شورای نظامی گری سپی: ایجاد مراکز نظامی مشترک برای نظارت بر اجرای آتش بس

بعد از حملات اخیر ارتش اشغالگر ترک، شورای نظامی گری سپی روز گذشته اعلام نمود که مراکز نظامی مشترکی را با نیروهای روسی برای نظارت بر آتش بس در مسیر M4 ایجاد می‌کند.

بعد از گذشت دو هفته از توپباران مناطق و نواحی عین عیسی و نقاط واقع شده در مسیر جاده M4، از ۶ دسامبر هلیکوپترهای روسی در آسمان عین عیسی به پرواز در آمده‌اند. نیروهای سوریه دمکراتیک نیز در این باره اعلام کرده‌اند که از روز دوشنبه هفته جاری، با حکومت روسیه و دمشق به توافقی دست یافته‌اند که بر اساس آن مراکزی را برای نظارت و رصد آتش بس احداث می‌کنند. فرماندهی شورای نظامی گری سپی، ریاض الخلف در نشستی خبری اعلام کرد که آنها بر احداث سه مرکز نظامی مشترک در شرق، غرب و شمال مناطق عین عیسی در مسیر M4 به توافق رسیده‌اند.

در جریان دو هفته گذشته، مناطق اطراف عین عیسی با توپ و خمپاره از سوی تانک‌های ارتش اشغالگر تک مورد هدف قرار گرفته بودند. همزمان با آن ده‌ها تبهکار نیز به این منطاق حمله کرده بودند. نیروهای سوریه دمکراتیک نیز در این باره اعلام کرده بودند که رزمندگان آنها حملات دشمن را در محورهای شمالی شکست داده‌اند.

در این میان نیز صدها نفر از ساکنان منطقه عین عیسی در مقابل پایگاه نظامیان روسی دست به تظاهرات زده و از آنها خواستند که بر اساس توافق‌های پیشین مانع از توپ‌باران‌های ارتش اشغالگر ترک شوند. شورای نظامی گری سپی نیز در همین رابطه سکوت روسیه و نیروهای حکومت دمشق را محکوم کرده بود.

طبق توافق صورت گرفته بین پوتین و اردوغان در سال ٢٠١٩، نیروهای سوریه دمکراتیک به عمق ٣٢ کیلومتر از مرز با ترکیه عقب نشسته و بر اساس این توافق در مقابل باید حملات خاتمه پیدا کنند. اما تاکنون ارتش  اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن، بر اساس توافق یاد شده، آتش بس را اجرا نکرده‌اند. و نیروهای جکومت روسیه نیز در مقابل نقض آتش بس سکوت کرده‌اند.