگاه در عمل اجرا نشده است

ماتیو دانیلز بنیانگذار آکادمی جهانی حقوق و کلی ای.کری نماینده دفتر جهانی حقوق زنان، در رابطه با قتلعام جمعی و نقض حقوق بشر در سرتاسر جهان، نیز اعلام نمودند که آنها مخالف جنایات تبهکاران داعش علیه زنان ایزدی و ارتش برمه علیه اقلیت روهینگیا هستند. دانیلز کلی اظهار داشت: شعار مخالفت با قتلعام هیچگاه در عمل اجرا نشده است. وی در ادامه این نشست اظهار داشت که برگزاری دادگاهی برای محاکمه اعضای داعش واکنش درست و اخلاقی از سوی قانون و جهان مترقی به این جنایات است. برگزاری این دادگاه اعتمادی اخلاقی را برای دولتهایی رقم می‌زند که قوانین مرتبط به حقوق بشر و شعار مخالفت با قتلعام را امضا کرده‌اند. لازم است که ما در این باره از مرحله مجازات وارد مرحله حل و فصل آن شویم و درمان آن را در آموزش باید جستجو کرد.

قتلعام واقعی در مناطق شمال-شرق سوریه در جریان است

از طرف دیگر، معاون ریاست مشترک مجلس خودمدیریتی شمال-شرق سوریه، بدران چیاکورد درخواست نمود دادگاهی بین‌المللی برای محاکمه اعضای تبهکار داعش برگزار شود.

چیاکورد در ادامه سخنان خود اظهار داشت که برای محاکمه اعضای گروه تبهکار داعش ما درخواست کنیم که دادگاهی بین‌المللی مانند دادگاه نورنبرگ برگزار شود تا ترور بین‌المللی و اجرای عدالت در سطحی گسترده‌تر عملی شود. مشاهده می‌شود که محاکمه اعضای داعش مرحله‌ای بسیار مهم در از میان برداشتن ترور بوده و همزمان این محاکمه نقش مهمی را در تحقق عدالت بین‌المللی در مقابل جنایت علیه بشریت دارد.

چیاکورد با اشاره به تهدیدات دولت اشغالگر ترک علیه شمال-شرق سوریه و جنایات گروه‌های تبهکار در عفرین، گری سپی و سریکانی نیز اظهار داشت: اقداماتی که در این مناطق از سوی این گروه‌ها صورت می‌گیرد، قتلعامی واقعی است.

قربانیان قتل‌عام داعش حق برخورداری از عدالت را دارند

نادین منزا معاون هیات آزادی ادیان و اعتقادات آمریکا نیز در این نشست خبری با اشاره به سفر خود به مناطق شمال-شرق سوریه و دیدار خود با نمایندگان جامعه ایزدی خبر داد. وی اظهار داشت که در دیدار خود با نمایندگان جامعه ایزدی در رابطه با قتلعام‌های ایزدیان و مسیحیان گفتگو کرده است و آنان اظهار داشته‌اند که در جریان مقاومت در برابر حمله نیروهای داعش قربانیان زیادی داشته‌اند.

نادین منزا با تاکید بر نقش بسیار مثبت خودمدیریتی اظهار داشت که خودمدیریتی وضعیت بسیار مناسبی را برای اقلیتهای این منطقه جهت برخورداری از حقوق و برگزاری رسوم و سنن خودشان ایجاد کرده است. وی در این باره گفت: قربانیان قتلعام‌ها از حق برقراری عدالت برخوردار هستند. لازم است که جهان برای استیفای حقوق قربانیان عدالت را برقرار نماید، زیرا این رفتارها از جنایت هولوکاست نیز شنیع‌تر هستند.

منبع: ANHA