سقوط ۳۸ هلیکوپتر نظامی ترکیه در ۲۸ سال

با هلیکوپتری که سه روز قبل در ارتفاعات بخش تاتوان استان بدلیس سقوط کرد، تعداد هلیکوپترهای ساقط شده در طول ۲۸ سال اخیر به ۳۸ هلیکوپتر رسید. در جریان سقوط این هلیکوپترها ۱۹۳ نیروی نظامی ترک نیز کشته شده‌اند.

در چهار مارس در ارتفاعات منطقه شمیران از توابع تاتوان در بدلیس، یک هلیکوپتر نظامی ارتش ترک از نوع جوگار سقوط کرده و در نتیحه آن فرمانده ارتش هشت در منطقه خارپوت با نام سپهبد عثمان ارباش و ١٠ نفر دیگر کشته شده و ۲ نیروی نظامی دیگر نیز مجروح شدند. اطراف منطقه سقوط هلیکوپتر از سوی نیروهای نظامی و امنیتی به محاصره درآمده و اجازه حضور خبرنگاران رسانه‌ای غیر از خبرنگار آناتولی به منطقه صادر نشده است.

وزیر جنگ رژیم ترک، خلوصی آکار نیز از محل سقوط هلیکوپتر بازدید به عمل آورده و براساس تحقیقات انجام شده اعلام نمود که هلیکوپتر در نتیجه یک سانحه سقوط کرده است و جرئیات سقوط آن با تکمیل تحقیقات دقیق نظامی اعلام می‌شود. در اطلاعیه دوم وزارت دفاع نیز آمده است که این هلیکوپتر به دلیل شرایط نامساعد جوی سقوط کرده است.

تا کنون اطلاعی در دست نیست که آیا تحقیقات انجام شده در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد یا خیر. با این وجود طی سال‌های اخیر رویدادهای بسیاری از این دست اتفاق افتاده‌اند اما هیچگونه اطلاعاتی در رابطه با علت و چگونگی سقوط هلیکوپترها در اختیار افکار عمومی قرار نگرفته است. در بیانیه‌های صادره در خصوص سقوط هلیکوپترها تا امروز از آن به عنوان سانحه یا شرایط نامساعد جوی، مشکلات تکنیکی یا برخورد با سیمهای برق یاد شده است. اما در نهایت معلوم شده است که بسیاری از این هلیکوپترها توسط گریلاهای جنبش آزادیخواهی کوردستان مورد هدف قرار گرفته‌اند.

در جریان ۲۸ سال اخیر در مناطق جنگی و بسیاری از مناطق دیگر ۳۸ هلیکوپتر ساقط شده و در نتیجه آن ۱۹۳ نیروی نظامی و امنیتی ترک کشته شده‌اند.