سوئد: تاکید بر لزوم مشارکت خودمدیریتی در مذاکرات برای آینده سوریه

وزارت امور خارجه سوئد با تاکید بر لزوم مشارکت خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در مذاکرات و گفتگوهای مرتبط به آینده سوریه، خواستار عقب نشینی ارتش ترک از مناطق اشغالی شده و از روند گفتگوهای کوردی-کوردی نیز حمایت نمود.

از طریق شبکه ارتباطی Zoom نشستی بین آنا لیند وزیر امور خارجه سوئد با الهام احمد، آسیه عبدالله و نماینده خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در سوئد، شیار علی و پیر اورونیس مسئول پرونده سوریه در وزارت امور خارجه سوئد و برخی از مسئولان دیگر وزارت امور خارجه سوریه تشکیل شد.

در این گفتگو آنا لیند تاکید نمود که کشور وی خواهان مشارکت مجلس سوریه دمکراتیک و خودمدیریتی شمال-شرق سوریه در مذاکرات مرتبط به آینده سوریه هستند. آنا لیند همچنین اعلام نمود که مظنونین عضویت در داعش و تمامی افراد مرتبط به داعش باید محاکمه شوند.

همچنین در این نشست آنا لیند تاکید نمود که در خصوص پرونده‌های مرتبط به خانواده‌های داعش، زنان و کودکان افراد داعشی که در کمپ‌های شمال-شرق سوریه حضور دارند، لازم است خودمدیریتی شمال-شرق مورد حمایت قرار بگیرد و در این باره افزود: به همین دلیل لازم است که وزارت امور خارجه تلاش‌های خود را برای بازگرداندن کودکان داعشی به سوئد افزایش داده و ارتباطات بهتری را با خودمدیریتی در پیش گرفته و فعالیتهای خود را علیه ترور گسترش بدهد.

وزیر امور خارجه سوئد، آنا لیند، در ادامه این کنفرانس افزود که نقش دولت ترک در سوریه وضعیت این کشور را بیش از پیش آشفته می‌کند. حملات دولت ترک نیز پذیرفتنی نیستند. موضع دولت سوئد از سوی دولت ترک نیز نمی‌تواند تغییر پیدا کند و لازم است که ارتش ترک از مناطق اشغال شده عقب‌نشینی کند، زیرا حضور این کشور خلاف قواعد بین‌المللی است. لازم است که کورد و خودمدیریتی شمال-شرق سوریه و تمامی عناصر تشکیل دهنده سوریه در مذاکرات آستانه براساس نگارش قانون اساسی جدید این کشور حضور داشته باشند. لازم است که میزان کمک‌ها به خودمدیریتی شمال-شرق سوریه ۳۰ درصد افزایش پیدا کند.

آنا لیند در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که سوئد از گفتگوهای بین اتحادیه میهنی کورد و شورای میهنی کورد در سوریه حمایت کرده و این کشور آماده است که در این باره از ابتکار عمل ژنرال مظلوم عبدی حمایت کند.

الهام احمد ریاست شورای رهبری خودمدیریتی و مجلس سوریه دمکراتیک نیز در این نشست اظهار داشت که خودمدیریتی موضع سوئد در مقابل آنها و تمامی سوریه را مهم ارزیابی کرده و  تاکید نمود که نه فقط  به دلیل کمک‌های انسانی، بلکه به دلیل حمایت این کشور از گفتگوها این حمایت‌ها ارزشمند هستند.

الهام احمد در این نشست درخواست نمود که سوئد از خلق‌های سوریه حمایت نماید تا اپوزیسیونی یکپارچه به مرکزیت رقه علیه رژیم سوریه ایجاد شود. همچنین وی درخواست نمود که سوئد دفتر خود را نیز در مناطق شمال-شرق سوریه ایجاد کند.

آسیه عبدالله عضو شورای رهبری مجلس زنان در شمال-شرق سوریه نیز در سخنان خود مرتبط به نقش زنان سوریه در آینده این کشور و پروژهای پیگیری شده از سوی زنان گفتگو کرد. در این کنفرانس آسیه عبدالله تاکید نمود که لازم است زنان در شکل دادن به قانون اساسی آینده سوریه مشارکت داشته و درخواست کرد از ایفای نقش زنان در این فرایند حمایت شود.