سوداگری روسیه و حملات ترکیه علیه عین عیسی

دولت ترکیه که با عجله مراکز کنترل خود در ادلب را تخلیه کرده است، حملاتش به عین عیسی را افزایش داده است. ق.س.د از دیروز به مقابله با این حملات پرداخته است. روسیه و رژیم سوریه نیز فقط نظاره‌گر هستند، این امر نشان دهنده‌ی آن است که توافقی کثیف در جریان است.

دولت اشغالگر ترکیه پس از آنکه ۸ نقطه‌ی کنترل خود در منطقه‌ی تحت کنترل رژیم سوریه را تخلیه کرد، حملاتش خود به عین عیسی را افزایش داده است.

روسیه مدتی پیش از ق.س.د خواسته بود که عین عیسی را به رژیم سوریه تسلیم کند اما ق.س.د این درخواست را رد کرده بود.

پس از آنکه ق.س.د این درخواست را رد کرد، روسیه و رژیم سوریه با هم مذاکره کرده و در روژاوا ۲ مرکز و در شرق عین عیسی ۳ مرکز کنترل تاسیس کرده بودند. هم زمان با تاسیس این مراکز کنترلی مشترک پلیس روسیه و نیروهای ق.س.د و فرماندهی رژیم که در آنجا مستقر بودند، دولت ترکیه و تبهکارانش به عین عیسی حمله کردند.

در اواخر شب علی‌رغم آنکه هیچ حمله‌ای به شهر انجام نشده بود، نشریات ترکیه و سایت تبهکاران و رژیم سوریه اعلام کردند که ۲ روستای عین عیسی اشغال شده است، قبل از جنگ، فتنه انگیزی و دروغ پراکنی آغاز شد، لازم به ذکر است که این دروغ پراکنی‌ها با پیشاهنگی روسیه و رژیم انجام شده است.

پس از حملات رسانه‌ای ساعت ۵:۴۰ دقیقه تبهکاران و دولت ترکیه حملات شدیدی علیه روستاهای مشیرفه در شرق شهر و جلبی و روستای سیدا در غرب عین عیسی و مسیر جاده M4 انجام دادند. در این حمله که تعداد زیادی تبهکار در آن شرکت داشتند، ارتش ترکیه نیز با تانک و توپ به آنها کمک می‌کردند، در کل طول روز نیز پهبادهای جنگی و جاسوسی نیز در آسمان منطقه در حال گشتزنی بودند.

در نتیجه ی پاسخ ق.س.د در میشرفه، جلبی و سیدا و دشت‌‌های این منطقه جنگ سنگینی رخ داد، در طول روز نیروهای روسیه و سوریه فقط نظاره‌گر خسارت وارده به شهروندان بودند. در این حملات تعداد زیادی غیرنظامی مجروح شدند. در روستای مشیرفی به دلیل توپ‌باران‌های ترکیه دو شهروند در زیر آوار ماندند.

حملات اشغالگران توسط مبارزان ق.س.د با شکست مواجه شدند. بر اساس آمار مرکز دیدبان حقوق بشر سوریه در این جنگ حداقل ۱۰ تبهکار کشته شدند.

عین عیسی که کوبانی-رقا، کوبانی منطقه‌ی جزیره و منبج-جزیر را به هم متصل می‌کند، دارای موقعیت استراتژیک ویژه است. هم زمان با حملات به عین عیسی در زرگان و منبج هم تحرکات نظامی انجام شد.

ریاست مشترک مجلس سوریه‌ی دمکراتیک آمنه عمر در مورد این حملات روسیه را مسئول دانست و گفت، "روسیه برای آنکه ق.س.د شهر را تسلیم رژیم کند، آنها را تحت فشار قرار داده است."

قبل از آغاز حملات به عین عیسی، عضو کمیته‌ی ائتلاف ملی حکومت سوریه عمر راحمون در صفحه‌ی شخصی خود نوشته بود "خداحافظ عین عیسی".

عمر راحمون به طور مداوم به توافق ترکیه و روسیه بر سر عین عیسی و ادلب اشاره کرده است.

فشارهای روسیه به ق.س.د برای تسلیم نمودن عین عیسی به رژیم و تخلیه‌ی فوری ادلب توسط ترکیه سبب شک و تردید بسیاری شده است.