شیخموس: اختلافات از طریق دیالوگ و گفتگو حل می‌شود

رمزی شیخموس عضو کمیته رهبری PDKS اظهار داشت که اختلافات بین گروه‌های کوردی در جنوب کوردستان تنها از طریق دیالوگ و گفتگو می‌توانند به راه‌حل دست پیدا کنند.

رمزی شیخموس عضو کمیته مرکزی دمکراتیک کورد PDKS در رابطه با رویدادهای اخیر در جنوب کوردستان و تاثیر آن بر گفتگوی جاری در روژآوا اظهار داشت: گفتگوی بین احزاب اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد سوریه که مدت ۶ ماه است در جریان است، وارد مرحله مهمی شده است و باید ادامه پیدا کند.

شیخموس در اظهارات خود با اشاره به وجود موانعی در این رابطه اظهار داشت: اختلافات موجود پیچیده هستند چون از ابتدای جنگ‌های داخلی سوریه تا به امروز این مشکلات حل نشده اند. در این رابطه هر دو طرف، شورای میهنی کورد سوریه و خودمدیریتی از پروژه‌های خاص خود برخوردار هستند. اما برخی از آنها به نیروهای خارجی اتکا داشته و به آنها وابسته هستند. منظور من ائتلاف سوریه است.

مسائل و موضوعات مرتبط به چارچوب گفتگوها

شیخموس، عضو کمیته مرکزی حزب PDKS خاطرنشان ساخت که گفتگوهای موجود حول بسیاری از موضوعات ادامه یافته‌اند، از ایجاد یک مکانیزم کوردی، گفتگو در رابطه با آینده خودمدیریتی و امنیت منطقه این گفتگو ادامه داشته‌اند. شیخموس خاطرنشان ساخت که گروه‌ها در رابطه با موضوع نخست به توافق رسیده‌اند و برخی از موارد دیگر در حال گفتگو و بررسی هستند.

رمزی شیخموس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی از درخواستهای شورای میهنی کورد سوریه مایه تعجب هستند، خصوصا درخواستهای آنان در رابطه با آموزش به زبان کوردی. شیخموس این درخواست را خواستی غیر مرتبط با گفتگو ارزیابی کرده و اظهار داشت: در روزهای اخیر، ما بیانیه‌ها و اظهارات رهبری شورای میهنی کورد سوریه را در رابطه با زبان کوردی در سیستم آموزشی شنیدیم و این مسئله باعث تعجب ما شده است. این درخواست را نمی‌توان در مواد گفتگو گنجاند. چرا اکنون از این موضوع سخن می‌گویند؟ باید این نکته را از رهبری شورای میهنی کورد سوریه پرسید.

شیخموس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که همه می‌دانند که دولت ترک، مخالف اتحاد کوردی و دستیابی کورد به توافق است. این مسئله از اظهارات اردوغان مشخص می‌شود که گفته است: اگر یک خیمه کوردی در مریخ هم وجود داشته باشد به آنجا حمله می‌کنم. لازم است که شورای میهنی کورد در سوریه بداند که دولت ترک آنها را نمی‌پذیرد و صرفا در چارچوب منافع خود با انان ارتباط دارد.

رمزی شیخموس در رابطه با موضع شورای میهنی کورد سوریه در خصوص اشغال کانتون عفرین از سوی ارتش اشغالگر ترک و تبهکاران وابسته به آن نیز اظهار داشت: متاسفانه برخی از گروه‌ها در رابطه با این موضوع که عفرین اشغال شده است یا خیر همچنان گمان دارند. شیخموس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که اگر گروه‌های کورد به اتحاد دست پیدا نکنند، کوردستان، عفرین، سریکانی و مناطق دیگر اشغال شده نیز آزاد نمی‌شوند.

رمزی شیخموس از تمامی گروه‌های کوردی درخواست نمود که در راه دستیابی به اتحاد کوردی تمامی تلاش خود را به کار ببرند. لازم است که گروه‌های کوردی نقش مهم و مثبتی را ایفا کنند و اختلافات خود را بر اساس برادری حل نمایند. زیرا هدف تمامی کوردها مشترک بوده و اگر در این میان یکی از احزاب دچار آسیب شود این آسیب متوجه خلق می‌شود. شیخموس در خاتمه سخنان خود نسبت به ایجاد اتحاد در میان کورد در روژآوا امید خواسته و اظهار داشت که نباید به دولت ترک اجازه داد که پروژه‌های آنان را از میان بردارد.

 

منبع: ANHA